menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelplaag Advies gevraagd

Snippe

Snippe

Als beginneling in de moestuin zit ik met volgende vraag (plaag) ? Ik pas de wisselteelt toe. Op één perceel plantte ik op 30 maart jl aardappelen – Frieslander. Tot voor enkele dagen stonden de struikjes er mooi bij. Sedert twee dagen zijn ze evenwel plots aan het verwelken. Is hier een ziekte mee gemoeid ? Welke ? Wat kan je er – in de toekomst - tegen doen ?
Heb vandaag één struikje gerooid. Er hangen welk degelijk aardappelen aan, evenwel klein formaat (doorgaans 8 cm doorsnede).
Is de grond aangetast ? Zo ja :
1. Zijn de aardappelen eetbaar ?
2. Wat kan ik doen om dit perceel te desinfecteren om er volgend seizoen peulvruchten op te zaaien ?
zondag 24 juni 2012 - 19:53
azrael

Azrael

De aardappelenplaag is een virus dat vooral toeslaat bij vochtig en warm weer .Bepaalde aardappelsoorten zijn er gevoeliger aan, behalve een min of meer rexistente soort aanplanten kanje er volgens mij bitter weinig aan doen, behalve spuiten dan. Maar dan kan je evengoed je aardappelen in de winkel gaan kopen.
Eetbaar zijn ze zeker, alleen bewaren ze mimder lang, maar dat is enkel mijn ervaring.
Er bestaan ook zelf gemaakte middeltjes tegen de plaag, zoals een bos uien vier dagen in water laten weken en dan de planten met het vocht begieten. Misschien helpt dit wel maar op vier dagen tijd was mijn aardappelveld zodanig aangetast dat volgens mij niets meer zou geholpen hebben
Misschien helpt dit ook preventief, maar de beste oplossing is volgens mij nog steeds, sterke rassen planten.......
maandag 25 juni 2012 - 08:40
sirius

Sirius

Zover ik kan weten is de aardappelziekte GEEN virus maar een "schimmel".

http ://nl.wikipedia .org/wiki/Aardappelziekte
maandag 25 juni 2012 - 13:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon