menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendel vervangen

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Dag tuinvrienden,

Zelfs met jullie gouden tips lukt het me niet om mijn lavendel mooi te houden, hij is helemaal verhout, staat er nu drie jaar. Ben duidelijk geen krak in het snoeien.

Wil hem graag vervangen door een langbloeiende plant die aantrekkelijk is voor bijtjes/vlinders, ongeveer 50cm hoog wordt, weinig eisen stelt aan de bodem en veel zon verdraagt. Alle kleuren toegelaten behalve geel. Iemand een idee? Ik had al nepeta in gedachten maar die zet teveel uit. De planten komen op een lange rij naast een terras.

Alvast bedankt.
Pistachio
maandag 4 maart 2013 - 08:33
marcote

Marcote

Leuke aanrader Erysimum "Bowles Mauve"lange bloei erg geliefd bij vlinders en bijen een nadeel overwinterd slecht of Monarde die word alleen wel iets hoger of Astrantia bij mij zeer geliefd bij de bijen je kan ook gewoon een struiklavendel nemen die hoef je niet te snoeien.ik voeg een foto toe van de struiklavendel weet helaas zijn exacte naam niet meer.

Bloemen & Planten

maandag 4 maart 2013 - 09:45
Marei

Marei

Astrantia's bloeien niet heel de zomer; maar je kunt natuurlijk ook voor een Sedum kiezen. Die zijn er in alle soorten, maten en kleuren en als je die half mei terugknipt staan ze heel de zomer recht.
Wij hebben b.v. Sedum Arthur Branch toegepast langs een terras op het zuiden en op de hoeken, om het nog mooier te maken, Panicum virgatum "Farbende Auslese" gezet, kleurt prachtig bij elkaar. Maar, zoals gezegd, er is veel meer keus.
Vlinders en bijen zijn dol op de bloemen van Sedums.
Groetjes, Marei.

Bloemen & Planten

maandag 4 maart 2013 - 10:43
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb het resultaat zelf niet gezien, maar een kennis van mij zegt, dat als je verhoutte lavendel met wortel, zo diep in de grond plant dat enkel de groene takken nog bovenkomen,de plant terug wortel maakt op de verhoutte takken en je terug een mooie groene bloeiende struik krijgt! Misschien een tip???
maandag 4 maart 2013 - 11:01
baloe

Baloe

Wel, het is een beetje foefelen, maar je kan lavendel ook afleggen.
Lukte hier perfect met plantjes die in een verloren stukje tijd enkele jaren hun zin mochten doen.
Nadien de oudere planten terugsnoeien, daar was er zelfs nog eentje die op een of andere manier toch een weg gevonden had om zelf terug uit te schieten.

maandag 4 maart 2013 - 12:10
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor de tips allemaal!
dinsdag 5 maart 2013 - 08:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon