menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hebben vers geplante boontjes water nodig

Ga naar meest recente reactie

kittykat

Kittykat

Hallo, een vraagje !

Vanmorgen boontjes geplant , zo mooi weer en de grond is al mooi warm langs de muur in mijn moestuin . De kippen hebben alles gekuisd en omgewoeld en resultaat een fijne laag aarde van zo een 10 cm dik , maar redelijk droog . Ik heb de boontjes geplant en beschermd met draad tegen de duiven maar ..... mag ik ze water geven , ze voorspellen nog verschillende dagen droog ?
maandag 2 mei 2011 - 14:15
Tarragon

Tarragon

Ik lees dat boontjes niet houden van te nat en te koud.
Maar helemaal zonder water zou ik ze zeker ook niet zetten.
Ergens heb ik gelezen: na het zaaien water geven, maar dan niet meer totdat de boontjes gaan kiemen. Dus één keertje zou ik ze toch zeker water geven.

2 weken geleden heb ik een portie boontjes gezaaid, en ze hebben elke dag water gekregen, maar niet zo super veel. Inmiddels kiemen ze en enkel hebben al hun eerste blaadjes (en ze groeien trouwens supersnel - wow).

Opgepast ook want de komende nachten wordt koud weer verwacht.

Veel succes in elk geval
maandag 2 mei 2011 - 14:49
jdcoster

Jdcoster

Ik trek geultjes in de grond en giet daar met een fijne gieter water in.
Zodra het water in de grond gedrongen is, leg ik de boontjes er in en dek ze af met het droge zand van de bovenlaag.
Dat beetje water is voldoende om de boontjes te laten kiemen, als de grond voldoende warm is tenminste. Nu zal dat stilaan geen probleem meer geven.

Twee spreuken van mijn vader zaliger over boontjes:

"Leg een boon in het zand en je hebt ze in uw hand" waarmee hij bedoelde dat droge zanderige grond voor bonen geen probleem vormt.
"Bonen mogen de meimaand niet zien" . Niet te vroeg zaaien dus ... maar in die tijd was er nog geen opwarming van de aarde natuurlijk.

Mijn eerste boontjes zitten pas van zaterdag in de grond.
maandag 2 mei 2011 - 17:07
kittykat

Kittykat

Bedankt allemaal voor de raad ,ik geef ze vanavond water en laat ze dan gerust , ik heb altijd een kuip water in de zon , dus ze krijgen het ook niet te koud door het water .
maandag 2 mei 2011 - 17:21
inderal

Inderal

Mijn boontjes zitten nog niet in de grond : ik wacht elk jaar tot de ijsheiligen voorbij zijn dus half mei. Voor ik de boontjes in de grond steek, laat ik ze een paar uur 'weken' in een glas water zodat het buitenste velletje vocht opneemt. Na het zaaien, geef ik dan ook wat water om ze vlugger te laten ontkiemen.
woensdag 4 mei 2011 - 06:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon