menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wecken

Ga naar meest recente reactie

Marjo

Marjo

Hallo ,


Weet er iemand hoe je soep sterliseert , Hoelang en op hoeveel graden?


Marjo
vrijdag 31 augustus 2007 - 20:16
Bowie

Bowie

In mijn Weckboekje staat bij de meeste soepen: 1uur op 100°, behalve erwtensoep, linzensoep en aardappelsoep: 90min. op 100°. Dit is als je een Weckketel gebruikt.
zaterdag 1 september 2007 - 07:35
anoukdm

Anoukdm

hallo,

DIt is een onderwerp van lang lang geleden..maar als je soep weckt..is het de bedoeling dat je soep maakt zoals gewoonlijk dus met bouillonblokje en zo verder en dan weckt?
maandag 25 januari 2010 - 13:30
printemps

Printemps

Volgens mij klopt dat

De gekookte soep in potten doen en dan wecken

mvg
woensdag 27 januari 2010 - 14:57
Bowie

Bowie

En waarom zou dat niet gezond zijn??

Zelfgemaakte soep die je dan toch enige tijd kunt houden - hoeft niet ingevroren te worden - dus meer plaats om iets anders in te vriezen.

Doe dit al heel lang met alle soorten groenten, spagettisaus, ingemaakt fruit.. ideaal om dan ook in de winter toch nog verse groenten ed te kunnen eten.
zaterdag 30 januari 2010 - 15:58
Bowie

Bowie

oops 2 x, dit mag weg
zaterdag 30 januari 2010 - 15:58
printemps

Printemps

Oeps

Het dubbel post fenomeen duikt weer op

mvg


@ Batdah

Ik denk niet dat ongezond is
Vroeger konden ze niets anders
En is weer in de mode aan het raken omdat de bewaring geen energie meer nodig heeft

mvg
zaterdag 30 januari 2010 - 16:00
Bowie

Bowie

Nou je zou zeker het verschil in smaak proeven dus boontjes/erwten uit diepvries en geweckte.

Ook de plaatsbesparing in diepvries is dan heel goed voor andere produkten.

Maar ieder z"n mening nietwaar
zondag 31 januari 2010 - 16:17
Figo

Figo

Topic is van hele tijd terug, maar even inpikken:
Overweeg nl. ook de aanschaf van een "moderne" weckketel.
Iemand nog ervaring mee? goede en slechte, alle info welkom..

En idd ook om de "andere" smaak van de geweckte groenten en fruit, en om de "direct-klaar" van het moment dat je er iets wil van gebruiken.
OK, diepvriezen heeft ook voordelen, maar niet voor alles.
dinsdag 10 augustus 2010 - 10:55
anoukdm

Anoukdm

ik weck reeds klaargemaakte dingen zoals appelmoes...geen smaakverschil maar dan wel appelmoes ineens voor een heel jaar...ik heb een moderne weckketel waar ik erg blij van ben, zeker als je op het platteland woont en fruit/groente in het seizoen plots allemaal samen rijp zijn..
woensdag 11 augustus 2010 - 13:40
Figo

Figo

Hé, Anouk-uit-Bekkevoort...
Leuk, is niet zover uit de buurt...

Welk toestel heb jij?
En appelmoes wecken ? gaat dat goed? moet je dan eerst de appelmoes volledig klaar maken, en dan nog eens een uurtje "steriliseren" ?
Waar haal jij de recepten?
grtjes,
Figo

@Batdah: mijn oma en mijn moeder "steriliseerden" alletwee.
En misschien zitten er dan "minder" (en dan nog ...) "vitamines" in dan in iets anders...maar ik herriner mij nog de lekkere smaak van bijv. "gesteriliseerd" gebraad... dat was echte "zondagskost" (er werd slechts 1 of 2x per jaar een varken geslacht...dan was het kermis met pensen)
Heden ten dage zijn we allemaal veel te veel verwend: we gaan naar de markt/supermarkt, en putje winter heb je verse druiven, en hartje zomer heb je witloof..
geef mij maar terug de "oude tijd met zijn seizoensgebonden" groenten en fruit...
woensdag 11 augustus 2010 - 16:44
anoukdm

Anoukdm

Ela Figo,

Ik heb van iemand een toestel gekocht met thermostaat, ik geloof dat het 29 liter is ( het is een gigigantische pot..) Er zit geen timer bij maar dat lost de kookwekker op. Ik heb ooit een gigantisch lot weckpotten gekocht en daarbij zat er ook de klemmen, ringen, tang en ..het fameuze weckboek, iets uit de jaren 80, geweldig om te lezen. Als je in google weck recepten zoekt vind je zeker iets terug...
Idd, soep en appelmoes gewoon maken en dan volgens de regels van het wecken, wecken. In het boekje staan de tijden aangeduid voor bovenstaande gevallen 30 min 90 graden. De redenen waarom ik weck zijn: ik woon op het platteland en soms zijn er giga hoeveelheden fruit en groeten (bv nu: pruimen ), tijd: als ik geen zin heb of geen tijd om te koken trek ik een pot open en 3: ik heb al 2 vriezers staan met vlees, ik kan ze niet blijven vullen of nog een bijkopen...

Batah, ik probeer ook zoveel mogelijk met de seizoenen mee te eten maar ik heb niet altijd tijd en dan grijp ik liever naar mijn steriel eten dan naar blik of potjes voeding, ik weet tenminste dat er geen rotzooi bijzit.
donderdag 12 augustus 2010 - 09:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon