menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Kruiden

Van Meerbeeck

Van Meerbeeck


Wie kan er mij raad geven over een houten verhoogde kweekbak voor kruiden/groenten ?

Ik heb hier een mooie kruidenbak van Tuinadvies maar ik weet niet waar ik deze het best
zet. In de zon of halfschaduw of in de schaduw ?

Het is voor bieslook, peterselie, tijm, baselicum, rosemarijn, dille, groene selder, laurier enz.

Alvast bedankt voor jullie goede raad.

Kruiden

maandag 9 augustus 2021 - 17:37
leerling

Leerling

Wat losse bedenkingen.

Peterselie staat niet graag in de vlakke zon, de andere planten verdragen dat wel. Misschien kan je die peterselie beter apart in een bloempot zetten op een plekje waar wat minder zon komt?

Peterselie is een 1- tot 2-jarige. Dille, basilicum en groene selder zijn 1-jarig. Die ga je dus elk jaar moeten vervangen.
Tijm heeft de nijging onderaan kaal te worden. Die kan je dan uitgraven en terug dieper planten tot aan de onderste blaadjes.
Dat lijken me daardoor planten die je eerder aan de rand wil planten, zodat je de wortels van de andere planten niet beschadigt wanneer je ze uit de bak haalt.

Laurier en rosemarijn zou ik niet in zo'n bak planten. Laurier kan uitgroeien tot een heuse boom en rosemarijn tot een forse struik.
Opnieuw eerder iets dat ik in afzonderlijke potten zou zetten.

Niet zeker waarvoor je die groene selder wil gebruiken, maar ik heb plukselder (eenjarig) staan om bij in slaatjes te snipperen.

Ook pluksla is een aanrader. (Normaal eenjarig, maar mijn moeder geniet nog altijd van die van vorig jaar die ze in haar serre heeft gezet.)

Ik zou ook een vak vrij houden voor Satureja montana (doorlevend bonenkruid).
Een hoek ook voor marjolein.
donderdag 12 augustus 2021 - 00:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon