menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De laatste bonen voor 2010 gezaaid

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Deze bonen gezaaid op 30 juli zullen te oogsten zijn begin oktober. Normaal stop ik op 20 juli, maar ik had nog wat zaden over, dus dan maar gezaaid en met een beetje geluk zal ik nog erg late bonen hebben. Natuurlijk kunnen ze in oktober al afvriezen, maar als tuinder moet je risico's nemen.
De foto is zodanig gemaakt, dat je kunt zien, dat ze erg ondiep gezaaid worden. En een plaatje zegt nu eenmaal meer, dan 1000 woorden.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 30 juli 2010 - 13:20
Semie

Semie

Je hebt helemaal gelijk Jo. Ik zie dat je de bonen dicht naast elkaar in de pot stopt. Ik had ze verdeeld met onderlinge afstand. Mooi dat ik nu weet dat het zo kan.

Heb je inmiddels al een goede manier gevonden om al die bonen te bewaren? Ik heb gisteren de eerste partij geweckt. Dan blijven ze veel lekkerder dan in de diepvries, althans, dat vind ik.

Groeten,
Yvon
vrijdag 30 juli 2010 - 13:58
Pilla

Pilla

Ik heb zelf nog boontjes gezaaid rond 10 juli, en ze waren al leuk aan het groeien. De 19de juli ben ik naar Spanje vertrokken, en ik ben pas 3 augustus terug thuis. Mijn opa heeft de zorg voor de tuin op zich genomen, maar ik ben wel hartstikke benieuwd naar hoe mijn bonenplantjes er nu uitzien.
Eigenlijk, mijn tuin is de enige reden dat ik terug naar huis zou willen...


Ikzelf als ik bonenplantjes plaats kweek ik ze toch nog altijd op de old-fashioned kleuterklas-manier, in een glas met watten, zodat je ze ziet groeien. Is altijd enig. En dan plant ik ze met een minimale tussenafstand uit in rijtjes.
vrijdag 30 juli 2010 - 14:37
Jorg

Jorg

Ik heb de laatste boontjes woensdag de 28e juli gezaaid. Gewoon in vochtige potgrond. Moestuin

Bij mij staan ze in de kas (erg veel vogels in de siertuin en houd ik ze in de gaten als ze uitdrogen. Bij Jo kan er zo te zien een kap over de bakken waar de potjes in staan.

-edit- tegelijk gepost
vrijdag 30 juli 2010 - 16:04
JovanDreumel

JovanDreumel

De bonen bewaren doe ik niet. Ik zaai ze erg gespreid en dan eten kinderen en kleinkinderen er van mee en soms ook nog wel eens wat anderen. Dit jaar heb ik boterboontjes nog een paar zakjes in de diepvries gedaan, maar nog niet geproefd. Ik heb er niet veel vertrouwen in, maar wie weet voor volgend jaar.

De boontjes worden niet nat gemaakt. Zo in vochtige potgrond en dan voorkomen, dat die uitdroogt met een kap erover, dat is vochtig genoeg. De rest vertellen de foto's weer

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Als de bonen goed opkomen, dan zet ik ze nog 3 dagen buiten om een paar grotere bladeren te maken. Dan plant ik ze uit in rijen op de groentetuin ongeveer 30 cm x 30 cm in kruisverband.
Na ca. 60 dagen kun je plukken.
vrijdag 30 juli 2010 - 16:04
garfield

Garfield

Jo, hoe gaat het met jouw laatste bonen?
Zelf heb ik een week eerder bonen gepoot. Die heb ik op de meest lichtgunstigste plaats gezet om ze nog enige kans te geven. Ze stonden er ook binnen een week op. Maar daarna het vele water en koud weer. Volgens mij hebben ze een enorme groeiachterstand opgelopen. Ik heb namelijk wel een wat lager gelegen tuin met nogal wat schaduw.

Dus ik heb weinig hoop meer op een goede opbrengst. Ik zal nog wel een foto maken.
vrijdag 20 augustus 2010 - 10:25
JovanDreumel

JovanDreumel

De mijne had ik in potjes gezaaid en die stonden nu in bakjes op een lorrie en die heb ik voor de harde regen naar binnen gereden in de schuur. Daarna uitgeplant en ze gaan gewoon verder. Ze hadden naar mijn smaak wel 2 dagen te lang inpotjes gestaan, maar dat is goed gegaan.
vrijdag 20 augustus 2010 - 12:56
JovanDreumel

JovanDreumel

In de tuin werk ik altijd met handschoenen aan. Ik gebruik veschillende soorten, dikke en dunne en echte werkhandschoenen. Dat is hygiënisch. Je zit ook vaak in mest te wroeten en soms kattedrollen en ik houd er ook mooie handjes van. Ik ben van oorsprong gewoon een boerenzoon en daar schaam ik me niks voor. Ik ben er zelfs trots op. Maar het werken met handschoenen bevalt mij prima.
vrijdag 20 augustus 2010 - 13:31
JovanDreumel

JovanDreumel

In de tuin werk ik altijd met handschoenen aan. Ik gebruik veschillende soorten, dikke en dunne en echte werkhandschoenen. Dat is hygiënisch. Je zit ook vaak in mest te wroeten en soms kattedrollen en ik houd er ook mooie handjes van. Ik ben van oorsprong gewoon een boerenzoon en daar schaam ik me niks voor. Ik ben er zelfs trots op. Maar het werken met handschoenen bevalt mij prima.
vrijdag 20 augustus 2010 - 13:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik ben de jongste van 12 kinderen. Dus had ik vele vaders en moeders die zeiden, wat ik wel en niet moest en hoe het moest gebeuren. Dan durt men nog te beweren, dat ik als jongste verwend ben.
vrijdag 20 augustus 2010 - 14:14
garfield

Garfield

Hier de beloofde foto van ongeveer de beste/grootste boon.
Wordt dit nog wat?





[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 20 augustus 2010 - 20:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Volgens mij gaat dit nog wel goed.
vrijdag 20 augustus 2010 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon