menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bosaardbeien

Ga naar meest recente reactie

Paertje

Paertje

Ik ben nieuw op het forum en groene vingers heb ik nog niet, wel al meerdere groene gedachten in mijn serre aan onze nieuwe woning (vanaf november). In het voorste stuk (siertuin) staan een aantal struiken, heesters en ook boompjes van allerlei pluimage.

Omdat ik mijn energie zou willen besteden aan het achterste stuk tuin (lees moestuin en serre), zou ik zo weinig mogelijk onkruid willen wieden tussen de struiken en bomen.

Ik heb nu ergens gelezen dat bosaardbeien eigenlijk heel goede bodembedekkers kunnen zijn. Daarbij komt nog dat ze mooi bloeien en ook nog eens lekker vruchtjes opleveren.

Vandaar mijn vraag. Is dit inderdaad een goed idee in mijn geval, en tussen de plantjes, mag er daar hakseling liggen of is dat geen goed idee. Koop je plantjes of zaai je ze beter eerst uit in potjes om ze pas dan te planten?

Is er veel onderhoud aan? Zijn ze een beetje sterk?

Weer veel vragen, maar eens ik begin, dan blijft het maar komen en ik heb hier al de raad gekregen om veel te vragen zodanig dat ik ook veel antwoorden krijg, in ieder geval al bedankt voor de reacties.
vrijdag 22 juli 2011 - 17:11
lentemode

Lentemode

Een aanrader !

Je wordt beloond tijdens het hofwerk met ... snoepjes...
Vuile vingers, toch plukken en eten ...

Hier zijn we destijds begonnen met een bescheiden aanplant, maar ze breiden zich al te graag uit, zelfs in haksel- of schorslagen. Geen enkel probleem voor ze !
De wortels van de jonge plantjes wroeten zich wel een weg naar voedzame bodem...
Maar je kan ze heel eenvoudig weghalen als ze zich op verboden plekken willen vestigen.
Ze doen het minder goed op droge plekken wat wel eens het geval kan zijn op schaduwplekken onder bomen, struiken, heggen.
vrijdag 22 juli 2011 - 19:17
Paertje

Paertje

Ok, bedankt voor de info. Ik kijk er al naar uit om ze uit te planten. Of hebben jullie die gezaaid?

Waar hebben jullie die aangekocht. Bestaan er verschillende soorten van? En zoja, wat zijn de beste? Eventueel ook qua onderhoud (lees gemak).
vrijdag 22 juli 2011 - 19:20
iecee

Iecee

wat dacht je van een haksellaag met daarop bosaardbeien dan krijg je geen onkruid tussen je bodembedekkers , anders moet je blijven wieden dot gaat goed samen
zaterdag 23 juli 2011 - 10:35
Paertje

Paertje

Daar had ik ook al aan gedacht. Dat was in feite ook de bedoeling. Tussen de verschillende struiken, planten en bomen zou ik een laag hakseling leggen en er proberen tussen zulke bosaardbeien te zaaien of planten. Ik weet niet wat het makkelijkst is, zaaien of planten. De bedoeling is in feite dat de boel inderdaad een beetje proper dichtgroeit en als dat dan met een plantje is met een mooi bloemetje waar dan nog van te peuzelen valt, dan is dat uiterard extra meegenomen.

Zijn er onder jullie, die ook dergelijke bosaardbeien hebben en zoja, zijn er verschillende rassen te vinden en welk ras geniet de voorkeur?
zaterdag 23 juli 2011 - 12:23
rivofa

Rivofa

Er zijn zeker verschillende soorten, er zijn er zelfs met witte vruchtjes waar de vogels beter van afblijven, het grote probleem is : waar zijn die te koop. Ik heb al enkele jaren bosaardbeien in mijn tuin maar die heb ik gewoon gehaald bij een tuincentrum, misschien kan je eens op het forum vragen of iemand zaad voor je kan opsturen of plantjes. Als je er heel veel van nodig hebt is het wel een dure aankoop. Je kan eerst een aantal plantjes kopen en dan volgend jaar kan je deze plantjes delen om zo meer plantjes te krijgen.

In elk geval veel succes !
zaterdag 23 juli 2011 - 12:42
renate67

Renate67

als je rechtsboven in vakje bij vergrootglas bosaardbei invult en op zoeken klikt dan vind je meerdere topics hierover.
renate
zaterdag 23 juli 2011 - 13:27
Paertje

Paertje

@ parodias. Komen de vossen af op die bosaardbeien misschien. Als ik het goed heb, dan zou jij ze in ieder geval niet aanplanten, of heb ik het verkeerd voor?
zaterdag 23 juli 2011 - 15:57
iecee

Iecee

ik heb zoveel planten dat er regelmatig weggooi
dus kom maar halen
zaterdag 23 juli 2011 - 18:10
Paertje

Paertje

Iecee,

Heel vriendelijk aanbod, niet voor direct, maar waar woont U?
zaterdag 23 juli 2011 - 18:35
renate67

Renate67

Als je op de onderstreepte naam in de avatar klikt dan krijg je iemands profiel te zien, daar kun je oa zien waar iemand woont (als die dat tenminste heeft ingevuld)
Renate
zondag 24 juli 2011 - 11:07
Paertje

Paertje

Bedankt voor de tip renate.

Bedankt voor het aanbod Iecee, is inderdaad niet zo ver van bij mij. Als de tijd rijp is, spreek ik wel eens af.
zondag 24 juli 2011 - 12:09
iecee
maandag 25 juli 2011 - 09:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon