menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprika en peper

Ga naar meest recente reactie

brompie

Brompie

Beste mede tuinders
Ik heb verschillende topics zitten lezen over het zaaien van paprika en pepers.
En eerlijk gezegd ben ik nu even het spoor bijster, bij sommige leesik dat je in februari moet gaan zaaien, bij andere lees ik maart of april
Volgens de beschrijving op het zakje mogen de paprika's pas bij 20 graden naar buiten.
Wie kan mij wijzer maken???
Alvast bedankt, brompie
dinsdag 23 januari 2007 - 20:17
Tamar

Tamar

Hoi Brompie,
Peper en paprika kun je inderdaad het beste in februari zaaien (binnen!!) en dan na 15 mei buiten of in de kas uitplanten. Dan heb je mooie sterke en redelijk grote planten.
De reden dat je ze binnen moet zaaien is omdat ze pas bij 20 graden ontkiemen en omdat ze absoluut niet tegen vorst kunnen.
Groetjes Tamar.
dinsdag 23 januari 2007 - 21:41
jdcoster

Jdcoster

Eigenlijk hangt het zaaitijdstip voor u vooral af van de middelen waarover u beschikt. Hebt u geen serre en/of kunnen de kiemplantjes niet in een klare en warme plek ondergebracht worden tot ze buiten mogen (in mei) dan raad ik u aan nog te wachten tot maart.
Zonder voldoende licht en warmte groeien ze al gauw op tot frele en spichtige plantjes die het bij het buitenkomen dan weer niet zo goed doen.
Ik zaai ze in maart en ze halen die achterstand wel in.
Heb je echter een serre waarvan je een stukje voldoende kunt verwarmen betekent vroeger zaaien ook vroeger kunnen beginnen oogsten natuurlijk.
dinsdag 23 januari 2007 - 22:01
Victor44

Victor44

Ik heb vandaag mijn kleine rode pepertjes gezaaid die ik al 14 jaar zaai,sinds ik ze meegebracht heb uit Sri lanka.De soortnaam ken ik dus niet,maar de mensen hadden ze daar te drogen liggen en ik heb er een paar van gekregen.Sedertdien zaai ik ze eind januari omdat ze echt de tijd nodig hebben om te groeien ,ze worden binnen gehouden tot maart en gaan dan een verwarmd serretje in welk ik in de koude serre staan heb. Daar ik ook serretomaten zet en paprika's gaan ze er gelijk met deze in,tot ik ze in april in de serre in volle grond zet.
Grtjs Victor
donderdag 25 januari 2007 - 18:21
Bowie

Bowie

Victor, zaai jij die dan in een verwarmde propagator?

vrijdag 26 januari 2007 - 08:57
andre

Andre

Ga even naar de topic zaai en teelttips daar heeft tomatenboer een zeer duidelijke uitleg daarover

andre
vrijdag 26 januari 2007 - 09:06
Tomateboer

Tomateboer

http://forum.tuinadvies.be/14_4255_Zaai_en_teelttips.htm

Misschien vind je wel iets dat u kan helpen he
grt
Angelo
vrijdag 26 januari 2007 - 09:12
Victor44

Victor44

Neen André,ik zaai die in serretjes die boven de radiator staan,maar als ze groter worden,wat niet erg vlug gaat,plant ik ze uit en gaan ze wel een verwarmd serretje in samen met de paprika's en tomaten.Maar daar ze zo langzaam groeien is dit pas einde maart-begin april.
Grtjs Victor
vrijdag 26 januari 2007 - 12:09
Bowie

Bowie

Bedankt.
vrijdag 26 januari 2007 - 12:44
brompie

Brompie

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen, het is nu duidelijker voor mij
Grt Brompie
vrijdag 26 januari 2007 - 20:11
Chili

Chili

Beste mede tuinders
Ik heb verschillende topics zitten lezen over het zaaien van paprika en pepers.
En eerlijk gezegd ben ik nu even het spoor bijster, bij sommige leesik dat je in februari moet gaan zaaien, bij andere lees ik maart of april
Volgens de beschrijving op het zakje mogen de paprika's pas bij 20 graden naar buiten.
Wie kan mij wijzer maken???
Alvast bedankt, brompie


zondag 28 januari 2007 - 11:16
Chili

Chili

Hoi peperfanaten,

zaaien doe ik in februari maar dan wel inderdaad binnen in een veranda met een minimun temeratuur van 18 tot 20 graden in turfpotjes en met zaaigrond en het dagelijks vochtig houden van de zaaigrond.Allen verhuizen deze begin mei naar buiten,naar het zuiden gericht, tegen een muur of wand
en voor de tropische soorten onder glas. Oogsten doe ik dan al vanaf half augustus.
Meer weten ? mail mij op [email protected]
zondag 28 januari 2007 - 11:21
andre

Andre

Hallo Chili.

Eerst en vooral welkom Zou het misschien niet beter zijn om je antwoord te zetten op de topic zaaien en teelttips te zetten?

andre
zondag 28 januari 2007 - 13:05
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Gewoon in cellenbakjes 2 a 3 zaadjes per bakje zaaien. Gebruik zaai- en stekgrond.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Plaats de bakjes in een gesloten propagator en hou ze tussen 20 en 30 graden celsius, best tussen 27°C en 30°C. Warmte kan voorzien worden door middel van warmtematjes, kabels of met een verwarmde propagator.

Licht is niet nodig tot de plantjes doorbreken (1 a 2 weken voor de meeste soorten), daarna wel voldoende licht voorzien (zuid-gericht raam) en eventueel supplementeren met een artificieele lichtbron (bij voorkeur GroLux TL lampen, speciaal bestemd voor planten of een andere speciaal voor planten voorziene lichtbron (HPS of sommige soorten kwikdamplampen). Bij gebrek aan licht zullen de plantjes de langgerekt groeien en omvallen. Eventueel is een cool white TL lamp ook bruikbaar. Plaats de lampen zo dicht als mogelijk bij de jonge plantjes, maar zorg dat ze niet verbranden. Stel de belichting zo in dat ze voor het grootste deel in het nachttarief draait en belicht de plantjes tussen de 12 en 18 uur per dag.

Ik gebruik enkel kunstlicht, 4 x 18 Watt Sylvania Gro-Lux lampen, 72 Watt totaal voor +/- 110 plantjes

[afbeelding verwijderd niet-https]

De zaden en plantjes vochtig houden, maar zeker niet nat, pepers en paprika zijn zeer vatbaar voor wortelrot! Laat ze zeker ook niet uitdrogen, want bij zulke kleine plantjes zal je ze in veel gevallen verliezen als ze uitdrogen.

Bemesten zeker niet voor de eerste set echt bladeren, daarna 1/10 van de aangegeven dosis uitgebalanceerde meststof geven (NPK 1-1-1), als de plantjes goed groeien, de dosis geleidelijk aan verhogen.

Je kan nu al beginnen, maar ik raad het af, begin ten vroegste half februari, dat spaart je veel elektriciteits-kosten en de oogst zal niet veel eerder uitvallen hoor.

Verder, wacht nog even, ik ben een uitgebreide teeltbeschrijving voor pepers aan het uitwerken, die zal ik ergens in de komende weken online zetten.

Groeten,
Steven

Meer foto's van kweekseizoen 2006 te zien op:

http://maxpowa.telenet.be/gallery/index.htm
dinsdag 30 januari 2007 - 18:12
annd6

Annd6

Hallo Steven!

Ik kijk uit naar die teeltbeschrijving! Alvast bedankt voor de moeite!
Groetjes
Ann
woensdag 31 januari 2007 - 16:37
Maxpowa

Maxpowa

Dag Ann,

Ze staat in het topic: zaai en teelttips.

Veel plezier er mee.

Groetjes,
Steven
woensdag 31 januari 2007 - 16:41
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ha Steven!
Net gevonden en gelezen!
Bedankt!
Groetjes
Ann

PS: je site is ook erg de moeite! Prachtige foto's.
woensdag 31 januari 2007 - 16:49
bas1b1

Bas1b1

Hallo,

Hoe groot moeten de pepertjes zijn om uitteplanten?
Ik heb ze nu binnen bij de kachel in een kasje staan, en ze zijn ongeveer 2-3 cm groot....
Ze zitten nu ongeveer 1 1/2 week in het kasje.

Gegroet,
Bas
donderdag 28 februari 2008 - 09:19
Victor44

Victor44

Ik plant ze pas uit wanneer ze hun 2 echte blaadjes aangemaakt hebben,dus wacht nog maar wat tot ze nog wat gegroeid zijn!
grtjs
donderdag 28 februari 2008 - 15:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon