menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaadpeul brugmansia

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik trek meestal de bloemen die beginnen verwelken direct van de plant omdat ik denk dat ze langer en beter zouden bloeien dan....
maar de laatste tijd niet op gelet en er zijn zich een paar zaaddozen aan het ontwikkelen.
nu weet ik dat er nogal wat brugjesgekken zitten op het forum,ik vroeg me af of je als je zaad oogst,een mix van de 2 soorten(heb gele en rose naast mekaar) gaat krijgen of gewoon dezelfde als de moederplant.
als je wilt kruisen,moet je doelgericht zelf bestuiven denk ik en dat is hier niet het geval.
voor mij hoeft het niet direct,maar als er mensen geinteresseerd zijn wil ik best wat zaden laten uitrijpen..
tis nen gewone naamloze rose brug waar de peulen in hangen....
dus is het de moeite(want stekken is natuurlijk makkelijker en sneller)om te zaaien?
donderdag 29 september 2011 - 22:32
Gehenna

Gehenna

Ja toch wel. Alleen al maar om te zien wat voor kleur er van voortkomt.
Die staan hier ook naast elkaar maar de mini peulen vallen eraf.
donderdag 29 september 2011 - 22:47
cetinel

Cetinel

aha,ze gaan dus niet vanzelfsprekend hetzelfd worden als de mama??
k zal ze maar gerust laten dan.....
donderdag 29 september 2011 - 22:51
tiffany

Tiffany

Ik heb er ook 1tje in de naamloze rose hangen,dus zolang hij eraan blijft hangen gaat het goed
vrijdag 30 september 2011 - 07:59
Rita1960

Rita1960

'k heb ze dr ook genoeg aanhangen...

maar wanneer zijn die krengen rijp??

'k heb het ook al vermeld onder Bruggen zaaien...
en ze zitten hier aan de gele en de witte enkele..


vrijdag 30 september 2011 - 20:26
cetinel

Cetinel

ik heb er alleen aan de rose,stuk of zes peulen...
vrijdag 30 september 2011 - 22:58
tiffany

Tiffany

Ben het met Rita eens waneer zijn ze rijp wie o wie kan ons iets daarover vertellen???
Want tja dan is er ook niks uit te delen toch.
vrijdag 30 september 2011 - 23:22
cetinel

Cetinel

eu...als ze droog zijn???
zouden ze bij volledige rijpheid niet gewoon openbarsten zoals meestal bij zaad wel het geval is?
zaterdag 1 oktober 2011 - 01:16
Andy_N

Andy_N

als hier alles volgens plan verloopt dan zal ik waarschijnlijk ook wel zaad hebben

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 oktober 2011 - 05:36
Andy_N

Andy_N

ik heb enkele toevallige en enkele kunstmatige
maar niks gepland eigenlijk gewoon wat in bloei moest komen bestoven met wat in bloei stond.

tegen volgend jaar wil ik van het bestuiven meer afweten en ga ik proberen of het mogelijk is om eens een mooie kruising te maken
woensdag 5 oktober 2011 - 14:25
tiffany

Tiffany

Nou Lein dat valt wel mee volgens mij,kijk als ze ALLEMAAL boven staan dan zegt een van mijn kids g.........e in het donker loop ik er tegen aan wat er dan voor mijn voeten komt s...p ik weg
Maar dat doet ie niet hoor
woensdag 5 oktober 2011 - 15:52
Gehenna

Gehenna

Jaja, kindjes worden groot.
Hier een beetje paniek want moet morgen tijdens de les oefeningen maken die meetellen voor een tentamen en ze is ziek.
Ik weet niet hoe het bij jullie gaat Lein maar hier kunnen eerstejaars makkelijk zat studiepunten verdienen.

Over die zaadpeulen: er zijn er een paar die zo'n 4cm lang zijn. Gewoonlijk vallen ze af voor ze 2cm zijn. Ik zal er lief tegen babbelen, misschien worden ze dan rijp
donderdag 6 oktober 2011 - 22:20
renate67

Renate67

hier ook 1 zaadpeul (naamloze roze bestoven met naamloze witte) maar nog maar klein zo´n 4cm, die zal niet rijp worden want die plant zal toch serieus gesnoeid moeten worden om naar binnen te kunnen.
Ik neem aan dat peul aan stek op water niet verder zal groeien en rijpen.
Renate
vrijdag 7 oktober 2011 - 00:15
Gehenna

Gehenna

Niks te zaadpeulen hier, ze zijn er toch afgevallen
vrijdag 7 oktober 2011 - 21:52
cetinel

Cetinel

ik heb er een paar van om en bij de 10 cm.....
vrijdag 7 oktober 2011 - 22:20
melanieb

Melanieb

Hoe weet je wanneer de zaden rijp zijn? Ik heb hier ook voor het eerst enkele peulen hangen.

Ik heb trouwens nog stekjes van een suaveolens white, iemand interesse?
maandag 10 oktober 2011 - 06:48
Andy_N

Andy_N

ze zijn rijp als ze zachte vlekken vertonen,sommige barsten open als ze rijp zijn
maandag 10 oktober 2011 - 16:26
Andy_N

Andy_N

'k dacht dat het hier wel nog eens vermeld mocht worden

ik hoop dat iedereen zijn bestuivingspogingen beloond mogen worden met prachtig zaad.
maandag 10 oktober 2011 - 18:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon