menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Volwassenwordingsritus in een Hamar dorp en de flora in de onmiddellijke omgeving

Ga naar meest recente reactie

AlainFSD

AlainFSD

Begin episode 3

Voor gevoelige lezers is dit bericht absoluut te mijden !

Het eigenlijke ritueel begint wanneer de vrouwen uitdagend voor de mannen beginnen te springen. Allen hebben hun rug ontbloot en nu beginnen ze met hun toeters een vreselijk kabaal te maken. Ze gaan van man tot man die allen gewapend met hun twijgen eerst achteruit deinzen. Plots volgt met een striemende knal de eerste zweepslag met een twijg op een ontblote vrouwenrug. . . de vrouwen lijken nu echt in extase te raken en verdringen elkaar voor de man die de eerste klap heeft uitgedeeld. Een huivering gaat door ons gezelschap. Een tweede klap valt en daarna volgen er nog een hele reeks.
[afbeelding verwijderd niet-https]
De meisjes lijken de mannen op te hitsen en bedelen om meer en hardere slagen. Oudere vrouwen halen er de al te gretige jongedames tussenuit omdat hun rug inmiddels helemaal kapot geslagen is. Ik huiver en voel me een voyeur wanneer ik besluit de rest van de vertoning toch te registreren met mijn fototoestel. Het bloederig spektakel houdt na een tiental minuten op maar sommige meisjesruggen zien er inmiddels niet meer uit :
[afbeelding verwijderd niet-https]
In groep en nog steeds in trance trekken de vrouwen al dansend naar hun dorp
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
terwijl de mannen nog wat lijken na te praten over de geleverde prestatie
[afbeelding verwijderd niet-https]
In het dorp is inmiddels een dansfeest uitgebroken dat nog uren zal duren
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Oudere vrouwen smeren inmiddels de ruggen in van de geslagen meisjes met een mengsel van honing en houtskool omdat dit naast een snellere genezing ook duidelijker littekens zou nalaten :
[afbeelding verwijderd niet-https]

Einde episode 3

dinsdag 25 november 2008 - 20:20
Pieter

Pieter

Speciale rituelen en ik die dacht dat het ging over de overgang voor de jongens
Alain, heb jij een idee wat die bobbels zijn onder de huid van sommigen? Vooral die vrouw met het kind op de arm heeft er veel.
dinsdag 25 november 2008 - 20:45
Angus

Angus

zeer interessant alweer,

enkele weken geleden waren er reportages over zulke rituelen op NGC. Vanuit ons oogpunt is het bijna niet te begrijpen wat ze zich daar allemaal laten doen om 'volwassen' te worden.

Ik denk dat de 'bobbels' littekens zijn van sneetjes met een scheermesje die één of ander status - of schoonheidssymbool voorstellen.
dinsdag 25 november 2008 - 22:09
Angus

Tekst aangepast

Angus

@Pieter: het zijn ook de jongens die mannen worden en niet de meisjes die vrouw worden.
Als ik me niet vergis tonen de meisjes hun toewijding en respect aan de 'mannen in spe', door zich met die twijgen te laten meppen.

verbeter me als ik er grandioos naast zit hé Alain
dinsdag 25 november 2008 - 22:17
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Knap Alain !
Mijns inzien moet je toch over een paar stalen kl.... beschikken om met wat takjes een vrouw slaag te geven die gewapend is met ne Kalashnikov .
dinsdag 25 november 2008 - 22:45
cactelders

Cactelders

zeer interessant alweer,

enkele weken geleden waren er reportages over zulke rituelen op NGC. Vanuit ons oogpunt is het bijna niet te begrijpen wat ze zich daar allemaal laten doen om 'volwassen' te worden.

Ik denk dat de 'bobbels' littekens zijn van sneetjes met een scheermesje die één of ander status - of schoonheidssymbool voorstellen.


Ik denk dat er in dat geval meer symetrie in het patroon zou zitten !
dinsdag 25 november 2008 - 22:47
Pieter

Pieter

Knap Alain !
Mijns inzien moet je toch over een paar stalen kl.... beschikken om met wat takjes een vrouw slaag te geven die gewapend is met ne Kalaschnikov .

LOL Dirk, niet gelezen dat Alain schreef dat die niet meer werken die Kalaschnikovs En in dat geval heeft een twijgje een langere rijkweidte...
dinsdag 25 november 2008 - 22:56
stekeltje

Stekeltje

Ja, hoe kleine kinderen groot worden....Heel bizar die rituelen.
Ik vraag me af hoe jullie dat moment eigenlijk beleefden?
dinsdag 25 november 2008 - 23:11
Wardje

Wardje

Alain,

prachtig dat we dit hier zo uit eerste hand kunnen ervaren, heel andere cultuur zo te zien.

Marc
woensdag 26 november 2008 - 07:28
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Met alle respect voor hun cultuur maar met deze barbaarse riten om volwassen te worden zou ik het toch ook moeilijk hebben.
Zijn ze daar voorgelicht in verband met besmetting van o.a. hepatitis of aids?
Anderzijds, bedankt Alain dat je toch ff voyeur wou zijn om deze bizarre gewoonten voor ons vast te leggen.

woensdag 26 november 2008 - 09:10
cetinel

Cetinel

dan zijn piercings en tattoos ook barbaars........(ook niet aan mij besteed hoor!!)
ik zou het in ieder geval op een lopen zetten vrees ik,zie zo al genoeg af tegen mijn goesting,zal nog es zelf vrijwillig doen zeker...
maar ja,als zij dat zo willen,
prachtige reportage trouwens!
woensdag 26 november 2008 - 11:00
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ja, da's waar Cetinel, misschien is het wel een soort van masochisme? dat hen drijft
woensdag 26 november 2008 - 11:28
cetinel

Cetinel

immer nieuwschierig ben ik es op zoek gegaan en wat ik kan opmaken zijn het allen familie van de jongeman die "volwassen" word die zich zo laten geselen.
op deze manier hebben ze later als ze om een of andere reden in de knoei zitten iemand bij wie ze te rade kunnen gaan( de jongeman dus) die hen kan helpen,want hij is hun nog wat schuldig voor die afranseling...
ze kunnen het zelfs bewijzen met de littekens...
allee,t was in het engels en dit is wat ik er van kon maken,tis als het ware een soort verzekering dat die persoon later moest het nodig zijn,zich over hen zal ontfermen en voor hun zal zorgen..
kun je nog van denken wat je wil(ik vind dat mijn broers zich zo ook maar over me moeten ontfermen..)
maar wel interessant om te zien wat er allemaal achter steekt.
woensdag 26 november 2008 - 11:33
summerspookje

Summerspookje

CITAAT:
br, wat het ook mag zijn , ik vind het barbaars, en onmenselijk, het is juist datgene , waar sommige mensen zich voor inzetten om die rituelen af te schaffen,het zal moeilijk zijn ,vooral in die landen waar weinig controle is (beschaving zal ik maar niet zeggen , want dat trekt hier soms ook op niet)ik kreeg onlangs en pps van denemarken , waar jonge mannen tot (MAN ) werden ingewijd, het was verschrikkelijk ik heb gehuild als een kleinkind, die JONGE MANNEN moesten mensvriendlijke dolfijnen afmaken met haken , de zee was helemaal rood gekleurd met bloed , begrijpen wie het kan ,dat deze mannen door het leven gaan ,met een moordzuchtig plezier .
NIET MOEILIJK DAN HE, DAT ER ZOVEEL WREEDHEID IN DE WERELD GEBEURD , en DAT word dan wel door de OUDEREN aan geleerd ,ik ben er alvast NIET over te spreken , en traditie of niet ,hoe ge het ook noemt, er is zeker geen excuus voor
groetjes
annie ">#666666;'> br, wat het ook mag zijn , ik vind het barbaars, en onmenselijk, het is juist datgene , waar sommige mensen zich voor inzetten om die rituelen af te schaffen,het zal moeilijk zijn ,vooral in die landen waar weinig controle is (beschaving zal ik maar niet zeggen , want dat trekt hier soms ook op niet)ik kreeg onlangs en pps van denemarken , waar jonge mannen tot (MAN ) werden ingewijd, het was verschrikkelijk ik heb gehuild als een kleinkind, die JONGE MANNEN moesten mensvriendlijke dolfijnen afmaken met haken , de zee was helemaal rood gekleurd met bloed , begrijpen wie het kan ,dat deze mannen door het leven gaan ,met een moordzuchtig plezier .
NIET MOEILIJK DAN HE, DAT ER ZOVEEL WREEDHEID IN DE WERELD GEBEURD , en DAT word dan wel door de OUDEREN aan geleerd ,ik ben er alvast NIET over te spreken , en traditie of niet ,hoe ge het ook noemt, er is zeker geen excuus voor
groetjes
annie
woensdag 26 november 2008 - 18:27
cactelders

Cactelders

Uiteraard ben ik het met U eens Willy , het enige barbaarse en schokkerende vind ik dat " blank " wapen !
Gans die ritte heeft een doel in hun maatschappij , als wij " geciviliseerden " met één pennestreek een ganse bevolking laten uitroeien dan is dat doelloos ( tenzij je geld ook al een geldig doel noemt )
Prachtige reportage die nogmaals aantoont hoe iedere mens de zaken anders bekijkt en hoe iedereen aan "zijn" waarheid komt !

woensdag 26 november 2008 - 19:24
Ferdinand

Ferdinand

Prachtige reportage Alain.
Zelden zien wij dergelijke beelden in de media zoals het zich in de werkelijkheid voordoen. Ongecensureerd maar met de nodige uitleg erbij.
Fernand



woensdag 26 november 2008 - 19:31
Thuja49

Thuja49

Prachtige reportage ...en hoe barbaars het ons ook lijkt ,
ben het eens met wat Willy zegt .

groetjes
thuja
woensdag 26 november 2008 - 20:43
summerspookje

Summerspookje

willy,
ik ben het eens met wat gezegd, over cultuur uitroeien met onze westerse beschaving, spijtig genoeg is dat gebeurd zoals ge opsomt, en het gebeurd nog, maar het gaat over de wreedheden die er gebeuren en NOG gebeuren, vroeger tot daar toe, en dat het bij die volkeren er niet opaan komt of iemand pijn heeft of niet in de brousse weten ze niet beter , maar als het op tv , en reportages ten toon gespreid word als iets normaals ,daar ben ik het niet mee eens , en als op die manier de mannelijkheid moet gepromoot worden, salut dan, het begint hier in onze westerse zogenaamde beschaving ook al op die manier zijn gang te gaan , tatoo, ok, brandmerken , alléé vooruit, nu zijn ze al aan laserstralen , als ze op zich zelf toepassen , dat is voor hen ,maar nu gebruiken ze het ook al en ja OP HET ZWAKKE GESLACHT en kinderen , maar enfin , dat is mijn mening natuurlijk , en ik hoop daarmee niemand tegen de schenen te hebben geschopt,maar he blijft gezegd ,(het wreedste dier dat er rondloopt is de mens)gelukkig is dat niet toepasselijk op iedereen

groetjes

annie
woensdag 26 november 2008 - 20:48
AlainFSD

AlainFSD

Speciale rituelen en ik die dacht dat het ging over de overgang voor de jongens
Alain, heb jij een idee wat die bobbels zijn onder de huid van sommigen? Vooral die vrouw met het kind op de arm heeft er veel.


Dag Pieter,

ik was net zo geintrigeerd door die 'bobbels' en ik heb die mooie vrouw van dichtbij bekeken, geen incissies gezien, geen lidtekens, alleen die vorm van die bobbels kwam me bekend voor. Bijna alle zuidelijke stammen gebruiken ten overvloede een zeeschelp als versiering en ik vermoed zelfs dat ze dit als een soort geld gebruiken. Het is en het blijft een vermoeden maar ik dacht dat men dus op een of andere manier die schelpjes onderhuids weet aan te brengen. Hieronder een foto van een enkel-ratelaar die we kregen van een Hammar vrouw die eveneens is versierd met die schelpjes. De grotere schelpen van deze soort werd bij mijn weten in onze contreien gebruikt als bewaardoos voor snuiftabak.

[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg,

Alain
woensdag 26 november 2008 - 22:20
AlainFSD

AlainFSD

immer nieuwschierig ben ik es op zoek gegaan en wat ik kan opmaken zijn het allen familie van de jongeman die "volwassen" word die zich zo laten geselen.
op deze manier hebben ze later als ze om een of andere reden in de knoei zitten iemand bij wie ze te rade kunnen gaan( de jongeman dus) die hen kan helpen,want hij is hun nog wat schuldig voor die afranseling...
ze kunnen het zelfs bewijzen met de littekens...
allee,t was in het engels en dit is wat ik er van kon maken,tis als het ware een soort verzekering dat die persoon later moest het nodig zijn,zich over hen zal ontfermen en voor hun zal zorgen..
kun je nog van denken wat je wil(ik vind dat mijn broers zich zo ook maar over me moeten ontfermen..)
maar wel interessant om te zien wat er allemaal achter steekt.


Na mijn vijdfe en laatste episode over ons Hamar avontuur probeer ik op een serene en neutrale (lees niet bevooroordeeld of westerse) manier deze rite te verklaren en ik kan alvast vertellen dat jouw uitleg erg dicht bij de waarheid zit.

Alain
woensdag 26 november 2008 - 22:25
cetinel

Cetinel

CITAAT:
">#666666;'>
Speciale rituelen en ik die dacht dat het ging over de overgang voor de jongens
Alain, heb jij een idee wat die bobbels zijn onder de huid van sommigen? Vooral die vrouw met het kind op de arm heeft er veel.


Dag Pieter,

ik was net zo geintrigeerd door die 'bobbels' en ik heb die mooie vrouw van dichtbij bekeken, geen incissies gezien, geen lidtekens, alleen die vorm van die bobbels kwam me bekend voor. Bijna alle zuidelijke stammen gebruiken ten overvloede een zeeschelp als versiering en ik vermoed zelfs dat ze dit als een soort geld gebruiken. Het is en het blijft een vermoeden maar ik dacht dat men dus op een of andere manier die schelpjes onderhuids weet aan te brengen. Hieronder een foto van een enkel-ratelaar die we kregen van een Hammar vrouw die eveneens is versierd met die schelpjes. De grotere schelpen van deze soort werd bij mijn weten in onze contreien gebruikt als bewaardoos voor snuiftabak.

[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg,

Alain


nog even over die "bobbels" dat zijn toch geen schelpen hoor,het zijn littekens die speciaal aangebracht worden(ooit es gezien in een docu)met een scheermesje dacht ik,maar geen gewone snee;er werd tussen duim en wijsvinger stukje huid opgelicht en daar gaven ze dan een vrij diepe korte snee in razendsnel.
volgens mij smeren ze dat ook nog es in met een speciaal mengsel op het zo te laten helen..
leuk detail: ook bij ons werden vroeger die schelpen gebruikt als versiering,wij noemen ze: deve boncugu (lees: deweh bondjoeghoe)wat letterlijk vertaald kamelenparel betekent..
woensdag 26 november 2008 - 22:36
AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD

nog even over die "bobbels" dat zijn toch geen schelpen hoor,het zijn littekens die speciaal aangebracht worden(ooit es gezien in een docu)met een scheermesje dacht ik,maar geen gewone snee;er werd tussen duim en wijsvinger stukje huid opgelicht en daar gaven ze dan een vrij diepe korte snee in razendsnel.
volgens mij smeren ze dat ook nog es in met een speciaal mengsel op het zo te laten helen..
leuk detail: ook bij ons werden vroeger die schelpen gebruikt als versiering,wij noemen ze: deve boncugu (lees: deweh bondjoeghoe)wat letterlijk vertaald kamelenparel betekent..




OK, dank voor de uitleg, bij deze is dit dus ook opgehelderd.

mvg,

Alain
woensdag 26 november 2008 - 22:40
cetinel

Cetinel

moet er niet over koeien gelopen worden??
woensdag 26 november 2008 - 22:49
AlainFSD

AlainFSD

moet er niet over koeien gelopen worden??



diep ademhalen en rustig blijven aub
dat komt eraan in deel vijf.

Alain
woensdag 26 november 2008 - 22:54
AlainFSD

AlainFSD

Ja, hoe kleine kinderen groot worden....Heel bizar die rituelen.
Ik vraag me af hoe jullie dat moment eigenlijk beleefden?


Met afschuw, zonder twijfel,
maar ook met een open geest, zonder te beoordelen of te veroordelen.
Reizen is voor mij in de eerste plaats observeren en absorberen.
Uiteraard is onze opvoeding en cultuur het uitgangspunt om de rest van de wereld te bekijken en dat kan men ons niet ten euvel duiden al is dat altijd fout.
Ik wil ook nog zeggen dat van alle zuidelijke Ethiopische volkeren de Hammar ondanks hun erg extreme gebruiken de meest open gemeenschap is die ik er zag. Deze mensen zijn net zo nieuwsgierig als wij dat waren en dat werd bijvoorbeeld 'versymboliseerd' door het spontaan aanbieden om hand in hand door hun land te wandelen. We waren amper in Hamar gebied aangekomen of een oude vrouw vroeg aan één van onze reisgenotes om voor haar sieraden te zorgen tot ze terug was van de markt. Hun sieraden zijn voor deze mensen hun hoogste goed en dat gaf ze in volle vertrouwen aan ons, totaal vreemde mensen voor haar en haar stamleden. Ondanks de gebruiken gaat het hier over een erg 'warmhartig' volk waar ik met een grote genegenheid aan terug denk.

Alain
woensdag 26 november 2008 - 23:09
AlainFSD

Tekst aangepast

AlainFSD


Dat is het inderdaad Willy en daarom wil ik daar op niet verder op in gaan. Alleen moet je weten dat onze groep die bedenking ook ter plaatse heeft gemaakt en dat er voor ons bezoek aan dat ritueel een behoorlijke discussie is vooraf gegaan waarbij zowel de pro's als de contra's naast elkaar werden gelegd en afgewogen.
We hebben meermaals het gevoel gehad dat men enkel ons geld wou maar dat was naar mijn persoonlijk gevoel bij de Hamar nooit het geval.

FWIW

Alain
woensdag 26 november 2008 - 23:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon