menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ongewenste bollen en knollen

Ga naar meest recente reactie

corrine

Corrine

In onze tuin waren veel bollen te vinden, de tuin is omgeploegt, ik heb zoveel mogelijk bollen en knollen eruit gehaald, er is in totaal 50 kuub grond opgegaan en nu komen er tot mijn groter ergenis toch nog hier en daar bollen en knollen op!!! Hoe krijg ik die krengen weg? Moet ik alles uitspitten?
Hier en daar komen ze tussen de varens en bamboe op, niet zo fijn.
Leuk spul voor in een andersmans tuin maar niet in die van ons. Het zijn van die gele bloempjes met een kraag (volgens mij zijn dat knollen, die zich door je tuin verspreiden) en ik heb een blauw soort hyacint achtige bloempje ertussen staan.
donderdag 17 februari 2011 - 15:23
moetje1951

Moetje1951

gele bloempjes met een kraag? Speenkruid???
donderdag 17 februari 2011 - 15:54
corrine

Corrine

zou zomaar kunnen, ik heb er echt geen verstand van en ik kan ook even geen foto plaatsen heb ze gisteren van nijd omgespit
donderdag 17 februari 2011 - 15:56
moetje1951

Moetje1951

Lijkt een beetje op boterbloem maar dan met spitse kelkblaadjes en ronde groene blaadjes Als het speenkruid is ben je er voor jaren zoet mee. Ik heb ze ook en raak ze maar niet kwijt. Ze woekeren enorm.
donderdag 17 februari 2011 - 15:59
corrine

Corrine

Ja dat is um!!! Oh fantastisch om te weten dat die krengen niet zomaar weg te krijgen zijn. Dus ik moet bolletje voor bolletje of knolletje voor knolletje uitspitten. Ze vermeerderen zich en als je er niets aan doet zit je hele tuin vol???
JOTTEM
donderdag 17 februari 2011 - 16:07
printemps

Printemps

Winterakoniet lijkt er ook op

mg
donderdag 17 februari 2011 - 16:52
moetje1951

Moetje1951

Ja, dat is wel zo. Als ze uitgebloeid zijn verdort het groen en kun je dit heel gemakkelijk wegnemen. Tussen de struiken en bomen laat ik ze staan, het is wel mooi als ze bloeien.Een geel taijtje. Maar vooraan in de border worden het er echt teveel. En om nu te zeggen dat je ze binnen een paar weken niet meer ziet....Bij lij is het toch wel half mei voor ze helemaal weg zijn. Mijn tuin is nogal verwilderd, dus ze storen niet echt, maar als je van een strakke groene tuin houdt....
donderdag 17 februari 2011 - 18:03
corrine

Corrine

Een paar zou ik ook niet erg vinden, maar wel als het er steeds meer worden, ik ben al helemaal niet van de strakke tuinen, maar als ze door mijn weelderige bamboe en varens groeien word ik toch niet goed hoor!

Ik ben nou eenmaal niet van de bloemen en bollen.
donderdag 17 februari 2011 - 18:31
Rita1960

Rita1960

Corrinne,

je mag mij een flink aantal van deze knollen/bollen toezenden.. ik zou erg erg blij mee zijn.

groetjes,

Rita

donderdag 17 februari 2011 - 19:57
Rita1960

Rita1960

ja,.... daar heb jij dan ook weer gelijk aan
donderdag 17 februari 2011 - 20:40
corrine

Corrine

Tja ieder zijn smaak, ik hou er gewoon niet van. Van mij mag je ze allemaal hebben hoor Rita, maar ik moet nu even afwachten of er nog wat opkomt van die rommel......
donderdag 17 februari 2011 - 22:14
daucus

Daucus

Het is gewoon niet eerlijk. Ik probeer al jaren winteraconiet in mijn tuin te krijgen. Heb steeds bloeiende plantjes gekocht, polletjes van vrienden gekregen, maar nooit zie ik ze terug. En dan lees ik dat ze bij jou niet uit te roeien zijn.
vrijdag 18 februari 2011 - 11:14
moetje1951

Moetje1951

Winterakoniet en speenkruid zijn beiden van de ranonkelfamilie maar er is een duidelijk verschil, Daucus. Ik zou die akoniet ook wel willen zien verwilderen in mijn tuin maar ik heb ze ook niet. Speenkruid daarentegen....
vrijdag 18 februari 2011 - 11:45
daucus

Daucus

Ik kan wel een handeltje in speenkruid beginnen. Ook mooi, maar vermeerdert zich explosief, maar winterakoniet daarentegen. Ik heb bolletjes geplant, polletjes gekregen enz...en vol verwachting spied ik in het voorjaar naar de eerste prille beginselen....helaas! Ik tuinier op zavelgrond en mijn tuin is niet te droog, dus daar kan het ook niet aan liggen. En zo is er altijd wat.
vrijdag 18 februari 2011 - 13:18
corrine

Corrine

Hmmm ik blijk dus winterakoniet te hebben, voel me nu schuldig en zal ze niet meer zomaar uitroeien, ik ga ze verzamelen in een pot stoppen en dan laat ik het weten, wie ze wil hebben mag ze hebben...
vrijdag 18 februari 2011 - 17:54
daucus

Daucus

Ik, ik, ik................o, nee, wij, wij, wij
vrijdag 18 februari 2011 - 21:59
corrine

Corrine

Ik zal er nu heel zorgvuldig mee omgaan, nu maar afwachten of er nog wat opkomt, maar ik denk het wel, haha. Ik zet ze dan keurig met aarde in een potje.
zaterdag 19 februari 2011 - 09:51
corrine
woensdag 9 maart 2011 - 12:23
corrine

Corrine

Ik heb nu een aantal winterakonieten in een pot apart gezet voor de liefhebber het zijn er niet heel veel, er groeit nog wat op een stuk waar het wel leuk staat dus die laten we staan.

Bloemen & Planten

woensdag 9 maart 2011 - 12:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon