menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaimethodes

Ga naar meest recente reactie

Angus

Tekst aangepast

Angus

hoi,

Welke cactussen worden het best met de baggy methode en welke met de 'charcuteriedooskes' gezaaid?

zijn daar enige 'richtlijnen' voor?

zelfde vraag voor andere succulenten...

alle hulp is welkom, alvast bedankt.
zaterdag 8 december 2007 - 22:22
cactelders

Cactelders

Ik heb de baggy-methode van mensen die de traag-groeiers zaaien en die blijven dan tot 18 mnd in de zak!
Wel zéér goed ontsmetten tegen ongedierte en funghii !
zaterdag 8 december 2007 - 22:31
Angus

Angus

ik dacht dat de charcuteriedingen misschien minder 'hermetisch' afgesloten waren ofzo?

bedankt voor de uitleg,
als het zover is zal ik trachten zolang mogelijk niet te gaan neuzen bij de zaailingen (met de opportunistische gedachte dat er zaailingen zullen zijn natuurlijk )
(doordat ik geen extra verlichting zal plaatsen zal die 'als het zover is' pas ergens volgend jaar zijn; in de tussentijd zal ik jullie ook nog wel komen lastigvallen met vragen vrees ik... , want het word de 1e keer -van 2 - dat ik met verwarmde zaaibak zaai )
zaterdag 8 december 2007 - 22:43
cactelders

Cactelders

Die potten voor Americain pur uit den Colruyt ( die een fortuin moeten kosten maar die zwaar wegen ook { ZE WORDEN MEEGEWOGEN } ) dat zijn echte vacuumtanks ,die sluiten geweldig goed af!
zaterdag 8 december 2007 - 22:59
Angus

Angus

zover had ik nog niet gedacht ( )

ik had enkel die gewone doosjes van de vleessla e.d. in gedachten.
Ik zal eens uitkijken naar andere soorten die beter afsluiten
(zoals de vacuumtanken van de Colruyt )

nogmaals bedankt!
zaterdag 8 december 2007 - 23:05
cactelders

Cactelders

Ik denk dat die zeker bruikbaar zijn voor " langetermijnzaaien " ala baggy , juist afblijven is niet gemakkelijk en dat moet je juist doen! Dat is de reden waarom mijn zaaisels allemaal in Marijke haar huis staan waar we maar eens per maand komen tegenwoordig!
zaterdag 8 december 2007 - 23:12
Ferdinand

Ferdinand

Er zijn goede vacuum dozen te verkrijgen in den "AVA" papier en verpakking speciaal zaak.
Fernand
zondag 9 december 2007 - 09:22
micraracer

Micraracer

Hallo allemaal ,ik ga altijd die dozen hier bij de plaatselijke chinees halen,die hebben dozen met twee vakken en met een vak bevalt me goed.Ik betaal hier 0,30 eurocent per doos dus is nog wel overheen te komen he.




Gr Mart.
zondag 9 december 2007 - 11:35
jumperke

Jumperke

Ik snap het principe van de ''baggie'' methode niet.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd,da's iets voor in het voorjaar.
Maar haal je er betere resultaten uit dan dat je ze bijvoorbeeld onder gewone plastiek ofzo zaait?

groetjes jerko
zondag 9 december 2007 - 15:30
Lucl

Lucl

Raar maar waar ik ben nooit een liefhebber geweest van de baggy methode ik doe het al jaren gewoon in mijn minni serre zonder echte problemen. Zo zie je maar dat iedereen zijn eige methode moet vinden die het best bij hem past.
woensdag 12 december 2007 - 18:47
greener

Greener

Dan zal ik maar meteen een mail sturen.
je zal er zeker niet dommer van worden denk ik
groetjes,

Greener
donderdag 13 december 2007 - 19:19
AlainFSD

AlainFSD

Er zijn goede vacuum dozen te verkrijgen in den "AVA" papier en verpakking speciaal zaak.
Fernand


Ik wil eigenlijk niet nog eens tegen uw kar rijden maar ik ben het oneens met uw bewering over AVA plastic-potten. Net zoals die 'charcuterie' dozen van bij de beenhouwerij (slager voor de noorderburen ) verpulveren de deksels van die potten bij elke aanraking na minder dan een jaar. Blijkbaar worden die spulletjes afgebroken door door UV stralen in mijn serre. Wat wel lijkt te overleven zijn die gelijkaardige maar witte dozen met doorzichtige deksels die het microgolfsymbool dragen (magnetron voor de noorderburen), dit zijn de dozen die je bij de meeneemchinees krijgt. Dit is alvast mijn ervaring.
Ik zaai soort per soort in individuele potjes (vijfjes), stop deze in 'meeneemchinezen' en daarna in een verwarmde doos die een Engelse cactusmaat ooit bij zijn club kocht en per post stuurde. Na een jaar tot anderhalf mogen ze voor de eerste keer buiten komen. Kun je het niet laten (ik weet hoe het voelt) om steeds weer het deksel van de pot te halen om de zaailingen te controleren ? Kleef het deksel dan op de pot met een doorzichtige Tesa-tape zodat je tijdens het peuteren beseft dat je verkeerd bezig bent

Alain
vrijdag 14 december 2007 - 02:27
Ferdinand

Ferdinand

Alain,
Als je iets wil hebben dat eeuwig kan meegaan, als je ze niet laat vallen. Dan moet je glazen bokalen kopen.
Fernand
vrijdag 14 december 2007 - 08:55
joijce

Joijce

wat ik wel eens gebruik zijn diepvrieszakjes die kan je dicht zippen en zijn duurzaam, tekoop in de supermarkt.
vrijdag 14 december 2007 - 11:48
stekeltje

Stekeltje

CITAAT:
">#666666;'>
Alain,
Als je iets wil hebben dat eeuwig kan meegaan, als je ze niet laat vallen. Dan moet je glazen bokalen kopen.
Fernand


.. en de Fleischer zaaimethode toepassen LOL !

Willy, wat is de Fleischer zaaimethode?
vrijdag 14 december 2007 - 16:03
Alain1

Tekst aangepast

Alain1

Ik gebruik oa "WECK" glazen, propere charcuterie potjes (nieuwe) en vnlk plastic bakken waar formolpotjes in zaten (van mijn werk ).
Het ondeste gedeelte bestaat uit denk ik 50 vakjes (van 3cm diameter) waar je wat zaaigrond in doet en het bovenste gedeelte (deksel) is van dezelfde doorzichtige plastic gemaakt en past natuurlijk perfect op het onderste.
En ik heb er hier nog hopen staan!!!!

Groeten Alain1



vrijdag 14 december 2007 - 17:41
Allard

Tekst aangepast

Allard

Beste mensen,

Ik ben nieuw en zag heel veel nuttige informatie op het forum en heb me aangemeld.
In reactie op de zaaimethodes het volgende:

Ik denk dat er veel goede methodes zijn. In het verleden stereliseerde ik de grond. Hier ben ik vanaf gestapt omdat ik het idee heb dat de kans op schimmels enorm toeneemt.

Op mijn website (CactusPlaza.nl) heb ik een zaaimethode beschreven die voor mij erg goed werkt voor vele cactussen en vetplanten:

http://www.cactusplaza.com/cacti-from-seed.php
woensdag 27 februari 2008 - 18:25
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Moest men al den tramelant die omtrent zaaien al verkocht geweest is (en nog verkocht wordt) samen bundelen dan kan men er een zeer lijvig boek mee samen stellen...Door de jaren heen zijn er bladzijden vol over geschreven in allerhande tijdschriften enz enz Iedereen zijn waarheid, daar komt het op neer blijkbaar en tenslotte is de ervaring nog de beste leerschool.
In de Index van Succulenta Nl vindt men 48 artikels over zaaien o.a. over Hoodia en Trichocaulon, Lithops etc en in het Belgisch tijdschrift (Cactus & CVK) ook al 38! Wat moet ne mens meer hebben maar blijkbaar wordt dat door niemand gelezen zoniet zou men zoveel vragen niet stellen over zaken die al 86 keren zijn behandeld/besproken enz, enz. In anderstalige tijdschriften vindt men al evenveel literatuur over alles wat met zaaien te maken heeft, men kan het zo gek niet bedenken of er heeft weer iemand een "andere" methode" uitgevonden...eindeloos.
woensdag 27 februari 2008 - 22:23
MrPalmtree

MrPalmtree

Hallo allemaal ,ik ga altijd die dozen hier bij de plaatselijke chinees halen,die hebben dozen met twee vakken en met een vak bevalt me goed.Ik betaal hier 0,30 eurocent per doos dus is nog wel overheen te komen he.




Gr Mart.


In den AVA kunde die doosjes zo kopen en nog vele anderen. ik weet wel niet wat ze daar kosten.

MVg Gert
woensdag 27 februari 2008 - 22:34
TomJ

TomJ

Wat mesembs betreft is de baggy methode absoluut niet nodig, en zelfs af te raden. Ik zaai in kleine potjes, die dan in een zaaibak (40x45x8) worden geplaatst. Dit wordt afgedekt met een melkwitte plastiek. Let wel, er is dus geen verwarming nodig. Meer zelfs, mesemb zaden hebben bijna allemaal koele nachten nodig om te ontkiemen.

Na maximaal 4 weken, maar liefst vroeger, wordt de plastiek eraf gehaald. Anders worden de zaailingen te zwak, volgezogen, uitgerokken, en zeer gevoelig voor ziekten, algen, schimmels, ... Wat wel belangrijk is, is eens de zaaibak open is, dat er veel verluchting en geregeld beneveld wordt.
Voor haworthia is deze methode trouwens ook heel goed.

Ik geef toe dat er enkele speciale gevallen zijn, zoals dinteranthus, die de hitte van de hoogzomer nodig hebben om te ontkiemen. Andere soorten, zoals diplosoma, lijken juist de winterkou nodig te hebben. Maar over het algemeen zijn mesembs heel eenvoudig om uit zaad op te kweken.

Groetjes,
Tom


zaterdag 1 maart 2008 - 18:54
Paronoto

Paronoto

Nog eens uit de kast gehaald....Sommigen hebben er naar gezocht...stond klaar en duidelijk op het Internet
zaterdag 25 september 2010 - 22:33
Dany

Dany

Nog eens uit de kast gehaald....Sommigen hebben er naar gezocht...stond klaar en duidelijk op het Internet

Dat is heel vriendelijk maar een overwinteringstemperatuur wordt niet vermeld en ook niet in de vastgepinde topics, vandaar mijn vraag in een nieuwe topic en blijkbaar wordt het op verschillende manieren gedaan.
zaterdag 25 september 2010 - 22:46
cactelders

Cactelders

Zolang ze bij mij in de zak zitten blijven ze in de zaaibak aan de gangbare temperaturen ( meest rond de 25°C).
Zolang ze in de zak zitten zijn ze vochtig , koud en vochtig zie ik niet echt zitten !!!
zaterdag 25 september 2010 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon