menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snijbiet

Ga naar meest recente reactie

annettereek

Annettereek

Hoi hoi,
Heeft iemand misschien ervaring met snijbiet in de tuin ?
Ik had het vorig jaar voor het eerst in de tuin en toen gebeurde er niet veel, misschien waren de slakken mij voor en het was niet een fantastisch jaar voor mijn groenten tuin.
Maar goed dit jaar kwam het , terwijl het buiten nog vroor, goed op en is het nu zelfs al aan het doorschieten.
Ik heb begrepen dat je het beste de buitenste bladeren kunt oogsten en dat er dan weer nieuwe bladeren komen.

Groetjes
dinsdag 10 mei 2011 - 10:44
katleentje

Katleentje

Ik heb dit jaar ook snijbiet gezaaid. Voorlopig zijn er nog geen grote bladeren om te oogsten.
dinsdag 10 mei 2011 - 11:56
cetinel

Cetinel

vorig jaar gewone,dit jaar regenboogsnijbiet(kleurige ribben)gezaaid...
ik plukte de blaadjes van zo gauw ze een beetje spinazie formaat hadden voor in de sla,groter geworden werden ze gebruit zoals spinazie...
de ribben heb ik vorig jaar niet aprt gekookt omdat ze niet groot genoeg werden(ik vermoed dat het afvreten door ons mumsie daar wat mee te maken kan hebben )
dit jaar heb ik de snijbiet in een pot gezaaid en onlangs uitgeplant in de grond,vorig jaar ter plaatse gezaaid en weinig opkomst...(mischien inderdaad slakken?)
dinsdag 10 mei 2011 - 12:10
marero

Marero

ik heb ook die met kleurtjes gezaaid in een pot en die doet het goed vind ik, is toch al tussen de 10 en 15 cm groot ongeveer denk ik
dinsdag 10 mei 2011 - 19:02
Claudia69

Claudia69

Ik heb de groen-witte gezaaid en die net van een cohorte zwarte luizen verlost. Mieren grrrrrrrrr......!
woensdag 11 mei 2011 - 17:15
annemiek123

Annemiek123

ik heb ook die met verschillende kleuren gezaaid, al mooi groot blad, maar er zit wat in...mineermot??? dus nog niks gegeten....
zaterdag 14 mei 2011 - 20:43
Mandy

Mandy

Ik heb de rode chard..... en die is bijna klaar....... je kunt er blaadjes van plukken maar je kunt ook met een mes recht afsnijden boven het hart... de plant gaat dan weer verder groeien en je kunt er nog wel eens van snijden...........
zaterdag 14 mei 2011 - 22:13
cetinel

Cetinel

das snel! de mijne staan nu ongeveer 20 cm hoog,maar met het groeien worden de kleurtjes wel lekker fel!
ik had ze in een klein potteke gezaaid en toen ik ze uitplantte leken ze in mijn ogenallemaal een beetje op mekaar,maar nu de ribben duidelijker worden vind ik ze toch mooi....
nog beetje geduld en dan es plukken
zaterdag 14 mei 2011 - 22:25
Claudia69

Claudia69

Ik zet meestal de groen-witte en laat ze vrij groot worden om er dan de buitenste stengels van te oogsten en ze deden het altijd al zonder veel problemen, maar dit jaar probeert een kolonie mieren er een bladluizenplantage van te maken...
zaterdag 14 mei 2011 - 23:20
annettereek

Annettereek

Ik heb inmiddels flink geoogst en het groeit lekker verder allemaal.
Nu nog wat recepten vinden die wij lekker vinden.
In de soep vond ik het wat sterk van smaak.
zondag 15 mei 2011 - 11:21
Claudia69

Claudia69

Probeer deze misschien eens (lekker met gepocheerde witte vis en rijst of pasta met gebakken zalm):

Ingrediënten

600 gram snijbiet
1 ei
2 kleine uien
2 teentjes knoflook
10 cl room, 10 cl melk
1 theelepel oregano, 1 theelepel basilicum
peper & zout
nootmuskaat

Bereidingswijze

Snipper de uien en de knoflook, snijd de witte nerven van de snijbiet in stukjes en het groen van het blad in dunne reepjes. Fruit de ui en knoflook glazig en voeg dan de witte stukjes snijbiet toe. Laat met een klein beetje water 10 minuten sudderen. Reepjes snijbiet (in afdruipnat van het schoonmaken) en zout toevoegen en 5 minuten mee sudderen. Dan oregano, basilicum en peper toevoegen en nog 5 minuten op het vuur laten staan (evt. nog water toevoegen). Ei, room, melk en nootmuskaat toevoegen en doorroeren totdat het ei gestold is. Na 3 min. ± 1 eetlepel maïzena (opgelost in water) toevoegen en nog even laten doorkoken.
zondag 15 mei 2011 - 12:11
annettereek

Annettereek

Klinkt heerlijk, ga ik zeker proberen.
Bedankt !
maandag 16 mei 2011 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon