menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken van Mammillaria elongata

Ga naar meest recente reactie

Berg

Berg

Hallo,

Wellicht niet zo'n heel snuggere vraag maar ik heb er nog de ballen verstand van, vandaar dat ik hem toch maar stel:
Ik heb 2 stekjes gemaakt van mijn Mammillaria elongata, ongeveer 1,5 maand geleden.
Ik heb ze rechtop op grond gezet en weldra begonnen ze te wortelen. De stekjes zijn ongeveer 4 cm lang.

Omdat de worteltjes oa door de stekels een eindje boven de grond "zweefden" heb ik de stekjes ongeveer 1,5 a 2 cm in/onder de grond gezet, in de veronderstelling dat de wortels de stekjes dan stevig in de grond kunnen nestelen.

Is dit verstandig of mogen stekjes niet in grond staan? En is het nodig om de grond van tijd tot tijd lichtelijk vochtig te maken? Dit om verdere wortelgroei te bevorderen of ga ik hiermee in tegen de voorschriften voor het seizoen (droog houden)?

Is er een kans dat het gedeelte dat onder grond staat gaat rotten? Ik maak de grond nu niet heel erg vochtig en door de zonnige standplaats droogt de grond snel weer uit.

Hartelijk dank van een leek
woensdag 1 november 2006 - 18:07
cactelders

Cactelders

Goed bezig zo ,ik zou zeggen hou Uw "nieuwelingskes" nauwlettend in de gaten en bij (teveel) inkrimpen een beetje wateren. Benevelen kan ook uitkomst bieden. Waar staan Uw planten (zéér belangrijk) , van iedereen weten we ongeveer de standplaatsen maar als U een beginner bent zou het kunnen dat ze binnenshuis staan en dat veranderd alles.
woensdag 1 november 2006 - 18:14
Berg

Berg

Kan het dus geen kwaad dat ze enkele centimeters onder de grond staan?

Mijn planten staan binnen; ik ben vrij klein behuisd en woon op de 1e etage van een appartementencomplex.
Het zijn zoals jullie ze denk ik noemen "vensterbankplantjes" bij gebrek aan andere faciliteiten.
2 van de 3 vensterbanken bevinden zich boven radiatoren, kan dit kwaad?

Wat is het devies, behalve relatief droog, koel houden en veel licht gunnen?
woensdag 1 november 2006 - 20:20
cactelders

Cactelders

Inderdaad en toch water geven gedurende de winter, als het kan probeer ze alleen te nevelen ,als de vensterbanken te warm zijn zet ze op piepschuim.
woensdag 1 november 2006 - 21:04
Berg

Berg

Mijn plantjes (het zijn er maar een paar) staan verdeeld over de vensterbanken die op het oosten en zuiden liggen.
De oostkant (mijn slaap- en studeerkamer) is denk ik het meest ideaal; hier gaat enkel op de studeerkamer af en toe de radiator aan (als mijn vriendin thuis is, vrouwen en kou...) en hier staat het grootste deel van de dag de zon op.

Ik proef hier een beetje uit dat jullie experts me afraden ze in de huiskamer (waar ik het meeste plaats heb) op de vensterbank te zetten?
Hier gaat hoe verder de seizoenen zich ontwikkelen, vaker de radiator aan (lees: als mijn vriendin thuis is; ik leef zelf het beste onder cacatus-temperaturen).

Nog even terug te komen op mijn vraag over hoe diep de stekjes in de grond mogen: mogen ze wel onder de grond staan of is dat een ernstig verhoogd risico op rotting? Ze worden zeker niet nat gehouden maar wellicht kan een cactus (Copper King) rotten op het vocht wat hij bij zich draagt?

Ik heb ze onder de grond gezet vanuit het oogpunt dat ze dan stevig zichzelf "vast kunnen wortelen" of zouden ze dat ook uiteindelijk doen als ze lichtelijk "boven de grond zweven"?

Alweer hartelijk dank en een fijne woensdag,
Berg
donderdag 2 november 2006 - 09:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon