menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ajuinen krijgen grijswit verwelkt loof

Ga naar meest recente reactie

veenmol

Veenmol

Mijn plantajuinen die mooi en gezond groeiden werden in een week tijd plots ziek
t.t.z slaphangend loof die witgrijs kleurt en de onderste stelen drogen op , nog
nooit eerder meegemaakt ,ze zijn tenslotte nog in volle groeifase .
Ik denk niet dat de oorzaak de uienvlieg is want er hebben daar nog nooit ajuinen
gegroeid ,ze staan in nogal zware poldergrond en ik geef ze regelmatig water bij
droog weder zoals nu .
Wie maakt hetzelfde mee en weet misschien de oorzaak of remedie .

Dank bij voorbaat :
zondag 22 juni 2014 - 10:24
Plantadvies

Plantadvies

Even wat tips voor hoe ze moeten staan: Voorkeur voor een zonnige, warme plaats in vruchtabre, losse, humusrijke grond. Grond die vocht vasthoudt maar met een goede drainage. Gebruik geen grond die vers bemest is (met stalmest) om ziektes (uienvlieg) te voorkomen. Gebruik ook geen stikstofrijke meststoffen (kans op ziektes zoals koprot). Zorg er ook voor dat het perceel onkruidvrij blijft. Bescherm het plantgoed eventueel tegen vogels die de uitjes kunnen losmaken.
zondag 22 juni 2014 - 20:26
cetinel

Cetinel

het feit dat daar nog nooit uien hebben gestaan is geen garantie dat de uienvlieg wegblijft,dus om die reden per definitie uitsluiten kun je al niet,heb je een foto van de schade,heb je al een ui uitgetrokken om te kijken??
zondag 22 juni 2014 - 23:16
veenmol

Veenmol

ziehier de werkelijkheid :geen wormpjes gevonden

Groenten

maandag 23 juni 2014 - 12:30
cetinel

Cetinel

gezien het feit dat ze allemaal aangetast lijken denk ik eerder een ziekte,jammer zeg ze stonden zo mooi.
zelf heb ik dit soort beeld nog niet gezien(en ik kweek al heel lang uien)dus daar kan ik je niet direct mee helpen...
mischien moet je es googlen op ziekten en plagen bij uien,wie weet kom je hetzelfde schadebeeld dan wel tegen?

als ik zo kijk denk ik spontaan: onkruidverdelger,maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk,dat je je eigen uien zou besproeien he!!
ik hoop dat je het probleem snel vind en ze nog te redden zijn!
maandag 23 juni 2014 - 12:37
veenmol

Veenmol

onkruidverdelger heb ik niet gebruikt , en mijn buurman heeft juist hetzelfde voor
met zijn sjalotten en plantajuinen , raar he' hij heeft al het dode loof afgeknipt ??
maandag 23 juni 2014 - 12:44
cetinel

Cetinel

kijk eens bij witrot en Xanthomonas axonopodis pv. Allii

ik denk dat die 2 plagen wel wat lijken op de jouwe??

http://databank.groenkennisnet.nl/xanthomonas_axonopodis_pv_allii.htm
maandag 23 juni 2014 - 12:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon