menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kruiden tafel vullen

Ga naar meest recente reactie

erikmiclot14

Erikmiclot14

Goeie dag, ik heb hier zonet een kruidentafel gekocht. Welke kruiden aanschaffen asjeblief + waarvoor worden deze gebruikt . Bedankt !
vrijdag 6 mei 2022 - 17:36
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb rozemarijn, bieslook, tijm, peterselie en munt

Kruiden

vrijdag 6 mei 2022 - 17:47
leerling

Leerling

Leuke kruidentafel, Jeanine.

@Erikmiclot14
Als je nog geen kruiden gebruikt, zou ik er eerst een aantal uitproberen. In supermarkten vind je ze dikwijls in kleine potjes of in kleine bundels. Het heeft geen zin om kruiden te planten als je ze niet lust of niet gebruikt.
'k Heb zelf niet zo'n beste ervaring met het uitplanten van de supermarktpotjes.

Sommige kruiden worden al snel te groot voor een kruidentafel (salie, laurier, dragon, roomse kervel, salie, lavas/maggikruid...). Andere houden niet zo van veel zon (peterselie, kervel...).

Dit zijn de kruiden in onze tuin die wij regelmatig gebruiken en die m.i. in een kruidentafel kunnen:
- basilicum
- bieslook
- bladpeterselie (vinden we lekkerder dan krulpeterselie)
- dille
- hyssop
- marjolein (Origanum majorana)
- marokkaanse munt
- oregano (Origanum vulgare - wilde marjolein)
Origanum compactum groeit hier ook, maar vind ik een zeepsmaak hebben
- peterselie
- rozemarijn
kan een grote plant worden - als je er niet genoeg van gebruikt: op tijd terugsnoeien of in een afzonderlijke pot zetten
- snijselder
- tijm
- winterbonenkruid (Satureja montana)

Roomse kervel gebruiken we ook. Het is te groot voor een kruidentafel, maar misschien kan je wat gewone kervel zaaien.

https://www.overkruiden.nl/ is een bezoekje waard. Naast beschrijvingen van heel wat kruiden, vind je er ook recepten.
zaterdag 7 mei 2022 - 14:44
erikmiclot14

Erikmiclot14

Bedankt voor de reactie, Jeanine en Leerling .
Ik ga komend weekend naar Kruiden Claus te Kruisem Kruishoutem : een degelijke firma stellig goede gezonde plantjes.
En ondertussen nog even nadenken wat aanschaffen : ik dacht sowieso thym, peterselie en bieslook als meest courante. En aanvullen op basis van jullie feedback .
zondag 8 mei 2022 - 11:41
Jeanine S

Jeanine S

Ik wil je enthousiasme niet bederven : ik zou de peterselie bij kruiden Claus niet kopen Ik heb daar verschillende kruiden gekocht tijdens de dagen van Beervelde Ik was zeer tevreden over de tijm en de bieslook maar niet over de peterselie
zondag 8 mei 2022 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon