menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zygopetalum

artdeco

Artdeco

Goeiemorgen allen,

Ik heb vorig jaar 'n Zygopetalum " Lady Bird " gekregen welke ik maar niet gezond kan houden.

Eerst werden alle bladeren één voor één bruin , enkel de bulben bleven over. Toen kwam 1 nieuwe bulb met 3 bladeren maar die hadden een héél lichte kleur , nu is één van die bladeren opnieuw volledig bruin geworden . Ik vrees dat het einde in zicht is !

Kan iemand mij de juiste oplossing doorgeven en mij ook vertellen wat ik met de oude bulben moet doen , verwijderen of zo laten ?

Met dank , Vera
maandag 21 januari 2008 - 08:08
Esem

Esem

artdeco,
Er hangt veel af van de standplaats van je orchidee.Te veel aan licht kan de bladeren verbranden en te weinig an licht zorgt er dan weer voor dat de plant niet genoeg bladgroen kan aan maken.

Ook te veel aan water kan er toe leiden dat je plant op langere termijn afsterft.

Om dit te voorkomen is het het beste om de orchideeën in de maanden met hoge lichtintensiteit, ca van mei tot oktober, niet op een zuiden of westen kant te plaatsen maar op de kant van het huis waar de ochtend/avond zon staat. Ook bladeren die altijd donker hebben gestaan en plotseling een veel licht krijgen, bv. op een zonnige voorjaarsdag na de donkere winter maanden, kunnen verbranden. Zij moeten geleidelijk in een aantal weken aan de hogere lichtsterkte wennen, afharden. Dit geld voor soorten die een behoorlijke lichtintensiteit kunnen hebben, bijvoorbeeld een Cymbidium of een Zygopetalum.

Gr Eddy,
maandag 21 januari 2008 - 12:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon