menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Monvillea haageana of spegazzinii

Ga naar meest recente reactie

Alain1

Alain1

Hallo,

kreeg van Mr Cactelders een "teut", genaamd Monvillea spegazzinii. Mometeel bloeit Dirk zijn teut maar ik vraag me toch af als hij beter zou M. haageana noemen.
Of zijn er nog andere suggesties???

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Dank voor de hulp.
donderdag 26 juni 2008 - 21:58
Dany

Dany

Niet gemakellijk maar ik denk M. Haageana
donderdag 26 juni 2008 - 23:12
maurice2

Maurice2

alain1
is naar mijn mening een M. Haageana. M. spegazzinii is meer gevlekt op de stam
donderdag 26 juni 2008 - 23:43
Alain1

Alain1

Dat dacht ik ook (gemarmerd of gevlekt bij een M. spegazzinii); en dat ge allen bedankt zijt.
donderdag 26 juni 2008 - 23:48
cactelders

Cactelders

Ook genoteerd , ik heb de bloem echter gemist hoor !
vrijdag 27 juni 2008 - 11:03
Pieter

Pieter

Nog eens deze topic naar boven halen. Dirk, die teut die je aal Alain hebt gegeven, was dat er ene die jij nog van mij hebt gekregen? Ik zit momenteel ook te zoeken naar de correcte naam van één van mijn planten. Ik had die gekregen als M. spegazinii en jij hebt dar indertijd ook nog wat materiaal van gehad denk ik. Maar ik ben er bijna zeker van dat het dat niet is en ik twijfel ook voor hem M.haageana te noemen. Maar de bloemknoppen zijn 20cm lang terwijl Backeberg schrijft dat de bloemen minder dan 12cm lang zijn...
woensdag 2 juni 2010 - 21:38
Paronoto

Paronoto

Magnifieke bloem! Spijtig dat ze niet apart gefotografeerd werd, ik bedoel "de plant zodanig fotograferen dat haar beeld "proper" te voorschijn komt" zonder die "warboel" rondom haar. Ik weet het, ik ben weer aan het preken maar het steekt mij dat velen onder ons magnifiek materiaal hebben en gesofistikeerde foto -apparatuur en dan zulke fotos maken....Geen geduld, te weinig tijd of 't kan u niet schelen en...en....enz. A propos Zo'n "teut" zie ik ook wel zitten
][afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 2 juni 2010 - 21:51
cactelders

Cactelders

Dit is idd oorspronkelijk den Pieter zijne " teut".
woensdag 2 juni 2010 - 21:57
Pieter

Pieter

Wel kijk ik was bezig een een heridentificatie van mijn deel van die teut, die momenteel ook bloeit. Hetgeen er het dichtste bij staat volgens de boekskes en hun beschrijvingen is idd de C. haageanus. MAAR Backeberg beschrijft de bloemen als max. 12cm lang, op mijn plant zijn die 20cm lang. Ik ga van de veronderstelling uit dat als men in de beschrijving over de lengte van de bloemen spreekt, dat men dan ook de lengte bedoeld gemeten van aan de stam tot het uiteinde van de bloem?
Ook wordt gegeven dat de langste doorn (de centrale) tot 4mm lang kan zijn, bij mij zijn die 6mm of 50% langer!
We zullen het op natuurlijke variatie houden zeker?
donderdag 3 juni 2010 - 09:09
Alain1

Alain1

Misschien is deze foto beter ...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Qua lengte klopt die 12cm alsook de CD van 4mm
donderdag 3 juni 2010 - 23:44
Pieter

Pieter

Alain, Heb jij die 12cm gemeten van de stam tot het einde van de bloem? Of enkel een deel ervan?
Anders zal ik maar concluderen dat mijn plant door de Spaanse zon (staat tegen een witte muur op het zuidwesten!) een beetje buiten proportie is. Ik vermoed dat deze soort in Paraguay in het struikgewas groeit.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Mijn foto is wel niet zo mooi als die van Alain, is bij nachte getrokken zonder flits ...
vrijdag 4 juni 2010 - 08:44
Paronoto

Paronoto

Misschien is deze foto beter ...

Dat zal hem schelen! Als je goesting hebt mag je hem ook "onverdund" op mijn adres sturen, 'k zal er eens een arikel bij schrijven. De firma dankt u bij voorbaat.
vrijdag 4 juni 2010 - 10:16
Alain1

Alain1

@ Pieter : ook die foto is bij mij 's nachts getrokken na een nachtje eten en drinken. En voor ik dan slapen ga breng ik steeds een bezoekje aan mijn "serre-vrienden" om daarna zalig in bed te glippen. En dan merk je plots dat er nog werk aan de winkel is en ... moet je beginnen te fotograferen in het pikke donker ... met wat promilles....
vrijdag 4 juni 2010 - 20:54
Harry54

Harry54

Lees nu pas deze 'draad'.
Teut is hier iets geheel anders; een beetje is wel eens gezellig.
Harry
zondag 20 juni 2010 - 12:42
succulentimon

Succulentimon

in Noordelijk Vlaanderen gebruiken ze daar ook teut in die zin, tis te zeggen heb het nog gehoord uit de mond van iemand van de kanten van Sint-Niklaas, dus jullie staan er daar niet alleen voor Harry

Deze teut hier is meer verbastering van tuit denk ik



simon
zondag 20 juni 2010 - 19:49
Pieter

Pieter

Alain geeft dan ook aan dat hij wat teut was toen hij zijn teut fotografeerde in het holst van de nacht
maandag 21 juni 2010 - 09:41
Alain1

Alain1

Pieter: "Alain geeft dan ook aan dat hij wat teut was toen hij zijn teut fotografeerde in het holst van de nacht "

Moest ik niet 'teut' zijn dan was de foto van mijn 'teut' nog scherper
maandag 21 juni 2010 - 19:01
succulentimon

Succulentimon

der wordt hier weer wat afgeteut!
maandag 21 juni 2010 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon