menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kuipplanten in vollegrond...

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik heb een aantal kuipplanten die ik dit jaar in vollegrond wil zetten,banaan doe ik zowiezo op die manier en mijn brugmansias ook: ik plant ze in vollegrond en haal ze in het najaar eruit,steek ze in een pot en overwinter ze...
maar nu zou ik hetzelfde willen doen met oleander,plumbago, lantana ,cassia en cestrum...
heeft iemand daar ervaring mee??is dat even vlot als de banaan weer uit te graven en te overwinteren??
vrijdag 6 mei 2011 - 21:16
espaki

Espaki

Een banaan maakt een vrij kleine wortelkluit aan, maar ik heb laatst m'n oleander verpot en die had toch behoorlijke wortels aangemaakt in 1,5 jaar tijd. Ik zou bang zijn dat de wortels teveel beschadigen en dat de plant dan steeds bezig is met wortelherstel, bij het elke keer in de grond zetten, uit de grond halen, in een pot zetten, enz. enz. Daarom zet ik m'n palmen met pot en al in de grond.

Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen! Wellicht dat ik het dan volgend jaar ook anders kan doen!
vrijdag 6 mei 2011 - 21:27
cetinel

Cetinel

hmm andere optie is natuurlijk ze gewoon daar te laten (dan gaan ze natuurlijk dood) en het volgende jaar opnieuw met kleine plantjes te starten,ik heb ze van aldi of lidl en de prijzen zijn nu niet bepaald hoog,als je rekening houd dat we ook redelijk wat geld geven aan perkplantjes die we ook elk jaar opnieuw aanschaffen....
alleen vind ik het dan weer zielig om zo een kuipplant die mooi gegroeid is zomaar dood te laten gaan...
mischien toch eens proberen dit jaar en zien wat er wel of niet tegen kan....
vrijdag 6 mei 2011 - 21:33
espaki

Espaki

da's wel zonde Misschien kun je het met de oleanders proberen, die kunnen vaak wel wat hebben en dan wat bubbeltjesplastic er om- en overheen kom je denk al een heel eind. Hier zijn de 2 lantana's dood gegaan, deze hebben in een bijgebouw overwinterd bij temperaturen rond de 0 graden en daar konden ze blijkbaar niet tegen.

Je zou misschien stekken kunnen nemen en dan de moederplant buiten laten en je stekken 's winters opkweken, heb je in het voorjaar al weer leuke planten om buiten te zetten.
vrijdag 6 mei 2011 - 21:42
cetinel

Cetinel

das ook een optie natuurlijk....
vrijdag 6 mei 2011 - 22:12
sterretje22

Sterretje22

oleander vraag veel water en voeding, hij staat al jaren in een grootte pot, en doet het goed, na 3 jaar ompotten, of wortels inkorten, geen probleen.
zaterdag 7 mei 2011 - 06:58
danny2

Danny2

Lantana, plumbago, cestrum en zeker cassia zullen buiten de minste winter niet overleven. De eerste twee jaar lukt dat nog best om ze uit te graven en terug op te potten maar dan worden ze toch al wat groot en ga je teveel dikkere wortels moeten doorsteken wat ze zeker niet apprecieren.. Bij een oleander kan je deze laten staan maar zou toch wachten tot ie een 5 jaar oud is en al stevig verhout.
Zelf graaf ik alle potten in de grond en haal ze er weer uit om op te bergen in kelder en serre.
Wat heel belangrijk is bij kuipplanten in de winter mogen ze niet echt uitdrogen daarom een sproeier gebruiken en tweemaal per week je volledige plant benevelen en alzo ook je potkluit wat vochtig houden.

groetjes danny
zaterdag 7 mei 2011 - 07:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon