menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chrysanten

Ga naar meest recente reactie

kamiel2

Kamiel2

Door de nattigheid zijn de bloemen bruin geworden en ben ik die gaan halen, heeft iemand een idee hoe ik die laat overwinteren om volgend jaar terug te bloeien? (ik heb ergens gelezen dat je dat wel kan maar er het jaar nadien veel minder bloei zal zijn?) Heeft iemand een goeie tip en hoe doet men dat? afsnijden of gewoon wegzetten en blad laten afvallen? licht, donker, warm of koud, nat of laten opdrogen? ik ben een leek, graag enkele tips aub
donderdag 20 november 2008 - 11:09
Rita1960

Rita1960

Hoi Kamiel,

over welke chrysanten heb je het.. een (bol)chrysant in de pot of een "normale tuin" chrysant?

Een bolchrysant heb ik zelf nog nooit kunnen overhouden ( misschien zijn er wel forumleden die dit wel gelukt is)

chrysanten zouden als ze meerderjarig zijn moeten kunnen overleven in de tuin. Mijn buurman stekt ze altijd en heeft vaak hele mooie planten (lees bloemen) in het volgend jaar.
Wat de juiste methode is om ze over te houden?? ik weet het niet, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er mensen op dit forum aanwezig zijn die het wel weten. En dat je dus nog wel een antwoord krijgt op je vraag.

met vriendelijke groet,

Rita
donderdag 20 november 2008 - 19:05
Fons

Fons

Het loof van uw crysant afknippen, de pot droog wegzetten vb. serre, vanaf maart april in de tuin planten.
In het voorjaar komen er jonge scheuten aan uw crysant, maak van die jonge scheuten stekjes die ge in stekgrond plaatst, na 3 weken zijn deze bewortelt en kan je ze per vijf of zes oppotten om verder te kweken, je kan die ook in volle grond plaatsen.
donderdag 20 november 2008 - 19:47
kamiel2

Kamiel2

Bedankt allen!!!
Het zijn wel degelijk bolcrysanten.
Ik zal toch eens proberen de raad van Fons te volgen, mag ik de afgeknipte potten niet in de kelder zetten of hebben die nog licht nodig om te overwinteren (ik heb geen vorstvrije serre) een beetje plastiek aan elkaar getimmerd maar dat is geen serre nietwaar?
verdere tips zijn nog altijd welkom
véél grtjes
Kamiel
vrijdag 21 november 2008 - 12:52
Fons

Fons

Kamiel je kan uw bolcrysant misschien toch beter in de tuin planten eventueel met pot en hem dan afdekken met bladeren tegen de vrieskou, in het voorjaar als het weer het toelaat de afdekking wegnemen, eventueel een stolp overzetten om zo vlug mogelijk jonge scheuten te laten ontwikkelen die je dan kan stekken, voor bolcrysanten word maar een bewortelde stek in een pot geplant, deze groeiende stek telkens na twee paar blaadjes nijpen zodat ge een bossige plant bekomt,na de langste dag niet meer uitnijpen maar op elke stengel maar een bloemknop bewaren, de zij bloemknoppen die zich ontwikkelen verwijderen.
Het is niet zo eenvoudig om mooie bolcrysanten te kweken zoals aangeboden worden door crysantenkwekers.
vrijdag 21 november 2008 - 21:10
detuinkabouter

Detuinkabouter

Fons,

Dit innijpen van de chrysanten, is dat nog nodig?
Mij is verteld dat de huidige kleinbloemige chrysanten vanzelf vertakken, en dat het innijpen een arbeidsrovend proces was dat toegepast moest worden bij vroegere soorten? Ik dacht dat dat ook de reden was waarom commerciële telers de planten zo goedkoop op de markt konden brengen: omdat het telen tegenwoordig niet meer zo arbeidsintensief is. Als ik stek van moederplant die ik het vorige jaar bij een teler gekocht heb, dan vertakt deze spontaan.

Ik zit wel nog met een vraag. Ik bekom wel een mooi vertakte plan met veel bloemen, maar de vorm is niet zo mooi bol. Kan het zijn dat commerciële telers hun planten scheren?
woensdag 11 maart 2009 - 22:47
Fons

Fons

Om dikke bloembollen te kweken is het innijpen nog nodig, vermoedelijk zullen de profesionelen ook bijknippen voor vorm en een vollere plant te bekomen.
Fons
vrijdag 13 maart 2009 - 20:41
paulbal

Paulbal

wanneer de chrisanten innijpen

woensdag 22 juni 2022 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon