menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Raar groeiprobleem

Ga naar meest recente reactie

Tomw

Tomw

Hallo,

Ik heb in mijn tuin 5 kleine perceeltjes van 1.5m x 3m voor groenten. Rondom de percelen is er gewoon gazon. Tussen de gazon en de percelen heb ik een klein houten paaltjes-border gestoken.
De groenten groeien goed behalve aan de kanten. Dus als ik bv. wortelen zaai en ik begin tegen de kant dan groeien deze heel traag en blijven ze klein.
Hetzelfde met prei die ik plant. De prei tegen de kant blijf heel klein.
Eigenlijk is het met alle groenten die tegen de kant staan zo.

Is het mogelijk dat het gazon gaat lopen met voedingstoffen/water?
Ik bemest elk jaar opnieuw met koemestkorrels en andere bijkomende meststoffen volgens de groente encyclopedy.

Ik heb dit verschijnsel precies ook al eens gezien aan de kanten van mais velden. Of is dit misschien iets volledig anders?

groeten,

Tom
zondag 20 februari 2011 - 17:19
Rita1960

Rita1960

da's een bekend verschijnsel..

planten die aan de buitenkant staan blijven veelal kleiner door de "weersinvloeden".

let maar eens op korenvelden enz.. het koren wordt hoger naarmate het meer naar het midden van het veld groeit.

groetjes,

Rita
zondag 20 februari 2011 - 19:06
Mandy

Mandy

Ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom planten ( mais, koren ) aan de binnenkant hoger staat dan aan de buitenkant:

-- vaak is de bemesting in het midden beter dan aan de randen....

-- licht: de planten aan de buitenkant krijgen volop ( zon ) licht dus moeten de planten die in het midden staan vechten voor licht en dus kunnen ze alleen maar hoger groeien om dat licht te krijgen

-- de randen: vangen meer wind, de binnenkant staat meer beschut

--de beregening: de randen krijgen vaak veel minder vocht toegediend bij beregening dan het midden.......
zondag 20 februari 2011 - 20:27
Rita1960

Rita1960

Jo, Mandy.. da's uitgebreider uitgelegd..

maar denk dan ook eens aan de grondwaterspiegel (veelal in de zomer hoog aan de buitenkant en lager aan de binnenkant ) en in de winter is het hier omgekeerd.
kan ook mede een rol spelen...

maar nu.. bomenrij... aan een zijde van een groot veld.. bomen zuigen water weg -licht weg en mais/koren wordt minder hoog tegen deze bomenrij..
maar gaan we dan nu alle bomen verwijderen?

persoonlijk zorg ik er altijd wel voor dat ook de randen genoeg meststoffen krijgen.. en ondanks dat, blijf ik hier het verschijnsel tegenkomen. Ook zonder bomen..en met een, mag ik hopen, gelijkblijvende grondwaterwaterspiegel.





zondag 20 februari 2011 - 20:52
lam

Lam

Als je het probleem vergelijkt met de groei van mais, dan is het probleem heel eenvoudig.
Zonlicht remt de groei van de cellen waar uit de plant(en) is (zijn) opgebouwd.
Dat geeft gelijk aan dat in het midden van een perceel de planten langer zijn, daar treedt het zonlicht minder toe en worden de cellen langer.
Ook een mogelijkheid is dat het gras de voedingsstoffen weg kaapt. Dat is weer te zien aan de wortels van het gras, deze groeien dan het bed in.
Veel succes.
lam
zondag 20 februari 2011 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon