menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestaande groentetuin niet omspitten

Wannus

Wannus

Hallo
Klopt het dat je een groentetuin niet ieder jaar mag omspitten .
Dat je bij het omspitten het bodemleven verstoord .
Dat het dus beter is de grond gewoon met een spitvork
iets losser maken .
gr
woensdag 29 februari 2012 - 17:21
garfield

Garfield

Volgens bepaalde biologische teelten mag je niet spitten, want dan verhuis je bepaalde organismen. Die hebben dan weer tijd nodig om te verhuizen. Het probleem wat de traditionele tuinder dan heeft is dat hij geen mest en onkruid kan onderspitten.
Ik ken trouwens ook iemand die wel spit, maar dan op een speciale schuine manier, zodat hij niet dieper spit dan 10 cm. Daarmee wel de mest kan onderwerken en het onkruid kan onderwerken.
Ik spit normaal maar probeer de mest er niet te diep in te krijgen.
vrijdag 2 maart 2012 - 12:12
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik spit niet door plaatsgebrek. (Mijn twee stroken moestuin zijn maar 1m diep) Wat ik wel doe, is de grond losmaken met een riek. Compost en mest doe ik bovenop en dan met de riek erdoor. Op die manier krijg ik alle bovenaan gemengd en ik hoop dat de wormen de rest van het werk doen.
vrijdag 2 maart 2012 - 13:40
sky

Sky

Het is voornamelijk het aërobe microleven in de toplaag dat een gunstige invloed heeft op de teelt. Door gewoon de grond luchtig te maken ipv volledig om te spitten gaat men dit minder verstoren.
Wat ikzelf doe is mijn grond eventueel bemesten indien nodig, omspitten en bewerken met compostthee. De composthee brengt opnieuw aërobe leven in de toplaag.
zondag 4 maart 2012 - 15:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon