menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Courgette

Ga naar meest recente reactie

schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Een tijdje geleden schreef ik vol trots een berichtje over mijn gele courgettes. Tot mijn grote schrik, gaan al mijn courgettes vanaf de bloem rotten. Ik haal de bloem er af, maar het helpt niet. Wat kan er aan de hand zijn?
zaterdag 25 juni 2011 - 22:31
cetinel

Cetinel

mischien door de vele regenbuien ?
zondag 26 juni 2011 - 00:14
CorrieJ

CorrieJ

Bij mij zijn sommige courgettes ook rot en andere groeien gewoon door.
Heb er al 5 goede afgehaald en 6 rotte.
Zodra ik zie dat ze gaan rotten snij ik ze gelijk af.
Als ik een mannelijke bloem heb bestuif ik de courgettebloem zelf, nu met de regen zie je niet zoveel insecten.
Denk dat het van de regen en het koude weer komt met warmte heb ik er minder last van.
zondag 26 juni 2011 - 14:18
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

't kan niet de regen zijn, want ik heb ze binnen staan en dan zorg ik tijdens het begieten er voor dat de plant zelf niet nat wordt.
De plant hier ziet en nu goed uit, maar inmiddels zijn alle vrucht 'verrot'

Groenten

dinsdag 28 juni 2011 - 22:50
Gorre

Gorre

Je zegt dat ze binnen staan , worden ze dan wel goed bestoven? Kunnen de bijtjes er goed aan ?

Ik moet in de serre ook de meloenen zelf bestuiven omdat er geen bijtjes aan kunnen

Anders mannelijke bloem afsnijden en met de stamper tegen de vrouwelijke stamper wrijven

Sven
woensdag 29 juni 2011 - 10:57
annettereek

Annettereek

Hoi,
Ja ik had dat ook vorig jaar, de helft of meer verrotte echt niet leuk
Corriej, hoe doe je dat zelf bestuiven van de courgettes ?

groetjes
woensdag 29 juni 2011 - 19:16
annettereek

Annettereek

oeps ! ik zie het antwoord hier boven al.
woensdag 29 juni 2011 - 19:17
Gorre

Gorre

Inderdaad,


ik doe dit regelmatig want in veel gevallen gaat vandaag een vrouwelijke bloem open en nog geen mannelijke
Als je meerdere planten hebt en de bijtjes kunnen er goed aan is dit geen probleem

Anders knip ik een mannelijke bloem af , verwijder voorzichtig alle blaadjes , open heel voorzichtig de vrouwelijke bloem als ze al gesloten is en wrijf dan beide stampers tegen elkaar

En hopla , na 2 dagen heb je al een klein courgette

Sven
donderdag 30 juni 2011 - 09:47
CorrieJ

CorrieJ

Zo doe ik het ook, mannelijke bloem afsnijden en met de stamper tegen de vrouwelijke stamper wrijven.
donderdag 30 juni 2011 - 11:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon