menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia stekken overwinteren

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik heb hortensia stekken gewoon laten buitenstaan en op een avond eind september hebben we hier -1°C gehad zodat alle stekjes 'plat' geworden zijn. De takjes waren zo een beetje appelmoes achtig. Ze stonden op een bank op 1m hoogte.

Ik heb ze de dag erna binnen gezet. Er zijn sindsdien scheuten opgekomen maar op sommige nog niets. Ik had er 60 dat gezond waren en heb er nu niet veel meer over.

Wat kan ik doen? Buiten zetten onder een plastieken serre op de grond? Ergens in de zon of schaduw?

Heb er veel tijd in gestoken en wou echt 100% succes wat niet meer het geval is.
dinsdag 8 december 2009 - 17:54
hugo

Hugo

degene waar scheutjes hebben zijn beworteld, de andere zal je kunnen vergeten,, binnenhalen en op een koele lichte plaats overwinteren

groetjes
dinsdag 8 december 2009 - 19:08
Limoncello

Limoncello

En wat voor het gieten? Elke dag of 1x per week?
dinsdag 8 december 2009 - 19:13
hugo

Hugo

grond lichtvochtig houden is voldoende, teveel vocht is nefast

heb dit jaar zelf ook stekken genomen, zal er morgen een foto van plaatsen

groetjes
dinsdag 8 december 2009 - 19:21
corrielat

Corrielat

Als ik hortensia's wil stekken,
leg ik in het voorjaar takken die nog aan de struik zitten op de grond met wat zand bedekt,
Het volgende voorjaar hebben ze al wortels gemaakt,
zodat je daarna scheuten hebt, die je gemakkelijk af kan steken.,

geen problemen met vorst of andere ongemakken.
dinsdag 8 december 2009 - 21:29
Limoncello

Limoncello

Je kan die takken toch nie zo erg buigen tot aan de grond dat ze in de grond blijven? Je snijdt hiervan korte stukken en steekt ze in de grond waarschijnlijk?
dinsdag 8 december 2009 - 23:15
Doortje

Doortje

Als je een grotere struik hebt kan dat wel.
Zo heb ik de allereerste ook gestekt.

Tegenwoordig steek ik gewoon stukken steel met een of twee ogen in de volle grond. Regelmatig water geven. En na verloop van tijd zijn ze beworteld en zie je ze groeien. Niks geen probleem met nachtvorst/of binnen halen. Gewoon buiten laten!
Ik zou in het voorjaar gewoon op nieuw beginnen!

Groetjes Doortje
woensdag 9 december 2009 - 12:43
Limoncello

Limoncello

Ok dan

Zeg is dat een krans van kweeperen of zie ik dat verkeerd?
woensdag 9 december 2009 - 13:55
Doortje

Doortje

Je bedoelt mijn profielfoto??

Ja of eigenlijk moet ik zeggen Kweeappeltjes.
Ze ruiken zooo lekker!!

Maar hij blijft niet zo erg lang mooi! Niet zo erg, want hij kost niks!

Als je meer van zulke dingen wilt zien, zou je even op mijn ceatieve blog kunnen kijken.

Het adres is : http://creabythea.blogspot.com/


Groetjes Doortje
woensdag 9 december 2009 - 14:12
hugo

Hugo

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

zijn er wel geen zestig,, maar wel alle negen gelukt en opgepot

groetjes
woensdag 9 december 2009 - 17:36
printemps

Printemps

Inderdaad jammer

Maar wie het kleine niet eert is het grote niet weerd

mvg
woensdag 9 december 2009 - 17:44
Mandy

Mandy

Zeh Hugo, als ik vragen mag:

Wanneer neem je die stekken?
En dan in water zetten totdat ze wortelen
en dan de pot in
en dan het volgend voorjaar de tuin in????
woensdag 9 december 2009 - 21:01
polidor

Polidor

Ik stek mijn hortensias op de volgende manier en ze groeien allemaal.
Je neemt een niet bloeiend uiteinde van een zijtak van de struik. (de groeitop dus)
Een lengte van 15 cm volstaat. Die ontdoe je van bladeren uitgezonderd de twee bovenste waartussen de groeitop verborgen zit. Van die twee bovenste bladeren verwijder je het grootste deel van het blad door dit met de schaar af te snijden tot er nog ongeveer twee centimeter van het blad aan de stek blijft zitten. (dus niet het bladsteeltje alleen maar wel twee centimeter van het blad zelf)
Nu pot je de stek op in een pot voorzien van goede bloemaarde.
Wel zorgen dat de potinhoud vochtig blijft, dus voldoende gieten.
Wegens het feit dat ik nogal lui ben zet ik mijn potten in een grotere plastiek bak waarin ze zich bevinden met de bodem in een tweetal centimeter water. Dan hoef ik maar om de paar dagen iets bij te gieten wanneer ik merk dat het water bijna opgebruikt of verdampt is. Door het afsnijden van de bladeren tot op twee centimeter verbruikt de stek weinig water en die twee centimeter volstaan om het photosynthese-proces op gang te houden. Normalerwijze zullen alle stekken nu gaan wortelen.
Voor het overwinteren plaats je de potten best in volle grond ofwel in de serre ofwel op een beschutte plaats in de tuin want je moet vooral de wortels beschermen tegen invriezen. De beste resultaten bekomt men wanneer de potten ingegraven zijn in de serre want dan gaat het fhotosynthese-proces langer door en is er een vroegere heropstart in het voorjaar. In de serre moet men echter wel uitkijken dat het vochtgehalte in de potten; met de bewortelde scheuten er in; op peil blijft. Dit is dan wel minder noodzakelijk in open lucht omdat tijdens de winterperiode er normalerwijze voldoende neerslag is.
Maar toch verkies ik de potten te overwinteren in de serre.
Vorige winter was het wel een beetje te bar voor jonge scheuten en dan wordt het risico te groot op uitval. En indien de grond te nat is is dan het risico op invriezen van het wortelgestel ook groter.
Wat ik wel vrees is dat uw scheuten teveel blad hadden en nog niet beworteld waren voor die vorst toesloeg. Dus liefst iets vroeger scheuten inpotten. Wanneer bij de hortensias de bloemen hun kleur verloren hebben is volgens mij de laatste periode om stekken in te potten. Dan hebben ze nog voldoende tijd om een wortelgestel aan te maken voor de vorstperiode aanbreekt. Beter is natuurlijk om nog vroeger te stekken. Liefst dan wel in de schaduw want rechtstreekse zonnebrand tijdens een hittegolf is ook weeral niet goed. Vergeet immers niet dat in het beginstadium de stek absoluut niks wortels heeft.
Men kan ook stekken op vorige manier en de pot met stek in een doorschijnende afgesloten plastiekzak zetten met op de bodem een weinig water.
Deze methode garandeert een hoge luchtvochtigheid? Niet in volle zon echter zetten!
Deze methode pas ik toe bij een stek van een plant die ik absoluut niet wil verliezen omdat ik er maar eentje van heb vastgekregen.
En men kan ze ook laten voorwortelen in een bruin bierflesje. Stek wel behandelen ook zoals ik hiervoren beschreef.
Dus probeer het eens op mijn manier.
Groetjes.

Polidor
woensdag 9 december 2009 - 21:08
Mandy

Mandy

En dan blijft nog mijn vraag open: WANNEER neem je die stekken????
woensdag 9 december 2009 - 21:19
Doortje

Doortje

In de lente en zomer kun je het beste de stekken gewoon in de grond steken. Ik doe dat al jaren zo als ik het beschreef en ze gaan eigenlijk allemaal aan.

Ik heb wel zo'n stuk of 35 hortensias in potten staan die ik op die manier gestekt heb. Gewoon in de volle grond. En als ze goed aan het groeien zijn, zet ik ze in een pot!!

Groetjes Doortje
woensdag 9 december 2009 - 22:42
polidor

Polidor

Mandy,

In vorig antwoord stelde ik dat het best gebeurde ten laatste wanneer de bloemen van de hortensia beginnen te verkleuren in de late zomer. Dus alhoewel ik nog niet geplant heb in de lente denk ik dat het stekken zowat het hele jaar kan gebeuren op voorwaarde dus dat de plant waarvan de stek genomen wordt na de winterperiode reeds in het sap getrokken is en dus nieuwe bladproductie vertoont. Mijns inziens is niet de zozeer de periode die van tel is maar wel de preparatie van de stek, d.w.z. zoveel mogelijk blad er af uitgezonderd de groeikop en twee gekortwiekte baderen tot op twee centimeter afgesneden.
Wanneer de stek in de beginfase te veel vocht verbruikt gaat hij tenonder wegens ontbrekend wortelgestel. Natuurlijk kan je proberen om er meer blad op te laten zitten maar dan moet het wel gebeuren in zeer vochtige omgeving en dus liefst onder beneveling. en zeker afgeschermd van direct zonlicht. Maar waarom zo omslachtig als het eenvoudig kan?
Akkoord Doortje maar dan moet je ze wel verplanten om ze in pot te krijgen nadien ofwel om ze op de juiste plaats te zetten. Het uitsteken uit volle grond geeft wel kans op afbreken van het pas gevormd wortelgestel en dus wegens beschadiging teveel kans op groeistilstand. Maar ik ben akkoord hoor. Het gaat ook op die manier. Zelfs in een bierflesje op voorwaarde dat het uit gekleurd glas bestaat. Want in een cola-flesje heb je dan weer teveel kans op algvorming.
En nog iets. Naar ik vernomen heb zou het enorm helpen als men bij het stekken in water eveneens een wilgentak erbij steekt. Deze plant zou mogelijk groeihormonen toevoegen aan het water waardoor de andere stek dus geholpen wordt tot aanslaan. Ik heb het nog niet proefondervindelijk uitgetest(d.w.z. een stek in een flesje zonder wilgentak erbij en een tweede stek met wilgentak er wel bij en dan vergelijken wat er gebeurt) maar het lijkt me wel de moeite waard om het binnenkort eens grondig uit te testen. Wie niet waagt, niet wint.
Er zijn mogelijk nog wel andere truukjes die beroepstuinders niet zo maar prijs geven. Het is tenslotte hun broodwinning. En iets wat iedereen weet en kan brengt gewoonlijk minder geld op wegens meer kans op overaanbod.
Alhoewel ik denk dat deze truuk er eentje uit de oude doos is.
Er bestaan tegenwoordig wel voldoende groeihormonen uit een flesje of poedertjes uit potjes.
Kwestie is alleen maar de toe te dienen dosis te kennen en natuurlijk deze producten bij naam te kennen en te weten waar men ze ook kan verkrijgen.
En zoals bij alles zijn de beste producten gewoonlijk top-secret.
Natuurlijk want er wordt het minst mond aan mond reclame over gemaakt.
Als het bij vissers en duivenliefhebbers al zo erg is om iets te weten te komen dan zal het in de tuinbouw als er geld mee gemoeid is minstens even erg zijn.
Denk ik toch.
Groetjes?

Polidor
woensdag 9 december 2009 - 23:56
Mandy

Mandy

Ik ga dat zeker ook op die manier proberen want ik heb grote struiken genoeg in de tuin staan om te gaan experimenteren. Als ik die potjes zie met die gezonde glimmende blaadjes wil ik dat ook gaan doen.... bedankt voor alle advies...
donderdag 10 december 2009 - 20:37
polidor

Polidor

Succes! Deel vroeg of laat uw bevindingen mee aan het forum.
Grrrrrrroooeeetjjjes


Polidor
donderdag 10 december 2009 - 21:11
Limoncello

Limoncello

Ja ik ga die werkwijze ook eens testen want nu het kouder is groeien ze uiteraard niet zo snel meer en is het bang afwachten of er nog meer dan 50% doorkomt.
vrijdag 11 december 2009 - 08:31
Mandy

Mandy

Ik hoop voor je , Kingskawn, dat je stekken gezond en wel de winter doorkomen, Veel geluk.....
vrijdag 11 december 2009 - 17:09
Doortje

Doortje

Ik heb ze zelfs in een gewoon jampotje laten wortelen, en dat gaat ook. Ik heb ze een kleine 3weken geleden in een pot geplant, en er beginnen zich nu knoppen te vormen.
Ik laat ze de hele winter gewoon buiten staan, en doe er verder niks mee. Ik heb dat ook nooit gedaan, dat binnen halen, zelfs vorige winter niet.

En al mijn hortensias hebben het overleefd!!

Ik vind het absoluut niet nodig om ze binnen te zetten. Ze slaan in de lente wel weer opnieuw uit, als het blad bevriest. Dat is helemaal niet erg. Hortensias zijn geen kuipplanten!!!

Groetjes Doortje
vrijdag 11 december 2009 - 17:17
Mandy

Mandy

Zelfs vorig jaar toen we hier in het zuiden zo'n lange en koude winter hebben gehad, min 20 graden ??????
Mijn hortensia's in de grond waren toen ook behoorlijk bevroren en afgevroren en die heb ik eind maart tot bijna op de grond afgesnoeid en meer dan de helft is weer gaan groeien....
vrijdag 11 december 2009 - 17:20
Doortje

Doortje

Nee hoor, zelfs die in potten staan, heb ik gewoon buiten laten staan. Ik geloof dat er 2 stuks niet meer uitgslagen zijn. Voor de rest staan ze er prima bij.
Ik dek ze ook nooit af of zo!

Als jij ze niet had terug gesnoeid denk ik dat het beter was geweest!

Je moet ze wel een kans geven na zo'n strenge winter. Geduld hebben, ik weet dat het moeilijk is.En als je ze helemaal terug snoeid, ja dan krijg je dat jaar geen bloemen.
vrijdag 11 december 2009 - 17:26
Mandy

Mandy

Maar ik had dat op advies gedaan van de tuinclub. Vorig jaar hadden ze gevraagd of ze een snoeiles in mijn tuin mochten komen geven. Nou graag... er was en is genoeg te snoeien, dus kom maar en die man, docent tuinbouwschool, zei dat ze gerust gesnoeid konden worden, diep snoeien zei hij, en dat heb ik gedaan. Inderdaad geen bloemen maar misschien wel weer sterker... hoop ik
vrijdag 11 december 2009 - 17:31
Doortje

Doortje

Als je de struiken graag wil verjongen, kun je beter hier en daar wat takken tot de grond terugsnoeien. Daar groeien dan weer nieuwe en heb je toch bloemen. Het volgende jaar doe je dan het andere gedeelte terugsnoeien. Zo heb je toch in 2 jaren de struik verjongt en heb je toch bloemen. Want zeg nou zelf een Hortensiastruik zonder bloemen...ja daar doe je het natuurlijk niet voor.

En je kunt zoveel leuke dingen doen met de bloemen van de hortensia.

Kijk maar eens op mijn creatieve blog:

http://creabythea.blogspot.com/

Groetjes
vrijdag 11 december 2009 - 19:34
hugo

Hugo

mijn stekken beginnen op dit ogenblik reeds uit te lopen, staan in de veranda

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
woensdag 3 maart 2010 - 12:30
Limoncello

Limoncello

Wel ik ga eens kijken hoeveel ik er nog heb staan want de overlevenden staan binnen. Het is nog te koud om ze buiten te zetten. Nog 3 weken te gaan denk ik. Ben aan het wachten op de maartse buien

Ik heb er al een pak buitengezet en ik hoop dat er nog een paar zullen doorkomen
woensdag 3 maart 2010 - 12:57
Mandy

Mandy

Mooi gezicht Hugo, al die frisse blaadjes........

Ik ga in de nazomer ook stekken nemen en het uitproberen...... wie weet lukt het mij ook



woensdag 3 maart 2010 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon