menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe was uw groentenseizoen 2011

Ga naar meest recente reactie

sakura

Sakura

Nu het groentenseizoen 2011 op zijn laatste benen loopt is het misschien goed om even de jaarbalans op te maken.
Net zoals vorig jaar heb ik een pover groentenseizoen achter de rug. Het kurkdroge voorjaar heeft veel roet in het eten gegooid waardoor verscheidene voorjaarsteelten mislukt zijn. Van mijn zelf gezaaide kolen (bloemkool, broccoli, etc.) heb ik er veel op de composthoop kunnen gooien.
Door de droogte ook geen zomerwortelen kunnen inzaaien. Weinig peulerwten, geen daikon, minder pompoenen en geen radijzen. Door de late regenval waren de struikboontjes en de winterwortelen wel succesvol.
Kortom, net als vorig jaar een groentenjaar om te vergeten. En hoe was het bij jullie ?
zaterdag 19 november 2011 - 21:18
garfield

Garfield

Ik heb een heel goed jaar gehad. De opbrengst wat overweldigend. Ik heb van nature een nogal natte tuin, dus ik had voordeel in het voorjaar met de droogte. Daarna kwam het vele water. Het grondwater zat medio augustus op maar 30 cm diep. Dat was voor de bonen te nat en de bonenopbrengst is dan ook behoorlijk laag. Maar andere planten hebben dat ruimschoots gecompenseerd. Zeker de aardappelen en de kolen.
zaterdag 19 november 2011 - 21:27
danny2

Danny2

Heb zeker geen reden tot klagen, door de droogte aanvankelijk slechtere opkomst.
Boontje opnieuw gezaaid,witloof ook 2maal,kolen groeiden als kool doch na de regenbuien opengebarsten en dan maar snel in vriezer gestopt,dus voldoende om winter goed gevoed door tekomen.
Nu staat er nog warmoes,schorseneren,pastinaak,wortelen, winterkool,porei, salade, veldsla, spinazie.
Laatste boontjes zijn dinsdag verorberd.
Ingekuild is er nog witloof,bietjes, wortelen, selder en binnen staan nog wat tomaatjes.

groetjes danny
zaterdag 19 november 2011 - 21:45
spicegirl

Spicegirl

Hier was het in het algemeen een slechter jaar dan het vorige. De aardappelen zaten onder de coloradokevers, gelukkig was de opbrengst redelijk, maar waar we vorig jaar tot de kerst eigen aardappels aten, zijn ze nu al op.

mijn tomaten waren wel iets beter qua opbrengst, maar wederom ziek geworden.

Overige planten zijn inet ziek geworden, maar gewoon allemaal wat minder opbrengst. Uiteindelijk heb ik er ook minder vanaf kunnen halen, omdat ik halverwege de zomer op bed ben gekomen met een hernia. Pas nu gaat het weer iets beter, dus de pastinaken, de spruiten en de boerenkool: daar gaan we wel van genieten
zondag 20 november 2011 - 20:29
Eniavaswen

Eniavaswen

Tja, aangezien het mijn eerst tuinseizoen was, heb ik nog veel te leren. Vandaar denk ik mijn conclusie: 'Ik ben al blij dat ik het één en ander heb kunnen oogsten, maar er is nog veel misgelopen'. Dat zal wel voor een deel aan het weer liggen, maar zeker voor een groot stuk aan mijn gebrek aan kennis.

Vooral de boontjes zijn goed gelukt. Ik dacht dat mijn snijbiet ook goed was geweest, maar toen ik deze week een moestuin op tv zag, merkte ik dat ik toch wel heeeeeeel iele plantjes heb.
maandag 21 november 2011 - 15:51
Sarah

Sarah

Wel goed eigenlijk. Alleen boontjes bleven wat achter. Tomaten, komkommers super. De rest ook gewoon goed.
maandag 21 november 2011 - 16:06
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Bij mij was het voorjaar best wel een teleurstelling. Alleen de aardappelen en de tuinbonen en uien hebben in het voorjaar hun best gedaan. Snijbonen en sperciebonen 3 keer opnieuw gezaaid. De snijbloemen zijn helemaal niet uitgekomen. Niet één! Daarna de zinia en asters opnieuw gezaaid. Wel gelukt, maar bloeide pas eind augustus begin september. Snijbonen daarna een superoogst gehad. Paprika en tomaten een ramp. Heel klein gebleven en maar een paar aan elke plant. Chrysanten en dahlia's wel een goede pluk.
Prei een ramp door roest en een beestje.
Weer veel zin in een nieuw jaar! De vingers kriebelen weer.

Groetjes Bloemenkoningin
maandag 21 november 2011 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon