menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Ik heb sinds vandaag mijn nieuwe volkstuin en wil toch aardappels gaan telen. Ik denk dat ik te laat ben voor de vroege rassen? Geldt dat ook voor de halfvroege?

Ik zou graag een betrouwbaar ras kiezen, hebben jullie een voorbeeld? En waar haal ik ze vandaan.

Dank alvast.
dinsdag 19 april 2011 - 14:10
timtamtom

Timtamtom

Ik koop nooit plantaardappeltjes.
Ik zet gewoon een aantal uitgeschoten piepers uit
de winkel in de grond, en er komen gewoon veel
mooie aardappelen aan.
dinsdag 19 april 2011 - 20:26
Mandy

Mandy

Dat is niet zo verstandig om te doen, je kunt beter "goedgekeurde" pootaardappeltjes kopen..... je hebt toch wel een grote kans om de aardappelziekte te krijgen..... en dan kun je heel lang geen aardappels meer zetten..... Je doet toch ook wel aan wisselteelt???
dinsdag 19 april 2011 - 22:52
Mandy

Mandy

Semie, je kunt misschien nog even naar de Welkoop.... veel keus zal je niet meer hebben ben ik bang.... meestal gaan de aardappels toch wel tussen eind maart en 15 april de grond in......
dinsdag 19 april 2011 - 22:53
timtamtom

Timtamtom

Ik heb er nooit problemen mee gehad hoor, maar ik doe wel aan wisselteelt.
Ook al heb ik maar een hele kleine moestuin waar het een beetje lastig gaat.
woensdag 20 april 2011 - 07:30
Mandy

Mandy

Nee nog niet, maar je kunt er wel op wachten.....
Die aardappelen die je nu de grond instopt zijn behandeld......
Als je problemen krijgt in de grond mag/ kun je heel lang geen aardappelen meer zetten.... dus wees heel schoon met je grond want DAT is tenslotte de plaats waarop alles moet gaan groeien wat jij gaat eten.......

Ik kom uit de Bollenstreek ( Lisse, Sassenheim ) en een tijd geleden is daar ook de aardappelziekte geweest en dat was bijna de ondergang voor alle bollentelers..........

En een zakje van 3 kg pootaardappelen ( ook te koop bij de Boerenbond) heeft maar een prijskaartje van ongeveer E3,-- dus voor alle veiligheid......
woensdag 20 april 2011 - 08:31
lam

Lam

Je kan nog heel goed poters kopen, nu met korting zelfs.
Koop late aardappels, die worden later gerooid, Koop wel goed gekeurd poters , deze zijn NAK, gekeurd .
Laat je voorlichten door de poterverkoper, boerenbond of anderen.
Voor vroege aardappelen is het wel wat laat( reken op een groeitijd van ongeveer 100 dagen) voor de vroege, na het poeten.
Veel succes met de moestuin en zeker niet te vergeten het plezier.
Lam
zaterdag 23 april 2011 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon