menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ceanothus thirsiflorus zal hij het halen

Ga naar meest recente reactie

Leen79

Leen79

Achter ons buxuxhaagje, tegen een zuidgerichte muur, hadden we ceanothus thirsiflorus repens geplant.
Maar 't was een strenge winter en nu hangen er bijna geeen blaadjes meer aan. Enkel nog kale takjes.
Als ik met mijn nagel over een takje kras, zie ik daaronder nog wel groen.

Komen de blaadjes nog terug of is onze ceanothus toch kapotgevroren ?
Hoe kan ik hem (of zijn opvolger ) beter beschermen tegen vrieskoude ?
dinsdag 31 maart 2009 - 19:51
annis

Annis

Het beste kun je even wachten tot mei. Als er dan nog geen nieuwe uitloop is dan heeft hij het niet gehaald. Ceanothus kan zo'n extreme kou niet verdragen. Daar het de vorige jaren niet echt hard gevroren heeft hebben ze het overleefd. Maar deze winter was het bar koud Zelf heb ik een grote struik(2m) die het waarschijnlijk niet gehaald heeft.

groetjes Annis
dinsdag 31 maart 2009 - 21:54
Leen79

Leen79

Ok, dan wacht ik nog wat af. Ik hop toch stillekes dat hij 't wel gehaald heeft, want hij begon al een mooie vorm aan te nemen. Zou dus zonde zijn.
Als blijkt in mei dat hij 't niet gehaald heeft, kan ik dan nog een nieuwe aanplanten ?
En helpt het dan om hem in de wintermaanden af te dekken met een vliesdoek of zo ? Of zou ik hem beter in pot zetten en dan laten overwinteren onder het terras ?

Groeten,

Leen

PS: Annis, mooie kat ! Is dat de jouwe ?
dinsdag 31 maart 2009 - 22:54
annis

Annis

Hallo Leen ,ja op de avater staat een van mijn twee katten. Moet de foto maar eens een keer wisselen anders wordt de andere misschien jaloers.
Jouw kat ligt daar ook heerlijk te genieten boven op de plantenbak.

Als je de Ceanothus in een plantenbak zet zal hij ook goed beschut moeten staan in de winter.
Kijk eens op deze link staat veel vermeld over deze heester.

http://yasha.gerits.net/ceanothus%20=%20amerikaanse_sering.htm

Groetjes Annis
woensdag 1 april 2009 - 10:50
Leen79

Leen79

Annis,

Bedankt voor de link !
Tja, als ik het zo lees, staat de ceanothus helemaal niet ideaal achter de buxus aangezien hij blijkbaar niet van kalk houdt en buxus net wel
Ik denk dat 1 van de 2 struikjes het toch zal gehaald hebben want er verschijnen terug wat kleine blaadjes aan de takken.

Haha, als onze katten jaloers zijn op mijn avatar dan moet ik iedere week wisselen want we hebben er hier 6 rondlopen.

Groetjes,

Leen
donderdag 2 april 2009 - 18:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon