menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kappertjes

Ga naar meest recente reactie

Lynn

Lynn

Heeft iemand hier misschien een recept om zelf kappertjes op olie te maken?
Ik heb dus geen echte kappertjes, maar de onrijpe zaaddoosjes van de oost-indische kers verzameld, omdat mij is verteld dat je dit als kappertjes kunt gebruiken. Moet het bijvoorbeeld rauw ingemaakt worden, of even blancheren of koken.....
Dat wil ik dus eens proberen, maar kan nergens een recept vinden.

groetjes,
lynn
vrijdag 14 juli 2006 - 20:59
Fons

Fons

Kappertje zijn ongeopende bloemknopjes van de kappertjesplant "capparis spinosa". de plant word gekweekt in landen met een mediteraan klimaat.
In de volksmond word oost indische kers ook kappuceiners genoemd omdat de nog niet gerijpte zaadjes gelijken op kappertjes,en naar mijn mening worden die zaadjes niet gebruikt om kappertjes te maken, mocht u het toch proberen gewoon opleggen in azijn.

Groetjes Fons.
vrijdag 14 juli 2006 - 22:10
lacegarden

Lacegarden

ik heb dat ooit eens gedaan, maar het was echt niet lekker, ik denk dat Fons gelijk heeft, dat het met onze OIK niet gaat.
vrijdag 14 juli 2006 - 23:07
Kris

Kris

Ooit eens gelezen dat het niet de onrijpe zaaddoosjes, maar de bloemknopjes van de Oost-Indische kers zijn die men kan opleggen als kappertjes. Wel zelf nog niet geprobeerd.
zaterdag 15 juli 2006 - 00:06
Lynn

Lynn

Bedankt voor de antwoorden .......dus ik begrijp dat 't niet echt smakelijk zal zijn Had het in een boek van, ik geloof Peter Bauwens gelezen, en dacht: wat een leuk idee......maar nu 't recept nog. Ik denk dat ik 't toch ga proberen, beetje experimenteren dan maar

groetjes,
zaterdag 15 juli 2006 - 22:54
Kris

Kris

Hierbij een recept dat ik ooit van 't net geplukt heb. Wel zelf nog niet geprobeerd.

azijn,
mierikswortel (geschaafd, kijk uit zeer scherp),
tenen gepelde knoflook,
de zaadjes van de oostindische kers (vrij jong plukken),
zout,
peperkorrels (naar behoefte)

Was de zaadjes van de oostindische kers, bestrooi ze met zout, zet ze een nacht over in een zeef, zodat het vocht er aan ontrokken wordt.
Spoel de zaadjes af, leg in een goed uitgekookte glazen pot (deksel ook meekoken) de zaadjes, met daartussen wat mierikswortel, de peperkorrels, schijfjes knoflook en giet daarop de azijn. (de azijn hoeft niet eerst gekookt te worden). laat het geheel een paar weken rijpen. Na opening in de koelkast bewaren.
Serveertips: lekker bij sla, op file american, bij hamburgers en bij bruine bonen/ capucijners.

Hopelijk vindt u het resultaat lekker. Laat u dan iets weten?

Groetjes
zondag 16 juli 2006 - 10:59
Kris

Kris

Nog een tweede recept:

nog groene zaden van Oost-Indische kers (zelf plukken),
100 g zout, water,
1 teentje knoflook (gepeld),
1 tl peperkorrels,
1 tl dillezaden,
witte wijnazijn

Doe de zaden in een gepekelde oplossing van 100 g zout op 1 l water en laat ze 24 uur staan.
Giet af, zet de zaden apart en doe 2 el in een kleine fles.
Voeg de knoflook, peperkorrels, dillezaden toe.
Vul aan met warme witte wijnazijn.
Zeef alles en giet de vloeistof over de rest van de gepekelde zaden.
Vul er flessen mee en sluit deze goed af.
Na 4 weken zijn de zaden klaar voor consumptie.
Let op: ze bederven snel!

Smakelijk
zondag 16 juli 2006 - 11:05
lacegarden

Lacegarden

doen jullie dat nu al, of in september?
zondag 16 juli 2006 - 13:09
Lynn

Lynn

Hartelijk dank voor de recepten Kris
Ik ga het vandaag nog maken, en ik zal zeker laten weten of het is bevallen.

groetjes,
zondag 16 juli 2006 - 14:04
Lynn

Lynn

'k moetst even zoeken waar 't ook al weer stond, maar .........belooft is belooft

Had het 2de recept gemaakt......en ik moet zeggen.......ze smaakten me erg lekker...

groetjes,
dinsdag 5 september 2006 - 16:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon