menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinder zaadjes

Ga naar meest recente reactie

inge1963

Inge1963

Hallo
Wie kan mij aan zaadjes helpen waar vlinders op af komen.
Ik ben weg van vlinders...en zou het prachtig vinden om wat te gaan kweken waar de vlinders op af komen.
Woon nog maar pas in Belgie,en ben dus deze zomer bezig om van alles op te kweken...DUS WIE KAN MIJ HELPEN AAN ZAADJES??????
Gr Inge
dinsdag 6 juli 2010 - 09:26
cee

Cee

Het hangt ervan af of je planten wil waar vlinder op af komen of je planten wil waar ze hun eitjes mogen leggen.

Anders kan ik je alvast zeggen dat de koninginnepage z'n eitjes bij ons in de wijnruit (enkel waardplant) heeft gelegd en de distelvlinder in het kaasjeskruid(waardplant + nectarplant). Ze eten wel een stukje van je plant op maar dat moet je er maar voor over hebben, het groeit wel terug, hehe

Verder heb je nog de Buddleja davidii of vlinderstruik, koninginekruid, geel kattekruid, salie, lavendel, korenbloem en meisjesogen die tal van vlinders lokken en heel makkelijk groeien, dat zijn deze in onze tuin die de meest vlinders lokken.

Misschien heb je er wel al een paar goeie planten staan in je tuin:
Kan je op volgende link eens een kijikje nemen.

Zaden kan je er ook vinden
Om zaden via de site te verkrijgen kan je best je vraag nog eens rond augustus/september lanceren, dan heeft iedereen zaad bij uitstek.

http://www.de7eilanden.nl/COMMIS/Natuurcommissie/Natuurwandelingen/Vlinderplantenlijst.htm

Veels succes met de vlinders!!!!
dinsdag 6 juli 2010 - 11:25
cee

Cee

Ik zou dat zaad gewoon breed uitwerpen in volle grond.

Welliswaar de grond eerst best wel een beetje klaar maken, schoffelen, omspitten of frezen of zoiets om er beetje lucht in te krijgen.

maar misschien is het al een beetje laat om nu nog te zaaien, in het najaar kan je wel vaste planten en tweejarigen zaaien, die gaan dan het jaar erna mooi bloeien!

Ik heb een paar foto's van m'n bloemenweide'tje erbij gepost. vorig jaar was m'n ganse tuin een patatteveld, dus je ziet dat het soms rap kan gaan.

Je hoort er continu het gezoem van de bezige bijtjes, hommels en vlinders, maar die zoemen niet.

VOOR
[afbeelding verwijderd niet-https]

NA
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bloemen & Planten

dinsdag 6 juli 2010 - 12:27
cee

Cee

Hey,

Volgend jaar zou ik er al in april aan beginnen.
Het zou inderdaad wel eens door de warmte kunnen zijn, misschien heeft er wel iets gekiemd maar is dat door de warmte ook direct kapot gegaan?

Voor de rest zou het wel moeten lukken, ik heb ook klei-leem grond.

Maar naast een aantal successen in m'n tuin zijn er ook altijd een paar tegenslagen: niet opkomende zonnebloemen, zaaibakjes met vaste planten die niet willen schieten. Kiemplantjes die na het aansterken en verplanten in volle grond door m'n katten gemolesteerd worden en de eerste dag niet eens mogen overleven. Basilicum die keer op keer het loodje legt, maar op een dag vind ik wel z'n ideale standplaats en blijft ie misschien eens leven. Het makkelijkste om dat een beetje tegen te gaan is gewoon er rekening mee houden dat er her en der wel iets zal mislukken.

Maar af en toe heb je dan ook nog een verassing die terug pakt op de mesthoop.
Zo heb ik bijvoorbeeld 10 tomateplanten zelf gezaaid en heb ik ondertussen 20 staan, hip hoi, maar m'n bananeplanten zijn dan weer wel gesneuveld zonder tekenen van herstel (schimmel wegens teveel vocht in de winter), dus heb ik nu een winterharde banaan (bashoo). kwestie van niet willen opgeven!!

Ik kan je gerust wel een deel zaden sturen om volgend jaar opnieuw voor te gaan.

PS: het is niet duidelijk te zien op de foto, maar er zijn twee stukken van de bloemenweide waar er enkel vogelmuur en netels opkwamen. Daar ben ik nu andere planten aan het zetten om de boel toch weer een beetje gevuld te krijgen.
dinsdag 6 juli 2010 - 13:11
butterflyke

Butterflyke

ik heb thuis het sint jacobs vlindertje rondvliegen,die zit ook op het sint jacobskruid
zeer giftig maar omwille van de stank die de plant afscheid mijd elk dier deze plant.
Ik wou ze eerst verwijderen omdat er de komende jaren goed in de tuin zal gespeeld worden nu ik een kindje heb,maar aangezien ze vol zebrarupsen zit nu van het sint jacobsvlindertje zal ik ze nog laten staan tot de rupsjes verpopt zijn in vlinders.
als je intresse hebt in zaden dan hou ik die ook nog wel bij,daarna gaat de plant weg
dinsdag 6 juli 2010 - 14:44
cee

Cee

Een deel van de zaden heb ik ook via de site hier gekregen, dus vind ik het maar normaal dat als ik zelf veel zaad ervan kan oogsten ze hier een beetje terug verdeel.

Van die malva sylvestris zal ik in ieder geval genoeg zaad hebben.
Van de korenbloem, phacelia en het zegekruid ook.
Coriopsis (meisjesogen) en koninginnekruid staan goed vertegenwoordigd in de voortuin dus moet die oogst ook wel lukken.

Ik ga wel moeten opletten wat ik aan wie beloof want ik denk dat ik Lein ook al teen en tander beloofd heb, alhoewel die dan waarschijnlijk weer wat terrastegels zal mogen uitbreken om de nieuwe planten te een plaatsje te geven.

In verband met die vogelmuur en netels, zou dat op een zure rijke grond wijzen, moeten we dan maar bliji mee zijn zeker??

Ik geef de vogelmuur zo nu en dan aan de kippen, vinden ze echt heerlijk.
En de netels verzamel ik om gier van te maken, en dient nu om wekelijks de groeiende planten wat bij te mesten, worden ze groot en sterk van.
dinsdag 6 juli 2010 - 16:12
Rita1960

Rita1960

Marianne,

a.u.b geen Jacobskruiskruid zaaien.. is zeer giftig.. leg het je de 17e wel uit.

en als je (vogel-)muur te veel hebt... ik heb kippen en die zijn er dol op - de geiten ook dus.. meenemen die handel

groetjes,

Rita
dinsdag 6 juli 2010 - 22:05
Vlinderr

Vlinderr

Inderdaad, Jacobskruid is zeer giftig. Het is heel gevaarlijk voor paarden enz. Laat de plant absoluut niet in de buurt van een weiland of berm komen. Als de plant in hooi terecht komt, is de plant in gedroogde vorm nog steeds een gevaar.
dinsdag 6 juli 2010 - 22:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon