menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lente begint

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Hier heb ik de indruk dat de planten aan de lente willen beginnen. Na de stevige winden van de afgelopen dagen met windstoten tot 100km/h en de nodige omgevallen potjes en schade bij de epifyten als gevolg, heb ik toch ook al heel wat planten die terug in gang schieten met bloei, knopvorming, groei, ...
Enkele foto's.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groetjes,
Pieter
zaterdag 16 januari 2010 - 11:28
clubbrugge

Clubbrugge

Viva espana,
Ja hier kunnen we alleen maar dromen van iets warmer weer.
Momenteel om de lente in onze kas te krijgen zetten we de verwarming iets hoger.
Mooie planten Pieter.
Nicolas
zaterdag 16 januari 2010 - 11:43
Pieter

Pieter

Ja twee weken geleden hebben al mijn planten lichte vriestemperaturen meegemaakt en zelfs wat sneeuw op zich gekregen, maar momenteel zitten we rond de 15 graden en dat is genoeg voor hen om de lente te starten denk ik
zaterdag 16 januari 2010 - 11:46
cactelders

Cactelders

Vroeg bij hé ginder , hier nog winterbloeiers die er moeten aan beginnen :
Tylecodon singularis :
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 16 januari 2010 - 13:30
rivofa

Rivofa

Mooie foto's Pieter ! Ik heb gelezen dat jij in Spanje woont, wat ben jij een gelukzak !!!!

zaterdag 16 januari 2010 - 14:22
Pieter

Pieter

Ja Dirk, als er heel de tijd zo'n mummie naar me zou zitten kijken zou ik ook wel wat later beginnen hoor
Rivofa, ik woon idd in Spanje, heeft voor de planten zo zijn voor- en nadelen. De regelmatige hevige stormwinden (van het kaliber dan in België maar om de 20 jaars eens vookomen) zijn een groot nadeel hier en bezorgen je veel slapeloze nachten omdat je elk half uur je serre moet gaan verstevigen of je tuintafel weer moet vastmaken opdat die niet zou wegwaaien (is al gebeurd en we wonen opt 7de!).
zaterdag 16 januari 2010 - 14:28
rivofa

Rivofa

Ik kom regelmatig in Spanje, meestal in de buurt van Benidorm, vorig jaar in maart hebben we ook zo'n storm gehad, ik dacht dat de ruiten uit ons appartement zouden vliegen ! Maar ik wist niet dat dit regelmatig gebeurde.
Je hebt daar ook een serre, wat doe je daar mee, en dan nog op de 7 de verdieping??? !!! Vorig jaar zag ik tot mijn grote verbazing dat de cactussen en vetplanten soms zwaar beschadigd waren door de koude winter, en dat toch vrij zuidelijk in Spanje en aan de kust waar het toch meestal veel zachter is.
Nog veel plezier daar in Spanje !


zaterdag 16 januari 2010 - 15:23
Pieter

Pieter

Neen in Benidorm zullen ze niet door de koude afzien denk ik hoor, hoewel ik Benidorn niet echt zuidelijk zou noemen, je zit met moeite aan de helft Ik zit op ietsje noordelijker, maar verder in het binnenland. Ik vermoed dat ze schade hadden door andere weersomstandigheden, of het zouden speciale, gevoelige soorten moeten geweest zijn.
Een echte serre heb ik niet, wel een houten constructie met een doorzichtig dak erop, dus iets waar de wind zich eens goed kan onderzetten
zaterdag 16 januari 2010 - 15:31
rivofa

Rivofa

Het waren de gewone soorten hoor, zoals ge overal in Spanje ziet, agaves en schijfcactussen, vetplanten etc, misschien hadden ze te veel nat gehad in combinatie met de koude, het had er toch hard gevroren in de winter vorig jaar. Kennissen van ons die daar permanent wonen (al 20 jaar) beweerden dat het weer daar de laatste 5 jaar heel onvoorspelbaar was geworden.
zaterdag 16 januari 2010 - 16:32
Paquita

Paquita

Pieter ,
Die caralluma europea zijn zaailingen ? Zaad geoogst daar in het wild ?
Ik dacht toch dat deze soort daar zo een 200 km meer naar het zuiden ( onder Murcia ) in de natuur voorkomt ?
zaterdag 16 januari 2010 - 17:39
Pieter

Pieter

Paquita, dat zijn stolonen die bovenkomen. Ik heb in september van een natuurbehoudcentrum in Murcia enkele stekken gehad van deze soort. Deze kwamen oorspronkelijk van de zone can Cartagena, waar de habitat volledig verwoest was en de aanwezige beschermde planten in cultuur gebracht geweest zijn.
Ik heb die staan in een schaaltje met vooral steengruis en blijkbaar is die nu heel goed aangeslaan als ik die nieuwe scheuten zie die overal bovenkomen. Toen ik ze kreeg zaten die VOL met wolluis en ze hebben uiteraard eerst een bad in insecticide gekregen.
zaterdag 16 januari 2010 - 17:43
maurice2

Maurice2

Pieter

Prachtig die Knopvorming in die Mammillarias.
Hoop maar dat u niet te veel schade geleden hebt aan uw planten tijdens die stormen
zaterdag 16 januari 2010 - 17:46
Paquita

Paquita

Als je eens een stekje te veel hebt hiervan mag je altijd er eentje van meebrengen als je naar Belgie komt . Allicht vindt je bij mij iets om te ruilen .
zaterdag 16 januari 2010 - 17:56
Pieter

Pieter

Paquita, ik denk dat ze tegen binnen enkele maanden wel afgehard zullen zijn
Maurice, bij de epifyten zoals steeds behoorlijk wat schade en voor de rest enkele Echinopsissen en Echinocactussen van tafel gewaaid en wat zuilen omgewaaid voor de tiende keer of zo. Niets ergs
zaterdag 16 januari 2010 - 18:07
Alain1

Alain1

Wat zijn Mammillaria's toch mooi hé!!!!
zondag 17 januari 2010 - 05:19
clubbrugge

Clubbrugge

Klopt Alain, een ondergewaardeerd geslacht.
Maar het is o zo groot he.
Nicolas
zondag 17 januari 2010 - 10:13
Wiebe

Wiebe

een ondergewaardeerd geslacht Hoezo, ondergewaardeerd? Er is denk ik geen enkel ander geslacht (cactus of vetplant) is waar zoveel specifieke informatie over te vinden is (websites, discussieforums, boeken, verenigingen (duits, engels),.....).

Wiebe
zondag 17 januari 2010 - 10:48
jumperke

Jumperke

U heeft al geluk Pieter, wij moeten nog eventjes wachten!
Mooie Mamm. pectinifera!

jerko
zondag 17 januari 2010 - 10:50
Alain1

Alain1

@ Wiebe : hier bij ons (den Belgique) is het eerder een ondergewaardeerd geslacht ... daarom dat ik die ook verzamel
Op cactusvergaderingen blijven Mammillaria's meestal over tot de laatsten tijdens een tombola en veel mensen schenken ook hun Mammillarias weg als ze er toch één gewonnen hebben ... Ja, velen verzamelen graag wat anders (Zuid Amerikanen - CV's - cristaten - ... ) en terecht hoor.
Idem met Frailea ... wie wil in godsnaam zo'n klein ding houden (IK! ). En als het veel zin heeft zal zijn bloem open gaan. Of een Ferocactus ... zoveel plaats dat dat inneemt en dan bloeit hij pas op latere leeftijd ... wie wil dat nu (IK! ).
Nu best dat er smaken zijn anders had iedereen Mammillaria's .

Trouwens op de cactustombola (Lophophora) heb ik een mooi M. pectinifera gewonnen. Schitterende prijs vond ik.
zondag 17 januari 2010 - 15:41
clubbrugge

Clubbrugge

Klopt Alain, het is zo, op tombola's blijven de Mams. veel als laatsten over.
Het zijn mooie planten, maar zolas je zegt liggen bij veel mensen interesses op andere geslachten.
Nicolas
zondag 17 januari 2010 - 16:30
Wiebe

Wiebe

M. sanchez-mejoradae staat bij mij in bloei. Dit is één van de soorten die al als zeer kleine zaailing kan bloeien. De zaailingen in mijn verspeenbak zijn ca. 1 cm groot en bloeien.

Wiebe
zondag 17 januari 2010 - 18:42
Alain1

Alain1

@ Wiebe : Denk dat ik van u een M. sanchez-mejoradae staan heb ... 1.5cm-2cm hoog momenteel.(En ja, het blijft wel een miniatuurke l:2-3cm en br:1-3cm)
Komt van de ELK, 2 jaar geleden. Maar geen bloei bij mij.
Ik heb hem waarschijnlijk "te" hard gekweekt. Want sinds ik die heb is hij nauwelijks veranderd.
85% anorganisch en 15% organisch en sporadisch water, krijgt veel licht maar slechts 2u zonlicht per dag.
Misschien doe ik iets verkeerd?
zondag 17 januari 2010 - 20:31
Wiebe

Wiebe

Misschien doe ik iets verkeerd? Ja natuurlijk doe je dan iets verkeerd! LOL Misschien heimwee van de plantjes naar de hollandse omstandigheden met meer water, meer organisch materiaal in de potgrond en meer zon? Altijd lastig om te zeggen natuurlijk maar qua grootte moeten ze gewoon kunnen bloeien.

wiebe
zondag 17 januari 2010 - 21:46
Alain1

Alain1

Dan ben ik "harder" dan u Wiebe.
zondag 17 januari 2010 - 22:10
jumperke

Jumperke

Alain, ik wist wel dat ge een 'harde kerel' zijt! LOL

jerko
maandag 18 januari 2010 - 12:25
Pieter

Pieter

Mja die Sanchez-mejoradae staat bij mij in bijna zuivere bims met wat klei erdoor en niets van organisch materiaal. Groeit heel traag, maar bloeit wel overvloedig sinds ik hem heb. En veel water en mest krijgt die zeker niet hoor. Het zal wel met het licht te maken hebben.
maandag 18 januari 2010 - 16:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon