menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Courgettes

Ga naar meest recente reactie

wernerman

Wernerman

hey hallo
ik heb verschillende courgette planten staan, en die vertonen zowat allemaal hetzelfde probleem.
plantje groeit goed, geeft bloemen, geeft vruchten .. echter vanaf het moment dat de vruchten (vruchtjes ..) een cm of 5 lang zijn, beginnen ze te rotten.

iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ?
maandag 25 juni 2012 - 12:52
Filoe

Filoe

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Heb wel mijn courgette in de serre staan. Er komen veel vruchten aan, ook courgettes en vanaf het moment dat ze ongeveer 10 cm lang zijn, valt de bloem eraf en beginnen ze te rotten.
maandag 25 juni 2012 - 15:12
Vennet

Vennet

Volgens mij komt dit omdat de bijen hun werk nog niet doen met dit weer. De vrouwelijke bloem moet bestoven worden alvorens het de vrucht groot kan brengen.

Wat je altijd eens kunt proberen: een vrouwelijke bloem (met courgette dus onder) handmatig bestuiven met een mannelijke bloem.
maandag 25 juni 2012 - 16:59
lucky7

Lucky7

heb hier een ander probleem

heb enkel bloemen zonder vruchten kan hier iets aan gedaan worden

alvast bedankt
dinsdag 26 juni 2012 - 22:32
Filoe

Filoe

Vennet

Ik heb de kunstmatige bevruchting toegepast en nu maar hopen dat er volwaardige courgettes groeien.
Alvast bedankt.
dinsdag 26 juni 2012 - 22:47
wernerman

Wernerman

ik twijfel sterk of de antwoorden hierboven correct zijn.
indien het een bestuivingsprobleem zou zijn, denk ik dat je zelfs geen aanzet tot vrucht zou krijgen.
heb al aan vanalles gedacht : te weinig bemesting ? te weinig zon ? .. maar ik weet het niet .. denk niet dat het aan de bijtjes ligt
woensdag 27 juni 2012 - 08:33
Filoe

Filoe

tja. ik heb de bevruchting dan toch maar geprobeerd. Je weet maar nooit hé. Het kan dit zijn. Maar als je niets doet, dan zal de courgette met de rotting wel blijven zeker.
woensdag 27 juni 2012 - 08:43
Tarragon

Tarragon

Kan het niet heel eenvoudig aan de regen liggen? Zelfs als de courgettes in een serre staan, en niet natgeregend worden; de luchtvochtigheid is toch hoger, denk ik?
woensdag 27 juni 2012 - 13:25
Vennet

Vennet

@Filoe: heb je een vrouwelijke bloem bestoven die nog maar net open was? Moet vrij vlug gebeuren, zeker bij warme dagen... Neem voor alle zekerheid ook maar enkele mannelijke bloemen voor 1 vrouwelijke, zodat er zeker genoeg stuifmeel op de stamper is.

Ben er eerlijk gezegd nog redelijk van overtuigd dat dit het probleem is... Geen ervaring met courgettes, maar wel met pompoenen (zelfde familie). Vrouwelijke bloemen hebben sowieso een vrucht onder hun bloembladeren. En wanneer deze niet bevrucht zijn, sterven deze na ong 10 dagen af...
woensdag 27 juni 2012 - 17:43
miriam

Miriam

hier idem
zaterdag 30 juni 2012 - 02:34
Vif

Vif

Hier hetzelfde probleem. Veel bloemen, enkele vruchten die +- 10cm lang worden en daarna rotting. Heb al stro onder de courgettes gelegd en ga nu een soort afdak maken: teveel regen kan toch wel de oorzaak zijn. Mijn tomaten doen het nochtans goed en die bladeren kunnen ook niet tegen regen.
Groetjes
Vif
donderdag 12 juli 2012 - 11:54
Vif

Vif

Hier hetzelfde probleem. Veel bloemen, enkele vruchten die +- 10cm lang worden en daarna rotting. Heb al stro onder de courgettes gelegd en ga nu een soort afdak maken: teveel regen kan toch wel de oorzaak zijn. Mijn tomaten doen het nochtans goed en die bladeren kunnen ook niet tegen regen.
Groetjes
Vif
donderdag 12 juli 2012 - 11:55
Vif

Vif

Hier hetzelfde probleem. Veel bloemen, enkele vruchten die +- 10cm lang worden en daarna rotting. Heb al stro onder de courgettes gelegd en ga nu een soort afdak maken: teveel regen kan toch wel de oorzaak zijn. Mijn tomaten doen het nochtans goed en die bladeren kunnen ook niet tegen regen.
Groetjes
Vif
donderdag 12 juli 2012 - 11:55
Filoe

Filoe

IK heb bij enkele courgette de bevruchting toegepast. En wat blijkt. Ik heb al vijf prachtige courgettes gehad. De rest wat niet bevrucht werd rot nog steeds. Bijgevolg ga ik iedere morgen enkele courgetten bevruchten. En de rottende courgetten worden uiteraard verwijderd.
Bedankt voor de hulp.
donderdag 12 juli 2012 - 12:14
Vif

Vif

Hoe heeft u dat gedaan? Met een penseeltje? (ken daar niks van...)
donderdag 12 juli 2012 - 12:16
Filoe

Filoe

Ik neem een penseeltje.
De bloem zonder courgette onder is de mannelijke bloem. De bloem met de courgette onder is de vrouwelijke bloem.
Met het penseeltje langs de stamper van de mannelijke bloem gaan en dan met het penseeltje over de vrouwelijke bloem wrijven. Wel veel stuifmeel nemen van verschillende mannelijke bloemen.
Lukt aardig hoor.
donderdag 12 juli 2012 - 12:20
wernerman

Wernerman

Heb het intussen ook eens geprobeerd om met een mannelijke bloem eens goed te keuteren in de vrouwelijke
we zien wel wat er van komt. alleszins bedankt voor de tip.
en het weer, tja, ...
vrijdag 13 juli 2012 - 07:49
Vif

Vif

We zullen dat zeker eens proberen; jammer dat ik nu geen enkele bloem meer heb. Er hingen er zoveel aan. Zal te laat zijn nu zeker?

Bedankt voor de tip!
vrijdag 13 juli 2012 - 09:00
Filoe

Filoe

Er komen er misschien nog nieuwe aan. Denk er wel aan dat deze bevruchting 's morgens moet gebeuren, anders zijn de bloemen dicht!
Veel succes!
vrijdag 13 juli 2012 - 11:07
Hilde1741

Hilde1741

Ik denk ook niet det het qqn de bestuiving zou liggen. Geen vrucht zonder bestuiving toch ? Dat zou zijn als onbevlekt zwanger worden en daar geloven we allemaal al lang niet meer in, toch ?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn courgetten, maar ik ga er van uit dat het door het te natte weer is in combinatie met te weinig zon. Jammer, dat wel !
zondag 15 juli 2012 - 11:46
Filoe

Filoe

Ja, ik heb de kunstmatige bevruchting toegepast. Ik ga er echt vanuit dat het dit het is. Ik heb al een 5-tal prachtige courgettes geoogst.
Dus.... De niet bevruchte courgettes worden nog steeds rot.
zondag 15 juli 2012 - 14:09
Vif

Vif

Ben eens heel dicht bij mijn courgetteplanten gaan zitten en idd. er is een mannelijke bloem en een vrouwelijke. Ik ga dus zeker k.i. proberen. Nu maar wachten op een nieuw "vrouwke" want er hangt alleen maar een manneke
Ben ook op zoek gegaan naar meer informatie over ons onderwerp en overal zeggen ze hetzelfde: te weinig biekes die voor de bevruchting kunnen zorgen. Dus zullen we het zelf moeten doen hé mannekes!
Waar ligt dat penseel!
Vif/Bieke
maandag 16 juli 2012 - 11:32
Pauze

Pauze

ik heb hier 11 courgette planten staan en merk dat er toch verschil zit van plant tot plant , Er zijn 2 superplanten waar ik iedere dag van oogst en de andere zijn er soms wel enkele dagen tussen ..die superplanten zijn ook veel voller en een donkerder gezonder kleur bladeren . De voedingsstoffen in de grond kunnen van meter tot meter misschien wel goed schelen .
zaterdag 21 juli 2012 - 04:51
Vennet
zaterdag 21 juli 2012 - 07:31
zwelle

Zwelle

Hoi,

Hiet hetzelfde probleem met die rottende topjes van de courgettes.Effe een vraagje.Ik heb een courgetteplant staan (gele courgettes) en er is 1 plant waaraan enkel mannelijke bloemen aan kwamn.komen daar nog bloemen bij of is dat nu een verloren plant?de plant groeit nog steeds,maar maakt tot op heden geen bloemen meer aan.
zondag 22 juli 2012 - 18:26
Pauze

Pauze

ik heb dit ook voor bij mijn mindere planten ...bladeren zijn wat minder groot en ook bleker groen . Denk dat het gewoon zwakkere planten zijn .
maandag 23 juli 2012 - 05:33
twinneke

Twinneke

Hier doen ze het dit jaar goed de groene en de gele.Ook een plant in een pot staan en die doet het ook goed.Vorig jaar had ik ook dat er een aantal verrotte toen ze 10 cm waren.

De groene lijken wel groter te worden dan de gele.
maandag 23 juli 2012 - 21:18
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Herken ik, vooral de gele doen het slecht, de rotten bij de bloem, maar ook de groene willen maar niet goed doen, een paa hele kleine zielige courgettes maa mee ook niet.
K
woensdag 1 augustus 2012 - 01:18
Vif

Vif

hoihoi,

Hier "al" 2 dikke en lekkere courgettekes geoogst. (na bestuiving met het penseeltje). Nu jammer genoeg geen mannelijke bloem meer te zien, dus valt er niks te bevruchten....
Ik wacht met ongeduld op wat bloemen die tegelijk open komen.
Een grote oogst is het dus niet echt; heb nochtans 2 planten staan.

't Kost me meer aan meststoffen en onderhoud dan dat ik opbrengst heb.

Maar het is toch zo zalig iets uit eigen tuin op het bord te kunnen toveren. Dus ik doe gewoon voort.

groetjes!
vrijdag 3 augustus 2012 - 11:16
verpleger

Verpleger

Hallo, volgens mij heeft het ook te maken met een te laattijdige bestuiving tgv het slechte weer! Ik heb een gele en een groene courgetteplant gezet en de gele zijn min of meer goed gekomen!
De groene is volledig rot geworden. Onze gele courgettes zijn ongeveer een 25 cm groot
vrijdag 3 augustus 2012 - 22:34
inderal

Inderal

Ik ben hier precies ene uitzondering op de regel want zowel mijn groene als mijn gele courgetteplanten dragen enorm veel vruchten..... Ik heb vandaag ook gezien dat ik zelfs een witte variant staan heb.....
maandag 6 augustus 2012 - 14:48
wernerman

Wernerman

Neen. Uiteindelijk is het allemaal wel goedgekomen.
Wat ik gedaan heb , is de bloemekes manueel met een penseeltje bestoven, that was the problem. Een gebrek aan insecten (biekes) dus maar dat probleem is niet nieuw want met mijn appelbomen was het idem dito. Naarmate de zomer vorderde en er wat meer bloemen te bespeuren waren, beterde het wel maar toch.
Jammer genoeg behoort een borsteltje of penseel tegenwoordig tot de basisuitrusting van de gemiddelde tuinier.
alvast allemaal dank voor de input
woensdag 10 oktober 2012 - 08:59
Vif

Vif

Hier in totaal 5 courgettes geoogst..... veel is het niet. Er staan er nu nog 2 op én een bloem. Ze groeien natuurlijk niet meer, maar ik ga ze toch nog lekker opeten. En inderdaad: mijn penseeltje staat ook klaar!
Groetjes!
woensdag 10 oktober 2012 - 09:40
Filoe

Filoe

tja

Ik heb enorm veel courgettes geoogst. Zelfs nu hangen er nog aan. En het penseeltje ligt bij het tuingerief.
woensdag 10 oktober 2012 - 22:29
Pauze

Pauze

serieus probleem met jullie tuinontwerp lijkt me als jullie geen bietjes meer hebben .
afrikaantjes trekken de bijtjes trekken ze aan en als die rond je wortels staan dan ben je ineens gevrijwaard van de wortelvlieg .
Zo zijn er nog zoveel planten die bij een goed ontwerp zorgen dat je tuin bruist van het leven .
donderdag 11 oktober 2012 - 10:23
Woutdr

Woutdr

ik had 2 planten staan , ongeveer 30 courgettes geoogst vooral weggegeven zoals altijd eigenlijk

ik heb niet eens een penseel

wel 3 bijenkasten
donderdag 11 oktober 2012 - 19:52
Vif

Vif

Ik zie nochtans héél véél bijtjes in onze tuin... waarom lukt het dan niet om ze op mijn courgettebloemen te krijgen? Ik moet dan misschien wat bloemen planten naast de courgetteplanten...
Hopelijk volgend jaar beter.
Groetjes,
Vif
vrijdag 12 oktober 2012 - 21:42
pthomass

Pthomass

ik breek steeds de bloem af om dan die met vruchtjes te bestuiven. Zeker bij de eerste bloemen van het jaar. Na een tijdje nemen de insecten over.
In een aantal gevallen zelfs te goed, pompoenen en courgetten staan ongeveer 20 meter van elkaar, maar mijn laatste courgetten waren, hoe zal ik het zeggen, "pomgetten" geworden. Ik had bolcourgetten en de eersten waren groen. De laatsten waren gemengd groen met oranje

ik moet wel zeggen dat ik de courgetten te dicht op elkaar had staan, waardoor bloemen nogal verscholen zaten onder bladeren. Hierdoor was het aantal courgetten beperkt dit jaar. VOlgend jaar minder planten en meer uit elkaar.
zaterdag 13 oktober 2012 - 11:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon