menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chlorophytum

Ga naar meest recente reactie

xerofyt

Xerofyt

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het bloempje van een Chlorophytum comosum (ook: Phalangium) met alles erop en eraan, meeldraden en stamper, groeit niet uit tot een vruchtje maar wordt een plantje. Best aardig, plant-aardig? Heeft iemand hier een plantkundig zinnige uitleg voor? Iets voor de bollebozen in de groep.
zondag 30 december 2007 - 15:10
Matabish

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] xerofyt,

dit is de manier van voortplanten van deze plant. Die maakt gewoon nieuwe scheutjes aan en zodra die de grond raken, wortelen ze zich lekker in! Veel directer dan de andere uitslovers die eerst vruchten moeten produceren met zaden en die ze dan nog gezaaid moeten krijgen als ze rijp zijn...en hopen dat ze op goede grond vallen. terwijl deze meteen groeiklaar zijn.
Is heel mooi zo, maar ook heel makkelijk als je ze wilt vermeerderen. Gewoon afknippen en in een potje zetten. In een mum van tijd heb je het hele huis vol
Zelf knip ik regelmatig alle scheutjes af om de moederplant te versterken, er komen toch altijd weer massa's nieuwe aan !

[afbeelding verwijderd niet-https],

Matabish.
zondag 30 december 2007 - 16:14
Jeannette1

Jeannette1

Hai...

Aan deze plant komen wel degelijk bloempjes, er komt eerst een lange kale stengel, waar dan (ook in een korte tijd) vele heerlijk ruikende witte bloempjes aan komen!

Suc6 met deze fijne en mooie plant!

Groetjes, Jeannette
zondag 30 december 2007 - 18:32
cetinel

Cetinel

word hierboven ook gezegd he,dat het bloempje NIET uigroeit tot een vruchtje met zaad maar tot een klein plantje,dus er is wél een bloempje
kleine witte bloemekes zijn dat.
maandag 31 december 2007 - 19:32
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cetinel, bij ons werden de bloemkes géén plantjes, maar vielen na lange tijd af zonder zaadjes gegeven te hebben en de stengel knipte Ger dan later af.

De kleine plantjes kwamen er wel net zoals de bloemkes aan, maar werden gewoon plantjes zonder bloemkes.

Ik zal proberen om de volgende keer als er een steel met bloemkes of een andere steel met een klein plantje aan komen er een foto van te nemen en dan hier te plaatsen.

Bedankt voor jullie uitleg, zal dan ook zeker beter opletten.

Groetjes en nog een fijne avond!

Jeannette
maandag 31 december 2007 - 19:38
cetinel

Cetinel

prettig oudejaarsavond gewenst en een geweldig 2008!!!!(en niet teveel eten en drinken hé )
maandag 31 december 2007 - 19:40
JovanDreumel

JovanDreumel

De mens schijnt ook zo'n eigenschap gehad te hebben. Ik heb dat ervaren. Met een stanley-mes het topje van de vinger eraf gesneden. Het topje is er uiteindelijk weer aangegroeid, maar ik weet helaas niet of aan het topje ook weer eens nieuw mens gekomen is, want dat was ik kwijt geraakt. Dit is ook iets voor de diepdenkers. Maar het topje zit er weer helemaal aan.
dinsdag 1 januari 2008 - 13:14
student

Student

je kan ook de planten afleggen, steek het plantje met stengel en al in een potje, het plantje zal groeien en de stengel zal afbreken
vrijdag 11 januari 2008 - 23:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon