menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Misvormde tomaten coeur de beuf

Ga naar meest recente reactie

veenmol

Veenmol

om niet ieder jaar na mekaar tomaten in mijn serre te telen plantte ik dit jaar mijn coeur de beuf tomaten buiten ,met als resultaat weinig tomaten en vele misvormde vruchten ,niet om aan te zien en kunnen maar gebruikt worden voor soep .heeft niets te maken met plaag want de bladeren zijn gezond ,maar wel de stengels zijn ook misvormd en hobbelig van uitzicht , ik heb ook het ras Hobby staan op hetzelfde perceel en daar is niets mis mee .wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit fenomeen.
Alleszins vlgd jaar weer mijn tomaten in de serre en of ik nog coeur de beuf zal planten ,nee hoor ik heb er genoeg van .
Heeft er iemand dit ook nog voorgehad en wat zou de oorzaak kunnen zijn ???

groetjes : veenmol
Na een week nog van niemand respons , dus nog wat geduld
zaterdag 9 augustus 2014 - 09:46
BDV

BDV

Ik heb hier voor de eerste maal coeur de beuf geplant en ben er niet echt tevreden over. Had er meer van verwacht na het lezen over deze klassieker.

Buiten zijn ze bijna allemaal mislukt ( bruine plekken ). Binnen zo'n 20% kapot en inderdaad hobbelige takken. Onze andere tomatenrassen doen het wel allemaal prima.
vrijdag 15 augustus 2014 - 19:25
L. ter Veld-Meinema

L. ter Veld-Meinema

Geen idee wat dit kan zijn maar mijn tomaten staan in de kas en beginnen steeds te barsten als ze bijna klaar zijn. heb jij enig idee wat dit kan zijn.
vrijdag 15 augustus 2014 - 22:33
Tuinman65

Tuinman65

Misschien te veel water gegeven.
Heb ik toch al ondervonden.

Leo
vrijdag 15 augustus 2014 - 22:50
ellenbossers

Ellenbossers

Ik denk toch aan een besmetting met een of andere parasiet. Parasieten geven vaak dat de plant reageert met vreemde groeivorm. Ze kunnen heel klein zijn maar met grote gevolgen. Dat je andere tomaten het niet hebben zegt niets. Parasieten komen juist af op tomaten met stress. Het was misschien te nat of te koud en zelfs te veel wind op de plaats waar je ze hebt geplant en dan verzwakt een plant. Vervolgens sturen verzwakte planten andere feromonen uit dan gezonde planten.Dit is een trucje van de natuur om op deze manier ongezonde planten uit te schakelen zodat ze geen nakomelingen krijgen. Zelfs al je op het zich niets bijzonders ziet aan de plant kan het toch een zieke plant zijn . Onder een sterke microscoop kun je wellicht iets zien.
maandag 18 augustus 2014 - 19:34
L. ter Veld-Meinema

L. ter Veld-Meinema

Het barsten van mijn tomaten kan wel aan het te veel water geven worden gewijd, ze krijgen vrij veel water. Ik ga het uitproberen en anders is het misschien toch een parasiet.
bedankt voor het mee denken.
dinsdag 19 augustus 2014 - 00:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon