menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Houdbaarheid deeg

Bowie

Bowie

Hoe/waar is het beste mogelijk om deeg te bewaren - kwestie van misschien toch iets meer tijd uit sparen en op voorhand al wat te maken

Tot nu toe bv. als ik quiche maak, heb ik steeds deeg over, houd ik een paar dagen in de koelkast 1 à 2 dagen in de koelkast.

Is het mogelijk om ook in te vriezen - hoe zit het met ontdooien - gebruik zelfde manier als vers ...

Vorige week toch eens mij laten verleiden om voorverpakt kruimeldeeg te kopen - gebruikte het niet helemaal - had het terug goed verpakt en in de ijskast - 2 dagen later was 't niet meer te gebruiken (brak helemaal)
Dus voor mij nogmaals de bevestiging dat ik er goed aan doe om mijn deeg altijd zelf te maken
maandag 14 december 2009 - 11:43
hugo

Hugo

hallo bowie,, je kan je deeg perfect in de diepvries bewaren hoor, wel op voorwaarde dat het niet voor maanden is,,als het een gistdeeg is hooguit 1 à 2 weken daar de werking van de gist vernietgd wordt bij langdurig invriezen, en om gemakkelijk te werken na ontdooing rol je het deeg uit op de grootte die je moet hebben, leg het tussen twee laagjes plastiek en vries het zo in, als je het uit de vriezer haalt leg je dit plakje op je vorm en laat het zo ontdooien op kamertemperatuur,, ofwel leg je het in de vorm en vriest het zo in (moet je wel genoeg vormen hebben) zo werkt men ook in de bakkerij en pattisserie

kruimeldeeg is slechts beperkt houdbaar in de koelkast en NIET in de vriezer

groetjes
maandag 14 december 2009 - 13:39
Bowie

Bowie

dank je hugo, was eigenlijk aan 't wachten op je antwoord hé - je kent er veel van

dus even opsommen:

ongeveer 1 maand diepvries
- brokkeldeeg (mijn quiche uit een vorige vraag)
- bladerdeeg


max 2 weken
- gistdeeg (dacht ik wel)

kan dit lijstje nog aangevuld worden?


dank je wel voor jouw antwoorden
maandag 14 december 2009 - 15:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon