menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien van wortelen

Ga naar meest recente reactie

kyara

Kyara

hallo,ik vraag me af waarom men bij het zaaien van wortelen een tussenruimte tussen de rijen van ong. 20 a 25 cm moet houden?
Het is maar een vraag,en waarom geen 15 cm.Dan zou ik een rijtje meer kunnen zaaien. :
zaterdag 29 maart 2014 - 08:50
kyara

Kyara

is er eigenlijk niemand dat mij over die vraag advies kan geven;op moestuingebied ben ik niet op de hoogte;aan gezien ik nog probeer te experimenteren.Ik heb vorig jaar wortelen gezaaid en ik vind dat de tussenruimte tussen de rijen wat groot is.Daarom mijn vraag:geef mij het nut van die cm tussenruimte,en dan moet ge uitdunnen in de rij op 4 cm.Ik begrijp het niet.Dat ge in rijtjes zaait ok;maar waarom moet er 20 a 25 cm tussen de rijen zijn.Ik hoop dat er enkele tuiniers mij een antwoord kunnen geven;of lezen ze gewoon wat er op het pakje zaad staat.

mvg kyara
zaterdag 29 maart 2014 - 14:13
Lino

Lino

Zou dat niet voor het gemak van het schoffelen/hakken zijn? Worteltjes moeten onkruidvrij gehouden worden.
zaterdag 29 maart 2014 - 14:44
kyara

Kyara

bedankt voor het antwoord ,en dat zal zo wel zijn;maar verleden jaar liep ik dagelijks in de moestuin en het beetje onkruid dat er was trok ik gewoon uit.Ze zegden dat onkruid bij wortelen uittrekken beter is dan hakken of schoffelen,dit voor de wortelvlieg tegen te gaan.
zaterdag 29 maart 2014 - 18:51
Patrikc

Patrikc

Uit onderzoek blijkt dat die rijafstand de beste resultaten geeft, maar dat is geen wet hé, als jij je wortelrijtjes op 15 cm wilt zaaien, doe gerust, maar mogelijk zijn uw wortelen wat kleiner, wat ziektegevoeliger, wat minder smakelijk... Of misschien bij jou net beter, leren=proberen...
zaterdag 29 maart 2014 - 22:21
Tarragon

Tarragon

Plantafstanden zijn vaak gegeven als goede raad door (en voor) professionals.
Dat is ook dik in orde.

Maar wij zijn hobbytuiniers, en wij kunnen het ons veroorloven een beetje te "spelen".
Ik neem bijna altijd wat minder afstand dan wat "officieel" aangeraden wordt.

Experimenteer eens. Als je later tot de vaststelling komt dat het met die verminderde afstand best wel lukt, dan kan je het verder doen.
zondag 30 maart 2014 - 20:44
Polplastron

Polplastron

Dat advies wou ik net ook geven!
zondag 30 maart 2014 - 21:07
kyara

Kyara

bedankt voor jullie antwoorden.

mvg kyara
zondag 30 maart 2014 - 21:43
Lino

Lino

Uien tussen de wortelen planten (of wortelen tussen uien zaaien) zou ook een aanrader zijn.
maandag 31 maart 2014 - 08:58
tib888

Tib888

Op het pakje van mijn wortelzaden staat in het nederlands een tussenafstand van 30 cm en in het spaans staat er 25 cm. De afstanden zijn dus met een korreltje zout te nemen denk ik ...
maandag 31 maart 2014 - 09:37
gritsel4ever

Gritsel4ever

In Spanje is het een warmer klimaat dan hier in België. Minder kans op schimmel door het loof dat elkaar zou kunnen raken met dan in België koelere temperaturen dan in Spanje. Ik meen dat ergens hebben te gelezen maar het kan evengoed voor een andere groente zijn nu ben k aan t twijfelen

Gritser
maandag 31 maart 2014 - 21:39
phili

Phili

Hoi,

ik houd die afstand wel aan want ik zet de preien ertussen die beschermen gelijk goed tegen wortelwormpjes of je zaait er radijs tussen die zijn plukbaar voor de wortels groot worden
dinsdag 1 april 2014 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon