menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chilipepers/carolina reaper telen

JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Ik word/ben wanhopig. En ik weet niet hoe iemand anders het doet, maar ik slaag er met de beste wil van de wereld niet in om carolina reaper pepertjes te telen. Van alles geprobeerd: in een laag potgrond van 6 à 7 cm dik, daar de zaadjes in en dan op verwarmingstapijt gezet; potgrond bevochtigd en geperforeerd plastic folie over het potje. Andere optie: in laagje potgrond van halve cm diep, op verwarmingstapijt met plastiek folie er over; in gewone grond van halve cm diep, op verwarmingstapijt en plastiek folie erover; tussen vochtig keukenpapier, in plastieken zakje en op de verwarmingstapijt; geen enkele van die potjes staat in direct zonlicht; weken, weken, weken en er gebeurt helemaal niks. Ooit heb ik 1 plantje kunnen opkweken uit een zaadje maar dat was dan weer zo laat beginnen kiemen dat het seizoen al voorbij was voor er goed en wel pepers aan hingen. Zaadjes heb ik van verschillende bronnen/leveranciers. Wat doe ik verkeerd? Kan toch zo moeilijk niet zijn? De potgrond die ik gebruik is een overschot van potgrond voor citrus en mediterrane planten (olijfbomen, citrusbomen...)
dinsdag 21 april 2020 - 11:51
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Ik heb het nu iets anders aangepakt. Volgens een verkoper van peperzaden week je best de zaadjes vooraf gedurende 29 uur in lauw water. Op die manier gaan de zaadjes makkelijker kiemen. En heel belangrijk: ik moet afstappen van potgrond te gebruiken. Potgrond gebruik je om plantjes te verpotten. Maar omdat ik alles zaai moet ik... zaai- en stekgrond gebruiken. Een wezenlijk verschil met potgrond. Niet moeilijk dat bepaalde, pas gekiemde plantjes kort nadien kapotgaan. Potgrond zorgt er voor dat de wortels verbranden. Heel raar dat niemand hier mij gewezen heeft op het feit van zaai- en stekgrond te gebruiken. En wat minstens even belangrijk is: in tegenstelling tot bv. tomatenzaad staat er wel een vervaldatum op peperzaden. Die moet je, afhankelijk van de bron, binnen 2 jaar zaaien of je kunt er niks meer mee aanvangen.
zaterdag 25 april 2020 - 10:35
Heike

Heike

Hey JackDaniels! Ik ben ook een peperliefhebber en heb er jaren gekweekt... Twee jaar geleden zijn we verhuisd en van pepers zaaien is nog niet veel in huis gekomen.
Deze heerlijke, pittige pepers (ben slecht in namen onthouden ervan) waren in 2017 een groot succes.

Groenten

zaterdag 9 mei 2020 - 00:56
JackDaniels

JackDaniels

Ik heb nu 3 ñora pepers gezaaid nadat ik de zaadjes 30 uur had laten weken. Dan in zaaigrond (GEEN potgrond) en een paar dagen later staken de kiemplantjes de kop op. Bloemspruiten die ook in potgrond gezaaid waren en één na één afstierven heb ik nu ook opnieuw gezaaid in zaaigrond. De paar kiemplantjes die er slecht aan toe waren in die potgrond heb ik mee verplant in de zaaigrond en ze zijn erbovenop gekomen. Zelfs mijn tomatenplanten die ik in potgrond gezaaid heb (zoals ieder jaar) doen het niet zo goed. Ik denk dat alles te maken heeft met het feit dat ik een overschot van potgrond voor mediterrane planten heb gebruikt. Nooit nog potgrond voor mij, zoveel is zeker.
zondag 10 mei 2020 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon