menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluis op de cactussen

Ga naar meest recente reactie

clubbrugge

Clubbrugge

Wie heeft er ervaring en met welk middel, om te spuiten tegen wolluis op cactussen.
Is perfection te vertrouwen, rechtstreeks spuiten op de planten, wel te verstaan.
Graag van jullie uw voorkeuren en of middelen aub.
Bedankt,
Nicolas
maandag 6 augustus 2007 - 18:43
cactelders

Cactelders

Confidor is een acuraat middel maar moet in de sapstroom van de plant geraken maar werkt ,geloof ik ,ook als kontaktgif !
maandag 6 augustus 2007 - 19:40
Pieter

Pieter

Hoi Nicolas,
Het beste is inderdaad met een systemisch gif te werken en niet met een contactgif. Dit omdat de wolluizen zich bij cactussen zeer goed kunnen verstoppen. En ook omdat ze met hun dikke hydrofobe epidermis heel efficiënt wateroplosbare pesticiden buitenhouden.
Een goed systemisch gif is op basis van imidachloprid (oa confidor zoals Dirk al aangaf).
maandag 6 augustus 2007 - 19:44
cactelders

Cactelders

En hoe zit dat met Confidor als kontactgif? Ik meen te weten dat het ook voor fruitbomen wordt gebruikt als sproeimiddel !!!!!!!!!!!!!
maandag 6 augustus 2007 - 19:48
Pieter

Pieter

Geen idee Dirk of het product daar ook voor is geregistreerd. In elk geval zal je wel een uitvloeier moeten toevoegen om door die waslaag te geraken. Persoonlijk gebruik ik wel liever insecticides van een totaal andere groep als systemisch en contactgif. Als contactgif kunnen pyrethroiden met piperonylbutoxide worden gebruikt. Kwestie van resistentie tegen te gaan.
Oftewel Willy zijn luizenschampoo
maandag 6 augustus 2007 - 19:51
Angus

Tekst aangepast

Angus

doet Willy (Parodias) daar geen beetje gewone zeep bij om door die waslaag te raken ?

Admire, Condifor, Gaucho, Premier, Premise, Provado, en Marathon bevatten allen diene imidachloprid als actief ingrediënt.
maandag 6 augustus 2007 - 20:08
clubbrugge

Clubbrugge

Ik heb nu de planten, opname onderaan de pot, aangegoten met perfektion.
maandag 6 augustus 2007 - 20:38
cactelders

Cactelders

Ken dat helemaal niet hoor!
maandag 6 augustus 2007 - 20:39
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Als contactgif gebruik ik al nen helen tijd Malatex en dat werkt uitstekend, als systeemgif heb ik Teletox 40 gebruikt en momenteel Perfekthion. Maar ondanks dat blijven ze na enkele tijd toch weer opduiken, ik vermoed dat deze die het eventueel overleven resistent worden. Dus...regelmatig blijven controleren en uitborstelen, uitborstelen X niet te tellen... Hoe ze zich verspreiden is nog altijd niet heel duidelijk. Ik schreef destijds een uitgebreid artikel voor het Belgisch Tijdschrift CaVeKa (1991 blz 67-68): "Kunnen wolluizen vliegen" een vraag die nooit terdege werd beantwoord.

Ik vind al eens wolluizen ONDER onderschotels, in spleten van het tablet en schragen, je kan het zo gek niet bedenken waar ze overal een thuis vinden. Opgepast bij aanschaf van nieuwe en tombolaplanten...zitten al eens vergeven van allerlei gebroed.

Wie spreekt van wolluizen mag ook al eens controleren op WORTELLUIZEN...hun naaste verwanten.

Al eens gepobeerd met een vlammenwerper? Hahaha...

Grtjs van
De P.
maandag 6 augustus 2007 - 20:55
clubbrugge

Clubbrugge

Aan allen hartelijk dank voor de verschillende tips, indien er nog zijn laat maar komen.
Ik zal als systemische middelen een paar soorten aanschaffen zodat we kunnen aangieten met steeds een ander middel.
Dat zal al een deel van de resistentie breken.
maandag 6 augustus 2007 - 21:07
Harry54

Harry54

Doodgewoon zeep of spiritus en volledig uitkrabben bevalt me altijd nog het beste.
harry
maandag 6 augustus 2007 - 23:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon