menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke soorten volle zon

Ga naar meest recente reactie

cactuszot

Cactuszot

Ik heb 5 miniserretjes en daarnaast ook genoeg plaats om een aantal cactussen buiten op te stellen.
2 serretjes staan in de volle zon (met mogelijkheid tot schaduwen op het heetste vd dag)
2 hebben zon tot zo rond 13h00.
Voor is het dus belangrijk om een onderscheid te maken tussen de soorten die gemakkelijk veel zon verdragen en deze die gevoeliger zijn voor verbranding.
Is het eigenlijk correct om te stellen dat de volgende soorten veel zon kunnen verdragen :
- echinocereus (tenminste deze met zware of pectinate bedoorning) vb mijnen stramineus, rigidissimus, boyce-thompsonii enz...)
- astro's (niet de nudums)
- tricho's
- escobaria's, coryphanta's, matucana's, turnibinicarpus, thelo's, gymnocactus, lobivia's en mediolobivia's, lophophora's, neoporteria's ( de echte dan), leuchtenbergia's en weingartia

Deze die liever wat schaduw hebben zijn dan :
- noto's, parodia's
- echinopsis, rebutia's, sulco's, hildewinteria
- misschien verwonderlijk, maar ik heb eens een aantal chilenen aan zonnebrand verloren. Sindsdien durf ik ze niet meer in de volle zon zetten.
- echinocereus subinermis, gentryi,
- zeker chamacereus, mammillaria, acanthocalycium

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen en moet ik na de winterrust ook eerst de zonneminnende schermen.

Is iedereen met deze rangschikking akkoord of maak ik hier flagrante fouten ?

Geert,
vrijdag 22 augustus 2008 - 18:50
Ferdinand

Ferdinand

Geert,

Mini serre's in volle zon.
Hou rekening met;
- is uw serredak met vlak glas of mattelee glas
- gaan de vensters automatisch open bij warme temperaturen
- is er voldoende verluchting & luchtcirculatie
- bepaalde soorten, houden van halfschaduw zoals de Gymno & Echinopsissen en nog vele andere soorten.
Fernand
vrijdag 22 augustus 2008 - 19:17
cactuszot

Cactuszot

Tja, gewoon vlak glas - luchten gebeurt via de 4 verschuifbare paneeltjes bovenaan - wanneer veel zon wordt verwacht scherm ik met noppenfolie en staat alles open.
Relatief weinig verbranding, mits deze voorzorgsmaatregelen, van de 250 cactussen heb ik er dit seizoen tot nu toe 2 verloren aan verbranding, misschien niet toevallig 2 mammillaria's (olivae en guelzowiana).
Ach ja, mijn vrouw merkt hier op dat ik wel nen automatische vensteropener heb.... hij noemt Petra.

Geert,
vrijdag 22 augustus 2008 - 20:19
Dany

Dany

Volgens mij kunnen bijna alle cactussen tegen veel hitte en zon als je maar genoeg ventileert dan zullen ze niet zo gauw verbranden want het is toch van de stilstaande hete lucht dat ze verbranden
vrijdag 22 augustus 2008 - 22:53
cactuszot

Cactuszot

Alle serretjes zijn verplaatsbaar (staan op een onderstelletje). Dus bij extreme gevallen kan ik ze nog altijd in de schaduw plaatsen hoor (10 minuutjes werk). Datzelfde doe ik nu bvb wanneer er storm wordt verwacht om schade te vermijden. Heb 1 maal grote schade gehad door de wind en dat wil ik nooit meer, dus beter voorkomen dan genezen.

groetjes,
Geert
zaterdag 23 augustus 2008 - 07:57
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Volgens mij kunnen bijna alle cactussen tegen veel hitte en zon als je maar genoeg ventileert dan zullen ze niet zo gauw verbranden want het is toch van de stilstaande hete lucht dat ze verbranden


Volgens mij is dat in theorie wel juist Dany maar in de praktijk ligt het nog wel eens moeilijker .. dat brengt ons weeral bij mijn stelling dat het veeeel makkelijker is om succulenten te kweken in een heeel grote serre dan in een kleintje ... Als er heel veel zoninstraling is dan helpt zelfs extreem ventileren niet meer in een kleine serre .. het luchtvolume wordt er (zelfs met deuren en ramen open) sneller verwarmd dan dat je het kan verplaatsen met ventilatoren ... ik heb voor zulke noodgevallen een 100Watt ventilator van 30 cm doormeter (uit een oude Colruytcomputer haha) als je die aanzet vliegt het weinige haar dat ik nog heb er finaal af maar als het heel heet is dan voel je de luchtverplaatsing nog nauwelijks laat staan dat de temperatuur in de serre nog maar een halve graad zakt (plus het feit dat je alle vocht uit de serre blaast natuurlijk wat ook al geen voordeel is )
Het kon helaas niet verhinderen dat een aantal planten in 5,5kes gewoon "in rook" opgingen in 2003

Wat je zegt over die kleine en grote serre is 100% juist, in een grotere en hoger serre is het inderdaad veel gemakkelijker. Een bijkomend probleem voor ons is ook nog de ijlheid van de lucht, wij willen planten kweken op zeeniveau die in de natuur soms op 3 à 4000 meter groeien.
zaterdag 23 augustus 2008 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon