menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goede soort aardappelen

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik heb dit weekend mijn aardappelen geplant. Het worden Bintje en Nicola . Ze zijn allebei van dezelfde periode maar de textuur is anders. Bintje is eerder een vastkokende terwijl Nicola een meer bloemige is.

Ik heb zo het gevoel dat Nicola niet zozeer geapprecieerd wordt omdat deze niet zo vaak voorkomt op tuinsites en in boeken. Daarom stel ik mij de vraag of ik wel goed gekozen heb en volgend jaar geen andere soorten plant.

Is er een aardappelkenner aanwezig die al verschillende soorte geproefd en geteeld heeft en mij 3 of 4 goede soorten kan aanwijzen?
maandag 18 april 2011 - 13:38
Rita1960

Rita1960

Persoonlijk vind ik de Nicola veel lekkerder dan de Bintje. Daar zit voor mij geen smaak aan
Hier was vorig jaar weer voor het eerst sinds jaren een aardappelteelt. Het was de soort Gala (vroeg en behoorlijk resistent) Mooie gele knollen en voor ons belangrijk.. lekkere smaak en vastkokend tevens ook goed houdbaar.

daarnaast eten wij: bildstar ( maar zelf niet in productie, mooie vastkoker iets kruimiger) en nieuw in het eigen asortiment de Lady Christl.. ook vroeg, vastkoker.

Ja, wij houden niet van de papkokers
't is maar net waar je zelf van houd

ik kies voor de redelijk resistente vroege soorten omdat ik dan - als het goed- is niet hoef te spuiten.

groetjes,

Rita

PS: ik moestuinier op zand/veengrond dus een lichte grondsoort.
maandag 18 april 2011 - 19:53
cetinel

Cetinel

ik vind de nicola ook een lekkere aardappel.
dit jaar heb ik ook een resistent ras gezet,smaak is nog afwachten: bionica...
maandag 18 april 2011 - 21:01
Limoncello

Limoncello

Op het moment zelf stond ik in de winkel voor die pootaardappelen en heb ik er 2 uitgekozen die me goed leken.
Ik had uiteraard niet gedacht aan de ziektegevoeligheid ervan.

Waar halen jullie aardappelen eigenlijk?
maandag 18 april 2011 - 22:14
Mandy

Mandy

Ik vind Nicola smakeloos.......

en ik houd van een stevige, een beetje waxi aardappel, beslist geen afkokers.....

Ik heb dit jaar 17 soorten in de grond zitten
maandag 18 april 2011 - 22:26
Rita1960

Rita1960

vlaams zaadhuis, van der wal, garantzaden, locale tuincentra, enz..

er zijn vele aanbieders van poters!

maar het is je eigen smaak en grondsoort die je moet kennen..

dinsdag 19 april 2011 - 21:20
Mandy

Mandy

Aveve heeft ook altijd een grote sortering.......
dinsdag 19 april 2011 - 21:35
Limoncello

Limoncello

Mandy, 17 soorten ?!

Hoeveel kg heb je dan? Het zijn allemaal vastkokende? Hoe groot is je oppervlakte hiervoor?
Kan je een persoonlijke top5 maken uit die 17 soorten van jou?
dinsdag 19 april 2011 - 21:39
Mandy

Mandy

Op de eerste plaats heb ik zandgrond en dat is makkelijk voor het telen van aardappelen...

Hoeveel kg ik had weet ik niet precies maar er zitten 264 aardappelen in de grond- nu al erboven - en dat zal mij , verwacht ik, ongeveer 350 kg aardappelen geven...... genoeg voor een heel jaar......

Ik houd van een stevige aardappel die niet afkookt....

Ik houd van gele, rode en blauwe/paarse aardappelen.......

De allerlekkerste is voor mij Pentland squire- een stevige grote witte met een smaak mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
dan komt de Wilja, ook een stevige, ovale met een puntje, deze twee hebben een enorme opbrengst en beide geen last van ziektes..
Dan Pentland Javelin, de Blauwe Congo- een echte blauw/paarse aardappel- heerlijk voor bij salades.......en de Ratte d'Ardeche....


Verder heb ik Maris Piper, Majestic (1911), Desiree (1962), King Edward (1902),Maris Peer, Pentland Javelin, Roseval(1950) Franceline, Highland burgundy, Edzell bleu (1914), Vitelotte Noir, en nog een paar.....

Heerlijk hoor zo'n afwisseling..... de ene is beter geschikt voor Roost in de oven, de ander voor Puree, etc.....
dinsdag 19 april 2011 - 22:37
Rita1960

Rita1960

kilo poters maat 28-35 zo'n 35 tot 40 stuks/kg.

met grotere maten geen ervaring..



woensdag 20 april 2011 - 21:21
sennevb

Sennevb

Mandy waar haal jij al deze soorten?
Bij mij eind maart begin april geplant, nog steeds niks boven, volgens mij doe ik iets fout!?
donderdag 21 april 2011 - 08:36
cetinel

Cetinel

de mijnen moeten aangeaard,maar da zal vandaag nie lukken vrees ik..
ik heb de mijnen ook tegen eind maart geplant...,mischien iets te diep gezet??
donderdag 21 april 2011 - 08:44
Mandy

Mandy

Senne, hoe heb je het geplant???? en wat voor grond heb je???
Heb je ze voor het poten een paar weken laten "chitten" zodat er hele kleine stevige worteltjes aan waren gekomen?
donderdag 21 april 2011 - 09:01
sennevb

Sennevb

Ik had ze bewaard in de kelder en er waren al scheuten aan gekomen, moest ik ze dan nog 1 week laten liggen!? Dan zijn die scheuten toch al te lang?

Ik heb ze op onze kempense zandgrond gezaaid en plantafstand 35*70

diepte was 30 meen ik me te herinneren
donderdag 21 april 2011 - 11:34
Limoncello

Limoncello

Een beetje te diep denk ik 30cm
donderdag 21 april 2011 - 12:01
Mandy

Mandy

Hoe bedoel je "BEWAARD" ???

Waren het geen poters?
donderdag 21 april 2011 - 12:14
Mandy

Mandy

Als je pootaardappeltjes koopt zet je ze bv in lege eierdoosjes in het LICHT, niet in het donker, zodat ze korte stevige wortels gaan maken .. En dan na enkele weken gaan ze de grond in, omgeveer 10-15 cm.....

En dan praat ik nog niet over kalk etc
donderdag 21 april 2011 - 12:15
sennevb

Sennevb

ik heb ze aangekregen van vlaamszaadhuis in januari, dus ik moest ze nog 2 maand bewaren in de kelder (als ik ze toen al in het licht zette waren ze te vroeg klaar). en toen ze uit de kelder kwamen hadden ze al serieuze uitlopers..
donderdag 21 april 2011 - 12:42
sennevb

Sennevb

heb ff nagekeken heb ze 20 diep gezet
donderdag 21 april 2011 - 12:43
Semie

Semie

Ik heb nu pas pootaardappelen besteld, kunnen die zo de grond in, of moet ik wachten tot ze uitlopers hebben? Ik heb vroege en halfvroege rassen genomen.

Yvon
donderdag 21 april 2011 - 13:24
Limoncello

Limoncello

Ik denk dat het voor vroege misschien een beetje laat is maar voor halfvroeg gaat het nog. Ik dacht dat vroege tot de eerste week van April was.
donderdag 21 april 2011 - 13:41
Borsalino

Borsalino

@Sennevb,

Om je enige indicatie te geven.
Mijn Bintjes geplant met korte stevige scheutjes op 2 april op 15 cm diepte op zandgrond.
Stonden boven op 19 april, dus na 17 dagen.
Challenger geplant op dezelfde dag waren er vandaag, dus na 19 dagen.
donderdag 21 april 2011 - 18:49
Mandy

Mandy

Als ze nu nog boven zijn schraap dan heel voorzichtig de bovenlaag weg en kijk of je ze ziet.. als je ze een paar cm boven de grond hebt laat ze dan lekker in het licht staan......en dan zullen ze wel beter gaan groeien... 20 cm is een beetje diep...

Je kunt ook wachten tot ze boven komen..... ( als je dat geduld hebt)
donderdag 21 april 2011 - 20:10
sennevb

Sennevb

Ik ben daarstraks eens uit nieuwsgierigheid gaan spitten en ze zijn onderweg.
Heb ik ze gewoon te diep gezet, of had ik ze in het licht moeten leggen (ze hadden al uitlopers)
ik weet het niet, zijn weer leerpunten naar volgend jaar toe
donderdag 21 april 2011 - 21:16
Mandy

Mandy

Drie weken voordat je ze wilt gaan planten moet je ze in het LICHT zetten, niet in de zon, maar in het LICHT.... dan maken ze hele korte dikke sterke worteltjes..... die lange is gevaarlijk want die breken ook snel af bij het planten....

Ben blij voor je dat ze "onderweg" zijn......laat ze maar snel genieten van het warme zonnetje......
donderdag 21 april 2011 - 21:18
sennevb

Sennevb

Mja, eerste keer is altijd moeilijk, volgend jaar hopelijk beter
donderdag 21 april 2011 - 21:21
Mandy

Mandy

Tuurlijk..... misschien even alles opschrijven.... anders weet je het niet meer volgend jaar......
....
donderdag 21 april 2011 - 21:26
Semie

Semie

Ik snap het even niet meer. De pootaardappels die ik heb besteld (rassen "Sieglinde" en "Laura") bij Baldur.nl, zouden moeten worden geplant op 4 cm diepte!

Ik ga het gewoon doen, kijken wat het wordt!

Groetjes,
Yvon
donderdag 21 april 2011 - 21:57
Mandy

Mandy

Baldur is toch die easyplant of zoiets???

Ik zou ze op zeker 10 cm diep zetten.......
donderdag 21 april 2011 - 22:11
Borsalino

Borsalino

4 cm of verkeerd vertaald en moet 4 inch zijn?

Kan ook zijn dat die 4 cm bedoeld is voor zware kleigrond, dan mag het ondieper, op zandgrond dieper.

Hoe ondieper hoe meer er aangeaard zal worden.
donderdag 21 april 2011 - 22:16
cetinel

Cetinel

heb vanmorgen mijn patattekes aangeaard voor de eerste keer....
vrijdag 22 april 2011 - 12:43
Mandy

Mandy

Dan ziet het er meteen weer veel beter uit he.... mooie rijtjes met een verhoging met groen..... schitterend gezicht vind ik dat.......
vrijdag 22 april 2011 - 17:47
Borsalino

Borsalino

En vanmiddag de patatjes beregend, dat is om stil bij te worden, dat mooie groen op natte zwarte grond.............................................
vrijdag 22 april 2011 - 17:54
Mandy

Mandy

Bij mij staat nu ook de sproeier aan in de groententuin..... dat is genieten straks.....als ik mijn rondje weer ga maken ( doe ik meerdere keren per daghaha )
wel of niet in gezelschap van een van mijn kippen.......
vrijdag 22 april 2011 - 18:03
Limoncello

Limoncello

Het heeft hier serieus geregend een halfuur geleden. De grond zal goed nat zijn en vochtig genoeg voor de komende 2 dagen
Joepie!
vrijdag 22 april 2011 - 18:59
Mandy

Mandy

Bofferd
vrijdag 22 april 2011 - 19:56
Rita1960

Rita1960

Limoncello.. stuur de regen ook even naar het noorden a.u.b. 't is hier horendroog...

vrijdag 22 april 2011 - 20:52
Limoncello

Limoncello

Ja ik wou dat ik het kon. Het waren van die goeie dikke druppels. Een kort onweer met af en toe bliksem. Ik ben daarnet effe buiten gegaan en 100m verder in de tuin is het toch goed vochtig. Heerlijk voor mijn plantjes (moestuin).

Mandy, deze morgen rond Luik heeft het toch geregend dus bij jou toch ook (Limburg)?
vrijdag 22 april 2011 - 21:15
Borsalino

Borsalino

Limoncello, graaf eens in de grond en kijk hoe diep het vochtig is, valt soms zwaar tegen.
Bij de huidige droogte moet het al een heel nacht zwaar regenen of dagen wil de grond iets vochtig zijn op enige diepte.

Ik beregen dagelijks 15 mm en nu na 2 weken geeft het eindelijk resultaat.
vrijdag 22 april 2011 - 21:23
Mandy

Mandy

Nee hoor, het heeft hier de hele dag niet geregend... Het was warm , 28 graden, zegt Kleine Brogel - en daar zit ik vlak bij ) en zonnig en pas laat in de middag even heel donker en 2 spetters......

enne.....Luik is ongeveer 100 kilometer weg van mij
vrijdag 22 april 2011 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon