menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is mijn olijfboompje echt dood

Ga naar meest recente reactie

Cherifo

Cherifo

Hoi,

Vorig jaar rond April heb ik een klein olijfboompje aangekocht. Snel vielen de blaadje eraf en heb een kale olijfboompje zoals jullie kunnen zien op de foto's.
Nu vraag ik me af is dit boompje echt dood?
Of kan er nog een wonder gebeuren?

Zie foto's


Bedankt voor al jullie tips.[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 15 januari 2012 - 21:29
hanninkj

Hanninkj

Als je en beetje bast van een takje afkrabt en het is groen dan is hij nog levend. Ik zie ook nog groene bast.

Ton
zondag 15 januari 2012 - 21:47
Cherifo

Cherifo

Goeiemorgen,

Hanninkj bedankt voor je antwoord.
Ja inderdaad gisteren effe getest, als ik het oppervlak afkrap... ziet het nog groen.
Maar waarom zijn ineens de blaadjes gevallen 2 weken na ik deze had gekocht (dit in het voorjaar al)
En komen er geen nieuwe blaadjes aan? hoef ik hem te snoeien ofzo?


Bedankt
woensdag 18 januari 2012 - 08:32
organic

Organic

Mij is een aantal jaar geleden hetzelfde gebeurt. Ik heb geen idee waardoor het komt, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat hij nooit meer blad zal dragen. Olijfbomen komen uit warmere streken dan de onze, wellicht is dat de oorzaak van de bladval.
In ieder geval, in de lente/zomer zal de boom gewoon weer blad produceren als hij verder goed de winter doorgekomen is, maar er is wel enig geduld voor nodig. De mijne kreeg pas eind mei weer blad.
Snoeien is niet nodig. Zo te zien is dat bij de kweker rigoureus gebeurd. Als je in mei/juni nog kale takken aantreft zijn die hoogstwaarschijnlijk dood, die kun je er wel het beste afknippen.
woensdag 18 januari 2012 - 13:03
hanninkj

Hanninkj

Snoeien is wel nodig want er zitten veel te veel takken aan de plant, dit is eer goed zichtbaar als er blad aan zit. Houdt de plant open.

Ton
woensdag 18 januari 2012 - 16:26
Cherifo

Cherifo

Hoi,


Bedankt beiden voor jullie antwoord ...maar dit zijn wel tegenstrijdige antwoorden

Zou ik hem dan echt durven te snoeien?

En zou het niet aan de grond liggen...of maakt dit echt niet uit?


Bedankt!!
woensdag 18 januari 2012 - 23:01
hanninkj

Hanninkj

Een goed en waar gezegde in de plantenwereld is; SNOEIEN DOET BLOEIEN!

Als je de plant binnen hebt staan(vorstvrij) dan kun je wel snoeien anders niet want dan kan hij invriezen.

Ton
donderdag 19 januari 2012 - 19:44
Cherifo

Cherifo

Een goed en waar gezegde in de plantenwereld is; SNOEIEN DOET BLOEIEN!

Als je de plant binnen hebt staan(vorstvrij) dan kun je wel snoeien anders niet want dan kan hij invriezen.

Hoi Ton bedankt voor je antwoord, maar hoeveel snoei ik mijn olijfboom dan..helemaal kaal? of laat i enkele centimeters van takken over?
Hij staat ook al hele deze zomer tot de dag van vandaa buiten..zet ik hem dan binnen onder de veranda?

Bedankt
vrijdag 20 januari 2012 - 14:45
hanninkj

Hanninkj

Neen, Je moet alleen de takken die naar binnen wijzen die in de weg zitten voor anderen en de takken die over elkaar liggen.
vrijdag 20 januari 2012 - 15:23
Cherifo

Cherifo

Hoi hanninkj,

Bedankt, sorry maar niet zo duidelijk

Bedoel je met "takken die naar binnen wijzen" de takken die naar de binnenkant van de pot wijzen?

Begrijp ook niet de takken die over elkaar liggen?

Sorry
zaterdag 21 januari 2012 - 13:31
hanninkj

Hanninkj

De takken die naar binnen groeien i.p.v. naar buiten want dan krijg je een veel te dichte kroon. Takken mogen ook nooit op elkaar liggen want dan moet je een van beiden weghalen.

Snoeien moet je ook leren. We geven altijd voordat de planten de verenigingskas ingaan een snoeimiddag.

Ton
zaterdag 21 januari 2012 - 14:17
Cherifo

Cherifo

Hoi hanninkj,

Ok, nu al wat beter begrepen

Een andere vraag hoef ik niets aan te passen op gebied van de potgrond?

Bedankt!
maandag 23 januari 2012 - 17:28
Cherifo

Cherifo

Hoi,

Een kleine update over mijn olijfboompje

Spijtig genoeg is deze nog steeds niet wakker geworden, is het mogelijk dat deze nu echt gestorven is?

Waren de vorige tips echt de laatste?


Bedankt!!

zondag 22 juli 2012 - 13:17
hanninkj

Hanninkj

Helaas denk ik dat het nu wel over is.
zondag 22 juli 2012 - 20:41
Ptor

Ptor

Pak een tak, breek de tak. "Knapt" het dan is ie dood. Buigt ie nog mee dan zit er nog leven in.
Ptor
dinsdag 24 juli 2012 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon