menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijenplanten nu nog zaaien

Ga naar meest recente reactie

Danny2012

Danny2012

Hoi allemaal,

Is het mogelijk nu nog bijenplanten te zaaien waar de bijen dan dit jaar nog iets aan zullen hebben?
Of komt het niet meer in bloei.
Op de zakjes staat zaaien van april tot juni. Het zou eigenlijk mooi zijn om nog veel meer te laten groeien.

donderdag 11 juli 2013 - 09:08
jdcoster

Jdcoster

Ik zou het zaad houden tot april volgend jaar. De drachtperiode voor honingbijen loopt binnen een maand al af. Dan wordt er niet veel meer binnengehaald, hoogstens nog wat stuifmeel op de late bloeiers zoals klimop, wilde wingerd.
In september worden de winterbijen al geboren. Deze bijen sparen hun krachten en halen praktisch niets meer op, want zij moeten blijven leven tot de lente van volgend jaar.
Ook het actieve leven van de solitaire bijen concentreert zich vooral in de lente en de vroege zomer.
donderdag 11 juli 2013 - 10:35
Danny2012

Danny2012

Geweldig, dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Ik ben er erg blij mee en het is leuk om te lezen..

Ik bewaar ze dan gewoon tot volgend jaar inderdaad.
donderdag 11 juli 2013 - 13:58
Danny2012

Danny2012

Is er nog wel een manier om de planten te stimuleren in de bloei? bv compost of extra water?
Ik hoor ook wel dat je de bloemen moet weghalen die uitgebloeid zijn. Hoe doe je dit eigenlijk, knippen, en waar dan? Het gaat als bijenplant o.a. om de Phacelia Tanacetifolia
Ik zie nu regelmatig dat de bloei achteruit gaat maar ook dat door het warme weer de planten
slap hangen. Zelfs na water gegeven te hebben in de ochtend. Deze planten waar ik over spreek staan wel in de middag zon vanaf een uur of 13.30. tot einde dag.

Ook heb ik nu viooltjes die echt goed bloemen gevormd hebben maar nu heel veel uitgebloeid raakt in 1 keer. is dit normaal voor de bosviool? Ook heeft de bosviool en scabiosa last van meeldauw (echte) hoe kan je dit wegkrijgen zonder gif te gebruiken?

zondag 14 juli 2013 - 12:24
RdB

RdB

Alleen doorbloeiende planten kun je meer laten bloeien door uitgebloeide bloemen te verwijderen. Gewoon onder de bloem afknippen of afknijpen. Voor Phacelia helpt dat niet.

Slap hangen in de zon: heel normaal verschijnsel, hoort erbij.

Viooltjes: zijn uitgebloeid

Meeldauw: mee leren leven.

Ruud
zondag 14 juli 2013 - 12:46
Jan1980

Jan1980

Ik vermoed dat je zo een pakje zaadjes bedoelt, welke werden verdeeld door de provincie- en gemeentebesturen.

Ik ben zo vrij hierbij even mijn resultaat te tonen. Een beetje een warboel, maar lekker fleurig en druk bezocht door bijtjes.

Bloemen & Planten

donderdag 18 juli 2013 - 23:00
Jan1980
donderdag 18 juli 2013 - 23:04
Danny2012

Danny2012

Hoi Jan1980,

Dat ziet er geweldig uit!!
Erg mooi. Dat zou ik ook wel willen planten maar tuin oppervlak heb ik niet veel, en anders moet ik
alles eruit halen voor deze bloemetjes.
Of wild zaaien ergens op gemeente grond.
Alhoewel ik niet zo gauw weet waar ze niet maaien.
Ik zie wel in mijn regio diverse bouwlocaties en terreinen die niet toegankelijk zijn vanwege verontreinigde grond. (of dat nou zo slim is om daar het zaad te strooien?? )

zondag 8 september 2013 - 15:40
Jan1980

Jan1980

Blij dat de bloemenpracht je bevalt, Danny.

Ik las enkele dagen terug een artikel over mensen die bloemenzaden in een bol leem/klei kneden en die bollen op niet toegankelijke terreinen gooien om zo die braakliggende terreinen te bebloemen.

Een klein beetje ecologisch 'bommen gooien'.

Misschien kan je je daar aan wagen?
maandag 9 september 2013 - 06:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon