menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Arisaemas

olikke

Olikke

Dag allemaal,

In het voorjaar heb ik een aantal arisaema's aangeschaft en nu het stilaan kouder wordt wou ik graag weten hoe ik best deze plantjes door de winter kan krijgen.
Op internet is er tegenstrijdige informatie te vinden, daarom de vraag of er iemand ervaring heeft met dit onderwerp en dit wil meedelen.
Reeds nu bedankt voor de info.
Rob.
woensdag 14 oktober 2009 - 20:50
hanninkj

Hanninkj

Lang niet alle Arisaema's zijn winterhard. Het beste kun je ze het eerste jaar beter vorstvrij in een pot met redelijke droge grond overwinteren. Meestal heb je verschillende jonge broedknolletjes bij de plant zitten en die zou ik het volgende jaar in een pot binnen overhouden en de oudere bol in de grond. Ik plant ze op ca. 25 cm diepte en ze staan in de winter vrij droog anders verlies je ze zeker.
Tussen de Arisaema's zitten zeer fraaie planten qua bloem en/of blad. Voorbeeld bloem is de sikkokianum en qua blad de speciosum. Van beide heb ik waarschijnlijk wel foto's omdat ze beiden bij mij hebben gebloeid.
Ton
donderdag 15 oktober 2009 - 20:55
olikke

Olikke

Bedankt Ton voor uw snelle reactie, misschien kan u of een andere lezer mij nog meer tips bezorgen om de plantjes te verzorgen.
Ik heb volgende arisaema's: Arisaema Heterophyllum
Speciosum 'Magnificum'
Continuum
Cilliatum
Thunbergii 'Urushima'
Costatum
Ringens.
Verder heb ik nog enkele schaduwplanten die ik tijdens de winter bewaar in turf die bijna droog is, nl. Sautomatum Venosum
Dracunculus Vulgaris
Amorphophallus Rivieri 'Konjak'
Dysosma Versipelle en Triosteum Pinnatifolium bewaar ik vorstvrij in pot en geef net genoeg water om niet uit te drogen.
Raadgevingen van plantenliefhebbers met ervaring worden in dank aanvaardt.

Rob
vrijdag 16 oktober 2009 - 18:21
hanninkj

Hanninkj

Ik zou alle arisaema's oprooien en dan in een pot met potgrond wegzetten op een vorstvrije plaats. In het voorjaar in de tuin uitplanten of nog beter is om de planten iets meer water geven en nadat ze uitgelopen zijn dan in de tuin plaatsen.
Dracunculus Vulgaris heeft bij mij jaren in de tuin gestaan, zonder binnen te zetten, maar heb hem weggegeven vanwege de stank.
Amorphophallus Rivieri 'Konjak' moet binnen worden bewaard. Als hij bloeit dan stinkt hij heel erg maar is imposant!

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 16 oktober 2009 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon