menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spruiten

Ga naar meest recente reactie

Patattenriek

Patattenriek

Hallo,

De spruitjes die aan de struiken hangen lijken me nog wel echt klein om te oogsten.
Hoelang duurt de groeiperiode van die spruiten m.a.w. hebben ze nog groeimarge zodat ik geen hele struik moet opofferen om een armzalige portie te hebben?
Hebben de spruiten die in de oksels hingen van verwijderde bladeren ook nog groeipotenieel? (de onderste)
Klopt het dat een vorstperiode de smaak van de spuiten positief beïnvloedt?

Mvg.
woensdag 20 oktober 2010 - 18:53
FransNL

FransNL

De groeiperiode van spruiten is sterk afhankelijk van het ras. Zelf zet ik daarom ieder jaar 4 verschillende rassen spruiten die elkaar overlappen wat hun oogstperiode betreft. Daardoor kan ik spruiten oogsten vanaf ongeveer eind september tot in februari.

Een hele struik 'opofferen' voor een kleine portie is zonde. Een beetje geduld en je zult zien dat de spruiten doorgaan met dikker worden. Pluk altijd de dikste spruiten uit.

Spruiten in de oksels van verwijderde bladeren hebben wat groeipotentieel betreft daar geen hinder van. Toch valt moedwillig bladeren van de plant verwijderen af te raden . De onderste spruiten van een plant zijn in het algemeen wel wat losser van structuur.

Een vorstperiode beinvloed inderdaad de smaak van de spruiten. Dat komt omdat de plant dan een gedeelte van het zetmeel in de spruiten omzet in suikers. Zie het als een soort antivries wat de plant aanmaakt. Suikerwater bijvoorbeeld bevriest ook minder gauw dan 100% schoon water.

Dan nog een tip. Wist je dat aan het einde van de oogst de verse bladeren in de kop van de plant prima bruikbaar zijn om als een soort bladkool te bereiden ?
woensdag 20 oktober 2010 - 19:28
Rita1960

Rita1960

Hoi Mario,

de kleinste spruitjes zijn het lekkerst.. dat vooropgesteld..
oogst de grootsten en laat de kleintjes nog even doorgroeien.
Hoe het zit met het groeipotentieel weet ik niet precies
en het hangt ervan af met hoeveel personen je moet eten van je spruiten.. wij lusten er wel ongeschoont 750 gram per 2 personen van ( en gaan ook op)

en ja, er mag vorst overheen gaan.. dan zijn ze niet meer zo bitter. maar ja, ik houd wel van een beetje bittere smaak..

groetjes,
Rita
woensdag 20 oktober 2010 - 19:29
Jeannette1

Jeannette1

Mijn enige ervaring met spruiten is, inderdaad dat de kleinere het lekkerst zijn en... dat als je een uitje meekookt, je absoluut geen last van maagbranding krijgt.

Groetjes en erg veel suc6 gewenst, Jeannette
woensdag 20 oktober 2010 - 20:52
Patattenriek

Patattenriek

Alvast bedankt voor de tips.
Ik zal nog even geduld moeten hebben, want als ik alle spruitjes van één struik mocht oogsten zou ik met moeite één portie voor één man hebben.

Mvg.
Mario
donderdag 21 oktober 2010 - 18:40
hvc

Hvc

goede raad, zoals reeds aangehaald, wachten tot de eerste nachtvorst nadien zijn ze op het lekkerst - en altijd van onderaan beginnen plukken - bovenste blijven nog enigzins nagroeien hoewel naar de winter toe dit minimaal wordt

succes en smakelijk
zondag 24 oktober 2010 - 22:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon