menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uebelmannia

Ga naar meest recente reactie

MrPalmtree

MrPalmtree

Iemand ervaring met deze? Vind het echt mooie exemplaren! Is het als beginner aan te raden om deze te nemen?

MVg Gert
zondag 24 februari 2008 - 00:14
Alain1

Alain1

Het zijn idd mooie exemplaren maar als beginner zou ik deze afraden.
zondag 24 februari 2008 - 00:55
MrPalmtree

MrPalmtree

Het zijn idd mooie exemplaren maar als beginner zou ik deze afraden.


OK dank je voor je antwoord!

Wat is het moeilijke aan hen?

MVG gert
zondag 24 februari 2008 - 07:28
cactelders

Cactelders

Ze moeten in de winter apart (minimum 12°) behandeld worden dan de meeste cactussen ! Ze houden van vochtige warmte en mogen toch niet te heet staan . De meeste exemplaren zal je geént terugvinden omdat ze nogal van de wortel durven gaan in de wintermaanden ! Zonder die " kuren " die ze hebben is er niets speciaal aan de verzorging ; ze bloeien en groeien gemakkelijk ! In de zomer behandelen zoals de meeste cactussen in de serre , niet geschikt voor buiten-cultuur !
zondag 24 februari 2008 - 08:18
Alain1

Alain1

Gert, meer is daar niet aan toe te voegen.

Probeer liever eens sommige soorten van gemakkelijke geslachten : Mammillaria, Echinopsis, Gymnocalycium, Echinopsis, Fraileae, Astrophytum, Echinofossulocactus, ...
Bepaalde soorten van bovenvernoemde geslachten kan je makkelijk zaaien of aankopen als plant en gaan redelijk vlug bloeien. Doe zeker niet te moeilijk als beginner want dan kan de hobby vlug gedaan zijn.
Alles heeft een leerschool nodig en dat was ook zo bij ons (bij mij toch ). En die leerschool bestaat vnmlk uit lectuur, forum en praktijk - "Zien en vragen"-

Groeten Alain1
zondag 24 februari 2008 - 08:34
jumperke

Jumperke


Alles heeft een leerschool nodig en dat was ook zo bij ons (bij mij toch ). En die leerschool bestaat vnmlk uit lectuur, forum en praktijk - "Zien en vragen"-

Groeten Alain1


Helemaal mee eens,da's ook één van de redenen waarom ik me heb aangesloten bij een club.

groetjes jerko
zondag 24 februari 2008 - 12:24
MrPalmtree

MrPalmtree

Gert, meer is daar niet aan toe te voegen.

Probeer liever eens sommige soorten van gemakkelijke geslachten : Mammillaria, Echinopsis, Gymnocalycium, Echinopsis, Fraileae, Astrophytum, Echinofossulocactus, ...
Bepaalde soorten van bovenvernoemde geslachten kan je makkelijk zaaien of aankopen als plant en gaan redelijk vlug bloeien. Doe zeker niet te moeilijk als beginner want dan kan de hobby vlug gedaan zijn.
Alles heeft een leerschool nodig en dat was ook zo bij ons (bij mij toch ). En die leerschool bestaat vnmlk uit lectuur, forum en praktijk - "Zien en vragen"-

Groeten Alain1


JA ik weet dat ik nogal speciale smaken heb qua alles eigenlijk maar vooral in planten! Maar daarom dat ik ook de vragen hier stel! Als ik een mooie tegenkom dan vraag ik hier gewoon of het geschikt is voor een beginner in cactussen zoals ik en dan heb ik vlug antwoord! Waarvoor men dank!
Nu weet ik dat ik me voorlopig nog niet aan dit geslacht hoef te wagen!

MVG gert

http://foto.telenet.be/SpecialNature hier is een klein voorbeeldje van men bijzondere keuzes
zondag 24 februari 2008 - 21:23
MrPalmtree

Tekst aangepast

MrPalmtree




Helemaal mee eens,da's ook één van de redenen waarom ik me heb aangesloten bij een club.

groetjes jerko


Daarom dat ik ook (sinds dit jaar) lid ben van Cactusweelde Turnhout

MVg Gert
zondag 24 februari 2008 - 21:24
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ge zijt daar in goed gezelschap, ge zult daar heel veel kunnen leren op alle gebied
zondag 24 februari 2008 - 21:46
MrPalmtree

MrPalmtree

Dat hopen we toch he en ik denk dat ik daar niet over hoef te twijfelen
zondag 24 februari 2008 - 21:55
MrPalmtree

Tekst aangepast

MrPalmtree

Alain1

Ik heb me besloten om met Astrophytum te beginnen heb op het net enkele mooie exemplaren gezien! Ik zoek er zo vlug mogenlijk zaad van te bestellen!

GRTZ Gert
maandag 25 februari 2008 - 14:41
jumperke

Jumperke

Da's een zeer goeie keuze!
De planten zijn al echt schoon en de bloemen zijn daarenboven verbluffend mooi!
Ik heb er ook enkele:Astrophytum myriostigma,Astrophytum asterias,een geënte 'Lotusland',Astrophytum capricorne,Astrophytum ornatum en Astrophytum myriostigma var. nudum.


groetjes jerko
maandag 25 februari 2008 - 17:15
Alain1

Alain1

Alain1

Ik heb me besloten om met Astrophytum te beginnen heb op het net enkele mooie exemplaren gezien! Ik zoek er zo vlug mogenlijk zaad van te bestellen!

GRTZ Gert


Goede keus gemaakt.
En als er problemen zijn moet u zich wenden tot de Astrophytum-man Ferdinand! De man met de bischopsmuts op
Mammillaria's lukken ook zeer goed om te leren zaaien.
maandag 25 februari 2008 - 17:50
Maartendev1

Maartendev1

Ik heb ook enkele astrophytums gekregen maar kunnen die wel goed op een plek waar alleen ochtendzon komt? De rest van de dag komt er wel heel veel licht maar geen zon.

Groet Maarten
maandag 25 februari 2008 - 18:17
Alain1

Alain1

Zal wel lukken mits u zich houdt aan de Astrophytum regels :
Houden van een droog doorlaatbaar substraat, enkel gieten bij uitdroging en NOOIT tijdens de winter of rustperiode. Ik hou ze verder tijdens de winter(nov-april) tussen de 8 en 10graden.

Dat is natuurlijk mijn visie ... anderen hebben misschien een andere kijk.
maandag 25 februari 2008 - 18:28
Maartendev1

Maartendev1

Bedankt voor de reactie!
Ik heb ze ook nog geen water gegeven, toen ik ze kreeg stonden ze in de troep met enorm veel turf erin van die tuincentra. Ik had het me dan ook al voorgenomen om ze te verpotten in het voorjaar in substral met split oid. erdoorheen.

Groet Maarten
maandag 25 februari 2008 - 18:49
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Bedankt voor de reactie!
Ik heb ze ook nog geen water gegeven, toen ik ze kreeg stonden ze in de troep met enorm veel turf erin van die tuincentra. Ik had het me dan ook al voorgenomen om ze te verpotten in het voorjaar in substral met split oid. erdoorheen.

Groet Maarten


Ge lijkt het snel te leren hé!

groetjes jerko
maandag 25 februari 2008 - 20:14
Maartendev1

Maartendev1

Ja, als je je ergens voor interesseert leer je snel.
Ik was eerst voornamelijk bezig met tropische cactussen aporo's schlumbergera's en weet ik het al niet meer. Natuurlijk had ik wel een aantal mammilaria's en andere maar het is jammer dat ik toen nog niet echt geinteresseerd was in ''woestijncactussen'' om het zo maar even te noemen. Deze zijn zeker net zo interessant zo niet interessanter en ook dit soort cactussen bloeit prachtig! Maar eigenlijk ben ook wel een beetje uit noodzaak aan de tropische begonnen omdat ik toch cactussen wou kweken maar ze niet genoeg zon kon bieden, dus bleven de tropische cactussen over. Maar nu ben ik een beetje aan het experimenteren welke cactussen het nog meer goed doen met minder zon. Vooral de mammilaria's en een aantal echinopsissen doen het heel goed met alleen ochtendzon!

Groet Maarten
maandag 25 februari 2008 - 23:30
stekeltje

Stekeltje

Gymnocaliciums doen het hier ook heel goed met heel weinig of geen zon
maandag 25 februari 2008 - 23:54
Maartendev1

Maartendev1

Bedankt voor je reactie!
Die gaat ook op mijn lijstje!
Ik zie ze regelmatig staan voor 2 euro ofzo, staan wel in turf maar dat krab ik wel tussen de wortels weg. Maar als ik ze weer tegenkom gaan ze mee!

Groeten Maarten
dinsdag 26 februari 2008 - 00:04
jumperke

Jumperke

Ik heb ook enkele soorten Gymno's.
Ik denk wel als die in bloemknop staan dat ze dan meer zon nodig hebben om de bloem volledig open te krijgen(?).....
Willy Nysen zal je daar zeker mee kunnen helpen!

groetjes jerko
dinsdag 26 februari 2008 - 12:33
stekeltje

Stekeltje

Ik heb ook enkele soorten Gymno's.
Ik denk wel als die in bloemknop staan dat ze dan meer zon nodig hebben om de bloem volledig open te krijgen(?).....
Willy Nysen zal je daar zeker mee kunnen helpen!

groetjes jerko

Ze bloeien gewoon waar ze staan,hier hebben die praktisch geen zon
dinsdag 26 februari 2008 - 17:15
Alain1

Alain1

Willy Nysen zal je daar zeker mee kunnen helpen!

groetjes jerko


Elaba, ons Sonja niet onderschatten hé!
dinsdag 26 februari 2008 - 18:47
stekeltje

Stekeltje

CITAAT:
">#666666;'>
Willy Nysen zal je daar zeker mee kunnen helpen!

groetjes jerko


Elaba, ons Sonja niet onderschatten hé!

Ik zou niet durven, zoveel lef heb ik niet
maar ik stelde me even voor dat ik al die Gymno's moest verzetten als ze in knop staan
dinsdag 26 februari 2008 - 19:00
jumperke

Jumperke

Oeioei,'k ben hier weer onrust aan het stoken op het forum
En natuurlijk was ik ons Sonja vergeten bij te vermelden.....

groetjes jerko
dinsdag 26 februari 2008 - 19:15
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

Oeioei,'k ben hier weer onrust aan het stoken op het forum
En natuurlijk was ik ons Sonja vergeten bij te vermelden.....

groetjes jerko

onrust stoken? ik denk het niet, dat maakt het plezant
en dat je mij niet vermeld is geen ramp hoor Jerko
dinsdag 26 februari 2008 - 19:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon