menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pepers welke potmaat

Ga naar meest recente reactie

Bart182

Bart182

Hallo,

Ik heb een aantal peperplanten die ik in potten wil zetten. Kan iemand mij vertellen welke maat potten hier goed voor zijn?

De soorten zijn:
Habanero
Malawi Pepadew
Piri piri

Ik kan op Internet wel de zaaihand,eidingen vinden, maar na het overpotten vind ik niks meer.

Bedankt alvast!
dinsdag 1 april 2014 - 20:57
cetinel

Cetinel

toch zeker tien liter potten hoor,als ze niet in vollegrond komen(formaat emmer dus)
dinsdag 1 april 2014 - 22:31
austen

Austen

10 liter is niet nodig! Bij Hema kocht ik een aantal jaar geleden een potje met potgrond en peperzaadjes (diameter potje een tiental cm, hoogte 15 cm ongeveer) en dat deed het ook!

Het voorbije jaar heb ik die pepers pas in augustus gezaaid (wegens verhuis en vakantie), en afgelopen winter had ik oogst - mijn plantje stond wel binnen achter glas. Als ik die niet was vergeten te gieten, had ik die plant nog gehad
dinsdag 8 april 2014 - 21:15
cetinel

Cetinel

sorry,maar het is nie omdat je in zo een klein potteke een peperke hebt opgekweekt(en nadien dus dood kreeg)
dat je voor echt pepers te kweken voor een redelijke oogst me die mini dingen zult toekomen!
als je een leuk sierplantje wil waar je af en toe es 1 peperke vanaf kunt halen,dan is da goed,maar volgens mij wil de topicstarter gewoon pepers kweken om voldoende oogst te hebben,en dan heb je echt wel 10 liter potten nodig.
tenzij hij der een bonchi van wil maken natuurlijk,maar ook daarvoor moeten ze eerst heel groot kunnen groeien..
dinsdag 8 april 2014 - 21:32
austen

Austen

Het eerste jaar (toen ik op een deftig moment had gezaaid) weet ik niet hoeveel pepers ik had, ik denk een stuk of 10 - van 2 planten in dat klein potje. (en 10 héél pikante pepers, daar doe je lang mee, als je die droogt / invriest en maar alleen bent!)

Het afgelopen jaar was het minder, maar 't was dan ook winter en ik ben die ook vergeten te gieten (stonden in een verloren hoekje toen ik een week weg was) terwijl er nog 2 pepers-in-wording aanhingen.

't Zou wel kunnen dat deze een speciale mini-soort is, de pepertjes zelf zijn ook kleiner dan die mijn vader in volle grond kweekt Mijn zaadjes zijn ondertussen op, dus ik kan het niet meer nakijken.
dinsdag 8 april 2014 - 21:37
cetinel

Cetinel

tja nou...10 pepers van 2 planten...zelfs al het heel hete zijn,heb ik die dus in 2 dagen op...vandaar dat het hier wa meer mag/moet zijn....
deze is een gele adjuma van vorig jaar...zelf gezaaid en zat op een vensterbank op het verdiep,was een heel grote diepe bak,waar nog 2 tomaten en een andere peper in zat,met groot bedoel ik dus zo een 80 liter in totaal..
op de fotos zie je enkel een deel....
maar geeft een idee wat kan als je ze de ruimte geeft...
bewust de fotos op de peperplant gefocust,waardoor de rest nie zo opvalt,maar ook die deden het prima(andere peper en de tomaten)

o enne,qua hitte zijn deze beetje te vergelijken met de madame jeannettes,stukje heter dan de gemiddelde hete peper dus...




effe het mes erin :




en de oogst :


anderhalve kilopepers in totaal van 1 plant :thumpsdup::
dinsdag 8 april 2014 - 21:46
cetinel

Cetinel

en dit is dezelfde plant na de snoei en binnenhaalexpeditie...een bonchi
foto is van januari dit jaar...


en dit op 1 februari..
binnekort ullen er wel peperkes aan komen,staat nu al een tijde buiten om af te harden,savonds binnen in het magazijn..
dinsdag 8 april 2014 - 21:49
austen

Austen

Ah nee, de mijne waren zo groot niet! Maar 'k zeg het, ik weet niet meer welke soort dat was... Ik denk ook niet dat die zo groot zouden worden, dat bleven gewoon kleine dingskes (hoewel ik toch ene in een diepere pot had geplant het eerste jaar). Ik vond dat wel oké voor mij: best veel pepers voor zo'n kleine plant en lekker pikant
dinsdag 8 april 2014 - 21:52
krissie

Krissie

de bedoeling van zo'n potje met grond en zaadjes is om ze daar in voor te zaaien . Niet om ze daar in te laten opgroeien .
Eens ze na kiemblaadjes hun echte blaadjes hebben moeten ze in een grote pot gezet worden .
Zo'n zaaipotje is er ook voor allerlei kruiden , tomaten , bloemen en .....
woensdag 9 april 2014 - 14:11
wormengoeroe

Wormengoeroe

Ik denk dat de peperplantjes in de kleine potjes mini salsapepers waren, ik kweek die ook binnenshuis en die kunnen inderdaad in kleinere potten gehouden worden (na enkele jaren dien je toch wel wat groter te gaan maar nog geen 10 liter).
Als je inderdaad de verschillende andere rassen kweekt, kan je makkelijk zo'n 10 liter of 15 liter potten gebruiken.

op de foto zie je een twee jaar oude mini salsa, ongesnoeid.

groetjes,
wormengoeroe

Groenten

maandag 28 april 2014 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon