menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat na het verspenen

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Hoi allemaal,

Ik vraag het me iedere keer weer af; wat doen de zaailingen toch nadat ze verspeend zijn? Ze staan soms 4 weken "niks" te doen in mijn ogen. Zijn ze dan de hele tijd bezig met worteltjes te maken of zo ? Ik had al heel vroeg in het jaar Alcea (stokroos) gezaaid in de hoop dat ze nog zouden bloeien dit jaar. Enfin, kiemen etc. ging vlot, ik heb ze verspeend en nu staan ze maar te staan en groeien, ho maar. Die halen dat dus nooit voor dit jaar nog. Geeft niets maar ik vraag me dus af, wat staan ze eigenlijk te doen >

groeten, cornelia (ietwat ongeduldig)
zondag 9 maart 2008 - 17:38
danny2

Tekst aangepast

Danny2

het lijkt inderdaad of de plantjes stilstaan, en in zekere zin is dat zo. Het is een gevolg van te vroeg zaaien, beter wacht je tot begin maart met zulke plantjes, dan is er meer licht ,meer warmte en zullen niet meer stilstaan. Als je toch heel vroeg wil beginnen moet je voor extra daglengte zorgen door bij te lichten( je ziet die grote serres overal met die gele lampen, dit is ook om de dagen te verlengen en dus extra groei te stimuleren). Binnen een paar weken zullen jou plantjes ook wel groeien, maar die groeistilstand zal er altijd in blijven, al ga je dat achteraf niet echt meer merken en het gaat tenslotte toch om hobby en niet om de centen, dus als ze maar bloeien zijn we wel tevreden, en vermoedelijk gaan ze dit jaar nog wel bloemen geven.

succes danny
zondag 9 maart 2008 - 18:31
ines

Ines

Dat komt zeker in orde zoals Danny zegt, in volle grond zijn en bijven die ook klein nu en in de zomer hebt U toch prachtige bloemen...geen nood
zondag 9 maart 2008 - 18:38
Lysianthus

Lysianthus

Wat een hele gerusstelling voor iemand die dit jaar de eerste keer gaat zaaien ik zou me al zorgen gemaakt hebben
Bedankt.
zondag 9 maart 2008 - 23:18
Matabish

Matabish

Mooi is dat, zoals jullie allemaal gelukkig zijn met je zaailingetjes...Die gedragen zich goed!

Na al jullie enthousiaste verhaaltjes, heb ik verleden week ook eens tomaatjes en Oostindische Kers gezaaid. Die voelen zich toch zó goed in mijn veranda, dat ik, nog geen week later, al de dekseltjes eraf moet nemen omdat ze veel te hoog worden. Wonderlijk voor de kinderen natuurlijk, maar wat doe ik nu? Kan ik die tijdens de dag buiten zetten, om de groei wat af te remmen?? Of is het voldoende dat ik de deur in de dag openzet? Ze hebben allemaal nog maar 2 blaadjes.

Groetjes,

Matabish.
maandag 10 maart 2008 - 00:59
olikke

Olikke

Cornelia,
Plantjes die u verspeend hebt doen er een paar dagen tot een paar weken over om op hun positieven te komen na het verspenen en dan zullen ze eerst normaal kunnen opgroeien. Dit geldt enkel als u de goeie grond gebruikt die nodig is voor de plantjes, deze grond mag zeker niet teveel meststoffen bevatten en moet luchtig zijn zodat de tere worteltjes kunnen groeien. Voldoende water is ook nodig maar zeker niet te veel om rotting te voorkomen.De ganse dag in de volle zon plaatsen heeft verbranding tot gevolg, een beetje zon is zeker wel gewenst.
Groetjes
Rob
maandag 10 maart 2008 - 20:41
pk

Pk

Ik heb zo een miniserre (19,99€) gekocht bij Lidl, en die staat aan het schuifraam in mijn living...je hebt dan veel licht en ze hebben zo de koude niet als op een vensterbank. Ik merk dat ze het bij mij al véél beter doen dan vorig jaar, al kan dat ook aan mij liggen, vorig jaar kwam ik nog maar piepen in de bloemen en plantenwereld
dinsdag 11 maart 2008 - 18:18
cornelia

Cornelia

Alle zaailingen zien er gezond uit hoor dus het zal allemaal wel een keer goed komen maar ik vroeg me dus alleen af wat ze nu aan het doen waren (voedsel aan het opnemen, wortels laten groeien, moed verzamelen voor de grote boze buitenwereld of wat dan ook) Maar ik kan begrijpen dat ze wachten op meer licht, met het weer van de afgelopen dagen zou ik mezelf ook het liefst even op de "slaapstand" zetten. Kiemen doen ze hier echter als de beste (Cosmea in 2dgn, stokroos in 2 dgn, een bruine boon zelfs in 1 dag. Alleen de Cerinthe wil niet, maar dat komt ook wel.

Groeten, wilma
dinsdag 11 maart 2008 - 19:53
cornelia

Cornelia

Er zit opeens weer schot in de zaak, Zag vanmorgen dat alle plantjes aan hun derde blaadje zijn begonnen. Het was vanmorgen dan ook al erg vroeg licht merkte ik.

[afbeelding verwijderd niet-https]



cornelia
zondag 16 maart 2008 - 13:37
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

Dat geeft weer bergen moed, hé Cornelia !

Jongens, dat ziet er toch altijd veelbelovend uit, zo'n tere opgroeiende planten...

Groetjes,
Mia[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 16 maart 2008 - 15:32
lentemode

Lentemode

Hallo Groene Vingers,

Als je de bovenstaande tere foto zou gaan VERSPENEN,
tot waar mag dat plantje dan de aarde in ?

Tot aan die vertakking, of net dezelfde plantdiepte ?


Uitkijkend,
Mia
dinsdag 7 april 2009 - 12:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon