menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoen kweken met zaden uit een bio pompoen

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik was daarstraks een pompoen aan het versnijden en heb (zoals de vorige jaren) de zaden gespaard om ze later eventueel te planten.

Maar heeft dit wel zin ?

Ik heb één keer redelijk succes gehad met dergelijke zaden, mischien 10 jaar geleden en het zal geen bio pompoen geweest zijn.
Maar sindsdien is de oogst miserabel (met moeite een paar bolletjes van 10 cm diameter ....?).

Wat zijn jullie ervaringen ? Doe ik er beter aan weer zaden te gaan kopen in de Brico. Hebben die mischien speciale eigenschappen qua groeikracht ??

Hartelijk dank op voorhand voor alle reacties

PS Ik ben een zeeeeer slordige tuinier ... helaas ...
zondag 2 februari 2014 - 11:24
annis

Annis

Ik heb begrepen van een pompoenkweker dat je het beste nieuwe zaden kunt kopen. Zelf heb ik geen ervaring met het opkweken van zelf geoogste pompoenzaden ik zaai meestal nieuw gekochte pompoenzaad.

groet Annis
zondag 2 februari 2014 - 16:40
asem

Asem

als ik rondvraag mag dat geen probleem zijn, misschien bewaar je ze niet droog genoeg of ligt het aan de soort?
woensdag 5 februari 2014 - 23:51
jozefleon

Jozefleon

hartelijk dank voor beide antwoorden.
ik bewaar de gereinigde zaden in een koelkast aan ong. 9°C.
en de soort is : ge grote oranje pompoen - wel gekocht bij bio planet.

nogmaals dank

ps. miscien moet ik eens een test doen met zaden van deze pompoenen en zaden van de brico....

maar daar liggen ook bio zaden en gewone zaden ... ??
donderdag 6 februari 2014 - 10:20
zourky

Zourky

Beste Jozef

Ieder jaar zaai ik pompoenen en koop het zaad in de winkel niet altijd de zelfde soort maar het lukt steeds .Ik geloof dat je een fout begaat door de gereinigde zaden in de koelkast te leggen,zaden moeten drogen en zo kun je ze maanden bewaren,men kan wel gedroogde zaden bewaren in de diepvries maar dan wel ( gedroogde )ik heb het ook nog nooit gedaan maar het kan ik bewaar de zaden altijd donker en droog

groetjes Richard
vrijdag 7 februari 2014 - 09:29
jozefleon

Jozefleon

Hartelijk dank voor antwoord.

Laat me duidelijk zijn : de, zelf gereinigde zaden, schieten zonder probleem op, ofwel in zaaipotjes en ook reeds in volle grond. Maar de plant groeit gewoon niet goed en krijgt meestal geen vrucht of iets abnormaal klein.

Ik vermoed dat slecht gedroogde zaden gewoon niet zouden opschieten ?...

nogmaals dank
vrijdag 7 februari 2014 - 11:35
lam

Lam

Ik kweek al jaren kallebassen en pompoenen. koop nooit geen zaden.
Kies van te voren de pompoen uit waar je zaad van wil winnen en laat deze goed uitgroeien .Win daar zaad uit en spoel het goed af met stromend water en laat de zaden goed drogen . Bewaar ze droog op kamer temperatuur .
Bij mij dit jaar niet gelukt zaden te winnen van een goede pompoen ( deze werd gestolen).Moet nu wel zaad kopen .
Veel succes.
maandag 10 februari 2014 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon