menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struikbonen komen niet goed uit

Ga naar meest recente reactie

kyara

Kyara

hallo,goed half mei heb ik struikboontjes gezaaid,maar die komen nu maar sporadisch boven grond.De meeste laten zich niet zien,en dat zijn ze ook precies niet van plan.Kan het zijn dat ze in die week dat het zeer warm was ,teveel water gehad hebben.Ik heb ze dan water gegeven als de zon verdwenen was.Zou het kunnen dat er toch nog doorkomen ,of is het vergeefse moeite om daar op te wachten.

mvg kyara
dinsdag 5 juni 2012 - 16:59
kyara

Kyara

niemand die mij raad kan geven?Het was de eerste keer dat ik dat gedaan heb.Ik moet alles nog leren voor een moestuintje aan te leggen.
maar alvast bedankt voor de moeite.
dinsdag 5 juni 2012 - 17:27
minouke

Minouke

... zo gehaast nog geen half uurtje na je vraag al antwoorden verwachten.

Ik heb ze nà half mei geplant en ze beginnen al uit te komen.
Boontjes hebben wel warmte nodig en 't is wel weer koud.
Ik hoor zo van iedereen dat het tot nu toe geen succes is met de boontjes, veel mensen hebben al voor de 2de keer gezaaid.
dinsdag 5 juni 2012 - 17:35
driesenco

Driesenco

mijn boontjes doen het goed ... zo'n 3 weken geleden gezaaid
voorgekiemd, een nachtje geweekt in water
gezaaid onder gaatjesplastiek, dat ze niet te nat zijn om te kiemen
beetje opgehoogd, dat het water er afloopt

vanavond de 2e rij gezaaid

dinsdag 5 juni 2012 - 21:45
minouke

Minouke

Kyara....?
woensdag 6 juni 2012 - 19:22
kyara

Kyara

Minouke;er komt nu en dan eens eentje boven de grond kijken,maar of dat genoeg zal zijn om mijn bedje vol te krijgen is wat anders.
En Minouke ,verontschuldig mij dat ik de vorige keer wat ongeduldig was.

mvg Kyara en bedankt om te reageren en nog eens sorry.
woensdag 6 juni 2012 - 20:02
minouke

Minouke

Ben daar net gaan kijken en sommigen staan nu 20cm maar een groot deel is nog niet uitgekomen.
Ik denk dat het te koud en te nat is, boontjes hebben warmte en zon nodig.

't is me nogal ne zomer aan het worden

allé, groetjes en toch blij van je nog eens 'gehoord' te hebben
Chantal
woensdag 6 juni 2012 - 20:59
Boerke

Boerke

Vandaag voor de derde maal boontjes geplant.Op zes meter zijn er maar twee bovengekomen. Het is gewoon de natuur . Zoek ze eens op in de grond. Ik doe dat ook. Allemaal rot van de nattigheid. Eerst te droog en nu veel te veel regen.
Hopen op een drogere periode want wij zitten hier met serieuze natte grond.
woensdag 13 juni 2012 - 12:56
Borsalino

Borsalino

Ik week eerst de boontjes 24 uur tussen vochtige keukenrol.

Dan in plastiek potje P8 met potgrond, een 5 à 6 boontjes.

Zet deze weg volgens seizoen, vroeg in de serre, later buiten, maar wel beschut tegen regen!

De potjes niet te nat houde, lichtjes vochtig is goed genoeg tot opkomst.

Na ongeveer 3 weken plant ik ze uit, zonder potje uiteraard op 30 cm van elkaar, steek ze zo diep mogelijk tot tegen de bladjes, staan ze meteen stevig.

Mijn eerste rij gezaaid op 6 april gaat volgende week oogstbaar zijn.
Ze zijn geplant op 7 mei, dus pas na 30 dagen door het koudere voorjaar.

De 2de rij gezaaid op 12 mei en geplant op 2 juni dus na 21 dagen.

Vandaag word rij nr 3 voorgezaaid.


Als je verschil ziet met medetuinders direct in de grond gezaaid, als ze al geen 2de of 3de keer gezaaid hebben door slechte voorjaar!
donderdag 14 juni 2012 - 08:18
marclaenen13

Marclaenen13

Een hele rij voor geweekt en gezaaid komen laat en heel sporadisch uit groei gaat ook zeer langzaam.Ik vermoed dat het weer de boosdoener is (was).
woensdag 26 juni 2019 - 15:15
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb 6 X boontjes geplant,
er zijn er 2 uitgekomen, staan mooi, groot, maar geen bonen
zal bonen moeten kopen, vrees ik
donderdag 15 augustus 2019 - 10:31
Wannus

Wannus

Na het zaaien bedek ik ze met jute zakken die ik begiet met water . De zakken nat houden , dus niet laten uitdrogen . Regelmatig controleren , want ze komen snel uit . Als ze uitkomen de zakken verwijderen . Dit is nog een methode van vroeger die ze gebruikten en ik heb daar nog steeds succes mee .
donderdag 15 augustus 2019 - 11:23
Boerke

Boerke

Als wij onze boontjes planten moeten we ze afdekken met een net want de kauwen halen de boontjes gewoon uit de grond.
donderdag 15 augustus 2019 - 12:08
mia_heyl7

Mia_heyl7

boerke, ik heb 63 jaar geleden, leren boontjes planten met mijn papa, maar hier , als het 6 weken regende, moet ik nog zand scheppen
vrijdag 16 augustus 2019 - 11:13
VokkeTheo

VokkeTheo

Ik heb het zelfde probleem : dikwijls komen er maar een paar uit en met de erwten is dit ook zo. Zowel de bonen als de erwten worden voor-geweekt en ik vermoed dat wanneer ze te lang geweekt hebben dat de lobben beschadigd worden als je ze plant. Volgend jaar probeer ik opnieuw maar zonder te weken en als het lukt laat ik het jullie weten.
donderdag 9 juli 2020 - 17:08
danny2

Danny2

Vroeger ook veel problemen mee gehad, tegenwoordig zaai ik ze in potjes
3 à 4 stuks per potje in zaai en stekgrond, beetje water geven, stuk glas erover en na drie dagen staan die er mooi op, na ongeveer 10 dagen worden ze dan geplant

groetjes danny

Groenten

donderdag 9 juli 2020 - 19:20
danny2

Danny2

gisteren geplant

Groenten

donderdag 9 juli 2020 - 19:22
danny2

Tekst aangepast

Danny2

De rij ernaast is 4 weken geleden geplant en deze boontjes zijn 6 weken geleden geplant,
ze zijn nu vuil van de regenbuien

Groenten

donderdag 9 juli 2020 - 19:23
mia_heyl7

Mia_heyl7

ondertussen meer bonern dan we op kunnen.
dank U

vrijdag 18 september 2020 - 20:51
edje51

Edje51

Elk jaar wisselend succes. Dit jaar voor het eerst snijbonen gezaaid uit zaad wat ik vorig jaar heb overgehouden van snijbonen die eigenlijk al te dik waren om te eten. Van de 58 bonen die ik gezaaid heb, zijn er 53 uitgekomen. Uniek voor mij, aangezien ik met diverse gekochte zaden van verschillende merken dit nooit behaald heb. Ik ben sinds 2016 bezig in mijn klein moestuintje en heb ondertussen al veel geëxperimenteerd met o.a. boontjes. Mijn ervaring is dat veel zaden die je koopt gewoon te oud zijn, ondanks het feit dat er een houdbaarheidsdatum op staat van bijvoorbeeld 07/25. Vandaag Prelude gezaaid, van 2 verschillende merken. Op beide pakjes staat dat ze houdbaar zijn tot juli 2025. In het ene pakje redelijk kleine zaden, droog. In het andere pakje zaden die toch wel wat groter waren, zagen er wat groener en frisser uit. Ik kan bijna nu al met zekerheid zeggen, dat laatst genoemde zaden het zeker gaan winnen van de eerder genoemde zaden. Word vervolgd,....
woensdag 14 juni 2023 - 00:54
Bellabelgica

Bellabelgica

goede morgen, vinden
deze week voor de vierde keer suikerbonen geplant (gezaaid) in volle grond, van de vorige versies niets meer te vinden in de grond, zaden komen nochtans van verschillende plaatsen. Reeds geprobeerd gewoon in volle grond, met water in gleufje, met natte potgrond in gleuf, nachtje voorgeweekt in water, niets helpt blijkbaar. We zijn gestart zoals gewoonlijk in mei en nu laatste poging verleden week.
We hebben een groenten hof sedert jaaaaaren....... dus. Tot dit jaar nooit problemen gehad met suikerbonen, integendeel, steeds teveel
Iemand goede raad????
vrg
maandag 24 juli 2023 - 11:11
Boerke

Boerke

@ Bellabelgica : Zitten er kauwen of zwarte kraaien in uw tuin? Die komen ze gewoon uit de grond halen. Ik heb dit hier al eerder aangebracht. Wij moeten er netten over spannen want anders hebben wij er hier ook geen.
woensdag 26 juli 2023 - 08:46
Bellabelgica

Bellabelgica

Goede morgen, nee hoor, niet speciaal veel vogels, boontjes komen gewoon niet uit de grond en rotten waarschijnlijk ter plaatse
Raar maar waar, nooit meegemaakt
donderdag 27 juli 2023 - 09:14
edje51

Tekst aangepast

Edje51

24 juli nog boontjes zaaien is wel aan de erg late kant. 15 juli geldt zo'n beetje als de uiterste datum. Met dit weer zal er waarschijnlijk niet veel van terecht komen vermoed ik.

Heb voor het eerst dit jaar boontjes laten kiemen op vochtig keuken papier. Kiemden bijna allemaal en staan er nu heel goed bij.

Op https://sjeftuintips.wordpress.com/ staat veel goede info omtrent het telen van o.a. boontjes. Succes!
donderdag 27 juli 2023 - 18:06
edje51

Edje51

Gekiemde boontjes op vochtig keukenpapier.

Groenten

donderdag 27 juli 2023 - 18:15
edje51

Edje51

Nu staan ze er zo bij.

Groenten

donderdag 27 juli 2023 - 18:16
Bellabelgica

Bellabelgica

Dank voor je reactie, maar zoals reeds geschreven hebben wij de eerste keer gezaaid in de meimaand en een week of zo terug de laatste poging, idd laat maar we wilden nog een poging wagen
vrijdag 28 juli 2023 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon