menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Erysimum

Ga naar meest recente reactie

Leen79

Tekst aangepast

Leen79

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vorig jaar kochten wij ons 2 plantjes erysimum. De planten groeiden zeer goed en gaven prachtige bloemen. Ik knipte voordien steeds de uitgebloeide rankjes af, waarna er nieuwe bloempjes op kwamen.
Plots verwelkten de bloempjes en leek 't plantje af te sterven. Op 1 week tijd schoot er niks meer van over .

Wat doe ik verkeerd? Ik zou graag meer erysimum in de border zetten, omdat ik 't zo mooi vind.Maar als 't plantje hier uiteindelijk toch niet overleefd, heeft dat natuurlijk weinig zin.
Wie heeft er tips naar onderhoud van deze plant ?

We hebben 't plantje toen gevonden bij Pelckmans te Merksplas, maar ik heb het in geen enkel ander tuincentrum nog tegengekomen. Waar is 't nog te koop ?

Leen 79
vrijdag 15 februari 2008 - 12:46
Esem

Tekst aangepast

Esem

Leen,
eerst en vooral welkom op het gezellige forum van plantadvies waar je je vlug thuis zal voelen
Om te antwoorden op je vraag,
Ik denk niet dat je wat verkeerd doet,maar Erisimum is een kortlevende vaste plant die gebruikt word als rotstuinplant.
Dus deze heeft goed drainerende vruchtbare grond nodig.
Te vochtige grond laat de plante zeer vlug afsterven.
Het bij knippen van de de plant verwijder je in het voorjaar de uitgeloeide stengels van het jaar er voor.
Best kan je regelmatig zaad nemen om er voor te zorgen dat je steeds nieuwe plantjes hebt om de oudere regelmatig te vervangen.

Gr Eddy,
vrijdag 15 februari 2008 - 13:07
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hartelijk welkom Leen bij ons groepje................

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zoals ik heb gemerkt ben je al geholpen door één van onze experten.

Tot later




PS: 'k heb nog eens gegoogled voor jou en deze info gevonden op onderstaande link.

http://www.groen.net/botanica.asp?id=9669

Trouwens hele mooie foto van jou!!
vrijdag 15 februari 2008 - 17:24
ines

Tekst aangepast

Ines

Leen,
eerst en vooral welkom op het gezellige forum van tuinadvies waar je je vlug thuis zal voelen
Om te antwoorden op je vraag,
Ik denk niet dat je wat verkeerd doet,maar Erisimum is een kortlevende vaste plant die gebruikt word als rotstuinplant.
Dus deze heeft goed drainerende vruchtbare grond nodig.
Te vochtige grond laat de plante zeer vlug afsterven.
Het bij knippen van de de plant verwijder je in het voorjaar de uitgeloeide stengels van het jaar er voor.
Best kan je regelmatig zaad nemen om er voor te zorgen dat je steeds nieuwe plantjes hebt om de oudere regelmatig te vervangen.

Gr Eddy,

ik heb plantadvies vervangen door tuinadvies! dacht dat dit zeker niet hetzelfde was Eddy
vrijdag 15 februari 2008 - 19:06
Esem

Esem

Ines hoe stom kan ik zijn .
Bedankt hoor

Gr Eddy,
vrijdag 15 februari 2008 - 19:52
Leen79

Leen79

Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik begin te vermoeden dat de bodem hier niet zo geschikt is. We zitten namelijk met redelijk vochtige grond. Niet ideaal dus voor een rotsplant.

Is er toch echt geen mogelijkheid om erysimum over te houden ? vb in pot, iets toevoegen aan plantgat, verhoogde border ??? Ik vond het echt zo'n mooi plantje en was eigenlijk van plan om de lavendel te vervangen door erysimum. Of beter niet ?
Is saxifraga een mogelijk alternatief (ook een rotsplant dacht ik) ?

En nog belangrijker: waar kan ik erysimum krijgen ?

Ik moet wel iets vreselijks bekennen: ik heb , ten einde raad, de erysimum volledig kortgesnoeid Had ik waarschijnlijk ook beter niet gedaan, zeker ?

Groetjes,

Leen79
vrijdag 15 februari 2008 - 22:39
Esem

Esem

Nee leen ,door het, zoals je schrijft ,de te natte of vochtige grond hebben ze al moeilijker om te overleven,als je ze dan ook nog eens zeer kort terug snoet is het helemaal niet meer te doen voor de plant.

En waar het hem kan kopen,ik denk wel dat de plant in vele tuincentera's te verkrijgen is.
Een alternatief is een pakje zaad aankopen en ze zelf gaan opkweken.
GR Eddy,
zaterdag 16 februari 2008 - 12:02
Leen79

Leen79

Hallo,

Vorig jaar stelde ik hier een vraag ivm de erysimum. Ik heb me toen toch nog nieuwe exemlaren aangeschaft en deze in pot geplant in enkel lavakorrel.
En tot onze grote verbazing heeft de plant de winter goed overleefd (ik had de plant of pot niet extra beschermd dus stond een beetje in weer en wind).
En momenteel bloeit hij weer heel mooi !
ik wilde dit toch graag even laten weten. Zal morgen eens een foto plaatsen.

Groetjes,

Leen
zondag 12 april 2009 - 20:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon