menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nog een ander tomatenprobleem

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Heb eventjes geprobeerd om het antwoord op het net te vinden, maar zonder succes. Daarom gooi ik hier de vraag even in de ronde.

Mijn tomaatjes doen het zeker niet slecht. Ik verzorg ze beter dan vorig jaar en ze zien er goed uit, behalve dat er dan enkele trosjes zijn waarvan de steeltjes lijken te verdorren. De tomaatjes die eraan hangen lijken verder te groeien en rijp te worden.

Vermoedelijk is de boosdoener de aanhoudende regen en de lage temperatuur.
Schimmel zie ik niet op de blaadjes. Af en toe zie ik een geel blaadje, of eentje met wat vlekken erop, maar niet extreem veel. Ik haal zulke blaadjes onmiddellijk weg. Maar zo een trosje met halfvolgroeide tomaten wegnemen, dat zie ik minder zitten. Zoals je op de foto onderaan kan zien, heb ik geen massale hoeveelheden, dus kan ik het me niet permitteren om veel weg te gooien.

Heeft iemand ervaring met zulke verdorde steeltjes? Wat wordt er dan best gedaan?
Alvast bedankt voor enige info!

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 24 juni 2012 - 09:45
guy_fruit

Guy_fruit

Verdorde tomatensteeltjes kunnen wijzen op een aantasting van de tomatenplaag (Phytophtora infestans)!
Planten die te dicht op elkaar staan zijn bijzonder vatbaar voor schimmelziekten!
Tomatenplanten die met het huidige weer zonder regenbescherming (en zonder gewasbeschermingsproducten) buiten staan gaan allemaal ziek worden...
zondag 24 juni 2012 - 10:07
Prinske

Prinske

Planten goed spreiden voor luchtcirculatie en bladeren wegsnoeien voor een 'luchtige' groei.

Vorig jaar een deel van mijn oogst besmet! Heb toen ALLE bladeren verwijderd en de trossen laten staan. Deze werden alsnog rijp maar was een zielig zicht. Nochtans stonden ze in een serre!

maandag 25 juni 2012 - 07:49
Tarragon

Tarragon

Dank je wel, allebei. De plantenbakken stonden trouwens enkel voor de foto zo dicht bij mekaar. Inmiddels is er weer wat ruimte tussen elke bak.

Blaadjes en takjes onderaan worden gewetensvol verwijderd, evenals blaadjes die vlekjes vertonen of die geel worden.

En vanaf vandaag zou het weer eindelijk wat zomerser worden. Ik heb er goede hoop op dat het blijft bij de huidige 2 of 3 verdroogde steeltjes.
maandag 25 juni 2012 - 08:01
Tarragon

Tarragon

Tamelijk veel trosjes met tomaatjes, die nog wat aan de kleine kant zijn, maar hun groenste groen lijkt er al af te gaan, dus ik verwacht dat ze binnenkort gaan rijpen.

Klein vraagje nog: hoe lang wacht ik best om ze te plukken?
Ik weet dat ik niet hoef te wachten totdat ze perfect rijp zijn.
Pluk ik als ze juistekes oranje worden, of wacht ik wat langer, of mogen ze er al af als het duidelijk is dat ze zonder aan de plant te blijven, wel verder kunnen?
vrijdag 29 juni 2012 - 12:33
guy_fruit

Guy_fruit

Bij voorkeur plukken als ze oranje zijn geworden.
Bij vruchten die groen geplukt worden, wordt de eetkwaliteit niet meer optimaal....
vrijdag 29 juni 2012 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon